PER QUÈ UN HORT A L’ESCOLA?
El fet d’instal·lar un hort en l’àmbit d’una escola urbana pot tenir diversos propòsits i d’això dependran les activitats i l’organització que es planifiquin.
D’una banda, l’hort pot ser concebut com una extensió de l’aprenentatge del coneixement del medi natural. Hem de tenir en compte que un hort és un ecosistema en què és possible aprendre gran part dels continguts de les ciències naturals. És un petit espai on els alumnes poden observar i explorar les característiques dels diversos elements que
en formen part d’aquest ecosistema, experimentar, provocar canvis, registrar les seves conseqüències i inferir les interaccions entre els elements, els fenòmens físics i els éssers vius (plantes i animals), així com els possibles impactes de l’activitat humana. A més, l’hort ofereix oportunitats per realitzar activitats al laboratori i comparar els resultats amb l’observació del que passa efectivament durant el cicle natural del sistema.
També és un eix organitzador, ja que permet estudiar i integrar sistemàticament cicles, processos, la dinàmica dels fenòmens naturals i les relacions que suposa aquest ecosistema. Dins d’aquest marc, es pot abordar l’aprenentatge d’altres àmbits de coneixement com les ciències socials, les matemàtiques, els llenguatges verbal o plàstic…
L’hort és a més un espai privilegiat per plantejar-se preguntes, formular hipòtesis i experimentar. Possibilita el tractament de problemes reals que s’originen, desenvolupen i reformulen de manera natural, i també la vivència d’experiències que poden ser compartides i analitzades.
Així mateix, és un context en el qual els alumnes poden gaudir del contacte amb la natura i aprendre a tenir-ne cura. És destacable l’interès i curiositat que desperta, en alumnes d’un entorn urbà i d’edats molt diverses, el fet de participar en les diferents tasques que al llarg de l’any s’han de realitzar a l’hort escolar.
És habitual que es tracti de nois i noies que no mantenen un contacte gaire freqüent amb entorns naturals i solen connectar-se afectivament amb el fet d’ajudar a néixer i desenvolupar elements vius.
L’hort escolar és també una estratègia per incorporar dins d’una proposta d’educació ambiental. És un projecte que permet adonar-se de la necessitat d’integrar coneixements teòrics i solucions pràctiques en la intervenció humana sobre els sistemes naturals, i reflexionar sobre l’ús i la conservació dels recursos.
A més, brinda l’ocasió de revisar els hàbits alimentaris i motiva a incorporar a la dieta verdures i hortalisses, que adquireixen un sabor excepcional quan els mateixos alumnes són els responsables de la seva plantació, creixement, collita i transformació a la cuina.
Tanmateix, com en tot projecte d’educació ambiental, cal tenir ben present que tant o més important que el producte resultant és el procés d’intercanvi i d’aprenentatge que ens permet enriquir la cultura de sostenibilitat de l’escola. És cabdal que no se’ns en vagin tots els esforços en la realització concreta de l’hort, sinó que sapiguem aprofitar les oportunitats
educatives que ens brinda, donant-nos temps per reflexionar, discutir, clarificar valors i desenvolupar competències per a l’acció. Que no ens passi que estem tan ocupats a fer l’hort que no tenim temps de millorar l’escola.
Extret de:
HORT ESCOLAR Guia pràctica d’horticultura ecològica Ajunament de Barcelona