Propostes de treball curs 2014/15
Viure i aprendre amb benestar
Competències afectives i comunicatives
OBJECTIUS:
1. Millorar les nostres competències afectives i comunicatives.
2. Crèixer com persones per desenvolupar competències personals i habilitats educatives d’identificació d’afectes i regulació de la comunicació pares, mares fills i lilles.
ACTIVITATS:
1. Plantejaments de la vida quotidiana, per reflexionar conjuntament.
2. Rol Playinng : representacions de casos i situacions concrets que ens ajudin a compartir maneres de fer de pares i mares que millorin la comprensió i comunicació entre pares i fills.
3. Portar a la pràctica i compartir les reflexions i habilitats treballades en els tallers.
CONTINGUT:
1. Apendre a identificar situacions comunicatives:
• Contingut de la comunicació: verbal i no verbal.
• Afectes i emocions (com em sento, què penso, què faig, què dic i com ho faig i ho dic).
Exemples i vinyetes per treballar la sessió extretes del llibre “ Cómo hablar para que sus hijos le escuchen y cómo escuchar para que sus hijos le hablen” A. Faber i E. Mazlish Ed. Medici.
IDENTIFICACIÓ DE SENTIMENTS
El nen-a diu: Només per què han plogut quatre gotes la profesora a aplaçat l’excursió. És una tonta!
Una paraula que descriu el que podria sentir és frustració o enuig. Fer servir la paraula en una frase indicativa de que compren el sentiment.
– Tenies moltes ganes d’anar a aquesta excursió, t’has sentit frustrat perquè volies jugar amb els teus amics i agafar castanyes….
Rol Playinng
1er.
Versió A:
En comptes de preguntar i aconsellar
Filla: (ve de l’escola) M’han agafat el nou llapis vermell
Mare: (prenent café) Estàs segura que no l’has perdut?
Filla: Seguríssima, estava a sobre de la taula quan he anat al lavabo!
Mare: I què esperes si deixes les coses desendresades?
Mare: Ja t’havien agafat altres llapis, recordes? No és la primera vegada.
Em passo la vida dien-te que guardis bé les teves coses. El pitxor de tot és que mai m’escoltes !!
Filla: Deja’m tranquil·la!
Mare: Ets una descarada!
Versió B:
Reconèixer amb paraules: vaja, ja veig, i doncs
Filla: (ve de l’escola) M’han agafat el nou llapis vermell
Mare: (prenent café) Vaja! (deixar espai d’escolta activa)
Filla: És la tercera vegada que em treuen un llapis
Mare: De debó? (deixar espai d’escolta activa)
Filla: Ja se el que faré, a partir d’ara quan surti de l’aula guardaré els llapis dins l’estoig.
Mare: És bona idea , o està bé
Aquestes expressions amb l’actitud propicia, són invitacions para que els nens-nenes explorin les seves propies idees i sensacions i possibement per a que trobi solucions. Quan presionem a un nen-nena a desfer-se d’un mal sentiment, encara que ho fem amablement sembla que augmentem el seu malestar.
Quan els nens escolten les paraules que defineixen allò que els passa, reben un bon consol. Algú ha reconegut la seva vivència interior.