Gestió de les emocions.

GESTIÓ EMOCIONAL

A l’escola i a casa ens preocupem molt de la part cognitiva de l’educació i de l’adquisició de coneixements. Però també ens preocupem molt d’aprenentatge social i emocional. No podem educar sense tenir en compte el cor. Cal que els pares i mestres acompanyem i ajudem els infants en el seu desenvolupament emocional en aquests moments que estem vivint.

Us engresquem a intentar descobrir, identificar, diferenciar i gestionar les diferents emocions que estem vivint tots plegats en aquesta situació única per ajudar-nos entre tots, a afrontar una miqueta millor aquest nou repte de vida: la situació excepcional creada pel COVID-19!!!

Com puc ajudar els meus fills i filles?

És important ensenyar els fills a connectar amb si mateixos perquè puguin comprendre millor com se senten, així que qualsevol moment o situació del dia a dia és bona per practicar i desenvolupar la consciència emocional.

 M’ESCOLTO
Per tal que s’escoltin, cal ajudar-los a fer que prestin atenció a les seves emocions, tant si les veiem com a  positives, com per exemple l’alegria, com si ens semblen més aviat negatives, com ens passa amb la tristesa o l’enuig. Després haurem d’acompanyar-los en la gran tasca de posar nom a allò que senten.
COMPRENC I EXPRESSO
En tot aquest procés és molt rellevant Imatge relacionadaque verbalitzin què és allò que els ha causat que se sentin d’aquesta manera: “Per quin motiu em sento així?”.
No hem de perdre de vista que totes les emocions són legítimes i cal acceptar-les. Només així les podrem gestionar.
M’OCUPO DE LES MEVES EMOCIONS
Allà on sí que hem d’incidir és en el comportament que es deriva de les emocions. En aquest sentit, per exemple, la impulsivitat pot arribar a representar un perill i, tot i haver-la d’acceptar, he de buscar maneres per rebaixar la tensió emocional que em suposa.
Els adults som una peça clau a l’hora d’acompanyar els nostres infants a fer aquesta tasca.
EMPATITZO
L’expressió emocional és fonamental per comprendre les emocions dels altres, saber com se senten, i poder-les compartir. Aquesta capacitat per reconèixer, comprendre i connectar amb les emocions alienes permet apropar-se, no només el punt de vista dels altres, sinó a l’emoció des de la qual viuen un succés. Aquest fet rep el nom d’empatia.
Així doncs es recomana actuar sempre des de l’empatia, per posar-te a la pell del teu fill/a i ser capaç d’experimentar els seus mateixos sentiments i emocions sense menystenir-los. Per al teu fill tenen un valor molt important, motiu pel qual també considera valuós allò que tu opinis sobre ell.
M’IMPLICO I PRACTICO
Per exercitar l’empatia hi juga un paper fonamental l’escolta activa, que requereix fer un esforç de comprensió i de respecte mutu.
L’empatia, doncs, afavoreix el bon clima en una llar, fet que comporta indubtables beneficis per al desenvolupament de cada infant.
Diversos informes científics han aconseguit descriure un grup de neurones conegut com  a “neurones mirall”, que són precisament aquelles que permeten comprendre les emocions dels altres.
Practicar l’empatia és fonamental perquè el teu fill/a també la desenvolupi.
Referència bibliogràfica:

García, E. Educar con inteligencia emocional en la familia. VI Cuaderno Faros: ¿Cómo educar las emociones? La inteligencia emocional en la infancia y la adolescencia. 2012.

I què podem fer en la situació actual?

La situació d’excepcionalitat qRecomanacions per a la gestió de les emocions dels infants davant ...ue estem vivint pot tenir un gran impacte en la nostra salut emocional per dos motius fonamentals: la pròpia malaltia i el confinament a la llar.

D’una banda, l’extensió de la pandèmia, el risc de contagi, el fet d’infectar-se un/a mateix/a o algú proper, o la pèrdua d’un ésser estimat, són situacions que poden generar por, tristor, incertesa, angoixa i, fins i tot, ràbia.

D’altra banda, el fet d’estar tancats a casa per evitar la propagació de la malaltia, amb les alteracions en la rutina diària que això comporta, pot fer augmentar la sensació de soledat i d’aïllament, i produir ansietat.

No podem canviar la realitat que vivim, però sí que modificar la manera com ens hi enfrontem. Una bona gestió de les emocions ens pot ajudar a millorar el nostre benestar mental.

Com podem explicar el coronavirus als nens i nenes?

No tingueu por a explicar als vostres fills i filles el que està passant. És una situació que els toca de ben a prop i que els afecta directament. Necessiten entendre què està passant i per què han de fer tot allò que els estem demanant.

Podeu usar contes, dibuixos, titelles… hi ha moltíssimes opcions. A continuació us deixarem alguns enllaços que us poden ser d’utilitat per fer-ho.

I què hem de fer si perden una persona que estimen?

Poder acomiadar-se d’una persona estimadaImatge relacionada és necessari per garantir un dol saludable. La pandèmia del nou coronavirus està generant morts sobtades sense possibilitat l’acomiadament, per la qual cosa molt probablement haurem de fer front a processos de dol més complicats.

A continuació trobareu algunes recomanacions i recursos per a donar resposta a aquesta situació tant complicada.

I si no me’n surto? 

Des de l’escola el Dofí volem que sapigueu que sempre estarem aquí per vosaltres. Si necessiteu qualsevol cosa o us podem ajudar en el que sigui, només cal que contacteu amb l’escola o amb el tutor o tutora dels vostres fills i filles.

Aquest article ha estat publicat en Curs 2019-2020. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Gestió de les emocions.

  1. Rebeca Peña diu:

    Moltes gràcies per tota la infornació i pel vistre suport.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *