Aquest curs estrany, gens “normalitzat” pels condicionants de la pandèmia, planteja també un repte. En el meu cas, m’ha dut a repensar i redimensionar idees que pretenia desplegar per tal de fer-les més abastables en un context incert i canviant.
Així, amb l’alumnat de 1r d’ESO em vaig proposar de fer un bloc d’aula, a part del bloc personal que cada un dels alumnes posa en marxa des de la meva matèria de Llengua i literatura catalana. És la nostra aportació explícita al treball de les competències transversals. Aquest bloc funciona com a portafoli digital i els acompanyarà al llarg dels quatre cursos per donar cabuda als textos de les àrees de llengua. Actualment l’alumnat de 1r està treballant en la creació d’aquest boc personal a partir del correu corporatiu del centre i seguint un tutorial guiat presentat a l’aula. Com que no podem disposar d’accés a les aules d’informàtica, el procés se’ns complica una mica (som un CMC), però amb acompanyament, tots acabaran tenint el seu bloc, on a part d’escriure un petit text introductori de presentació hi afegiran un petit àudio.
Tornant a la idea de tenir un bloc de classe que servís de recull d’alguns dels treballs de l’alumnat, val a dir que vaig decidir fer-hi un canvi amb una idea que pretén ser una mica més dinàmica, però que amb tantes coses entre mans, ja veuré si puc acabar realitzant: la creació d’una revista interactiva, amb enllaços a vídeos i podcasts. Vaig pensar que podia aprofitar l’experiència d’un parell de cursos en què des d’una optativa de 3r d’ESO vam treballar per una revista de l’institut usant Lucidpress.
Com que el format m’agrada i permet incorporar imatges, so i enllaços diversos, he pensat que em podia servir.
M’hauria agradat poder fer algun projecte de ràdio, però en el context actual, amb els mitjans de què disposo i amb la meves possibilitats, he optat per portar el meu projecte de curs cap a aquesta idea, que tot just comença a prendre forma.
Actualment només tinc “l’esquelet” del que vull fer, però espero anar donant-li cos a partir del segon trimestre que ara iniciem. Tant el bloc com la revista es diuen Els navegants de l’Ictinews i prenen el nom de la revista del nostre centre, Ictinews, nom inspirat alhora en el submarí creat pel personatge il·lustre que dona nom a l’institut Narcís Monturiol.
Veureu que la idea és que hi hagi espai per penjar algunes creacions lingüístiques i literàries dels alumnes, però també volem que serveixi per dinamitzar el gust per la lectura, incentivant que hi pengin recitacions, lectures dramatitzades, crítiques i ressenyes de llibres que hagin llegit…
Els enregistraments corresponen a alumnat voluntari. S’han enregistrat ells a casa fent una lectura d’un text triat per ells mateixos, lliurement. La intenció és treballar diferents tècniques per millorar la lectura expressiva i tornar a fer l’enregistrament d’aquí a uns mesos per valorar-ne la diferència. Tot just estem engegant l’activitat, de manera que els enregistraments que presento estan en l’estat original (són verges, per dir-ho d’alguna manera).
El projecte important, però, té a veure amb el Club de lectura. Atès que aquest curs no podem fer trobades internivells, hem pensat que una manera de motivar-los seria fent que creïn documents d’àudio o audiovisuals per fer arribar els seus comentaris, crítiques, recomanacions… als companys a través d’un bloc creat per a l’ocasió.
Aquí teniu l’enllaç al bloc: Bloc “Els navegants de l’Ictinews”
|
Comentaris recents