Hola noies i nois.
Estem aprenent la multiplicació i treballarem situacions que impliquin les taules de multiplicar. La primera cosa que ens hem de preguntar és:
Què vol dir multiplicar?
– És sumar un nombre tantes vegades com indica un altre nombre (5 x 4) Sumo 4 vegades el nombre 5.
Exemple:
En un garatge hi ha 5 cotxes i cada cotxe té 4 rodes. Quantes rodes hi ha en total?
Multiplicar 4 x 5 vol dir sumar 5 vegades 4.
4 + 4 + 4 +4 + 4 = 20 rodes en total
Aquesta és una situació que implica utilitzar les taules de multiplicar. L’ús de les taules de multiplicar ens ajuda a fer aquestes sumes d’una manera més ràpida:
4 x 5 = 20
Taula de Pitàgores
En aquesta taula podreu veure totes les taules de multiplicar des del 0 fins el 10.
Des de qualsevol columna o fila, podreu comprovar que multiplicar vol dir sumar consecutivament.
Exemple:
Columna del 2:
2 +2 = 4 , 4 + 2 = 6, 6 + 2 = 8, 8 + 2 = 10, 10+ 2= 12, 12+ 2 = 14, 14 + 2 = 16, 16 + 2 = 18 i 18+ 2 = 20
Fixeu-vos ara que la fila del 2 també passa el mateix.
Això vol dir que:
2 vegades 4 ( 4 + 4 = 8) o també 4 x 2
4 vegades 2 (2 + 2 + 2 + 2 =8) o també 2 x 4
Conclusió: Encara que jo canviï l’ordre de cada factor (nombre que multiplica) el resultat no varia (és igual).
Aquesta propietat que té la multiplicació és diu propietat commutativa.
2 x 4 = 4 x 2
PRACTIQUEU:
Ajuda a la granota a saltar de pedra en pedra sense caure a l’aigua. A la taula pitagòrica has de trobar en quina casella es troba el producte.
FES CLIC SOBRE LA IMATGE PER ACCEDIR AL JOC
Mil gràcies per tots aquests recursos. Els van genial per repassar el contingut