La educación del talento – Jose Antonio Marina – Ed. Ariel

Els professors necessitem tenir una base teòrica que fonamenti la nostra feina diària. Aquest llibre m’ha ajudat a centrar el meu objectiu com a docent: educar (més que ensenyar), la intel·ligència executiva i també la generadora per aconseguir el talent individual dins d’una societat amb talent.

Recomano a tothom que estigui interessat en l’educació. “La educación del talento” Jose Antonio Marina –  Ed.Ariel Colección Biblioteca UP (Universidad de padres)

Trobareu més informació a la pàgina: http://www.loquepadresydocentesdebensaber.es/

A continuació faig un petit resum de les idees que he extret del llibre i que poden apropar al tema. Amb aquest resum, però, no es pot substituir mai la lectura del text complet, que, amb una gran amenitat, introdueix al funcionament de la intel·ligència i, a partir d’aquí, indica com podem educar.

Víctor Prat

esquema-llibre

Resum:

El talent

El coneixement ha d’estar al servei de l’acció (intel·ligència pràctica) i per actuar també es necessita gestionar les emocions (intel·ligència emocional), controlar els desitjos, les motivacions, els sentiments, les creences .

La funció dels diferents tipus d’intel·ligència és dirigir l’acció. Segons Howard Gardner la intel·ligència és múltiple (lingüística, lògica -matemàtica, espacial,musical, corporal, interpersonal, intrapersonal).

Tots naixem amb un nivell d’intel·ligència i, com si fos una partida de cartes, hem d’aprendre a jugar-les bé. Tenir talent permet fer servir les pròpies capacitats amb èxit. S’ha de saber escollir les metes i els mitjans i mantenir la constància per aconseguir-les.

La última finalitat de l’educació no és obtenir bons resultats a l’escola sinó a la vida i, com a conseqüència, hem d’educar el talent. Necessitem un talent flexible capaç d’aprendre contínuament en un món en xarxa.

Intel·ligència generadora

El nostre cervell no reposa mai. Constantment genera idees, desitjos, sentiments, imatges, ocurrències… és la intel·ligència generadora (IG), que no és conscient i es configura, a partir de la nostra biologia, amb la incorporació de les nostres experiències.

Construïm mapes de la realitat per orientar-nos. Els estils afectius són hàbits apresos , una manera d’interpretar i avaluar el que ens succeeix. Aquesta representació de la realitat, és una barreja de coneixements, creences, manies, preferències, avaluacions internalitzades…

De la nostra memòria surt l’anomenada inspiració (ull clínic) que ens permet gestionar la gran quantitat d’informació que tenim de forma inconscient.

Ens interessa generar idees brillants i creatives, desitjos adequats, sentiments animosos i alegres, estar motivats,… La IG es creativa perquè troba possibilitats a la realitat.

La IG és educable, es pot entrenar a partir d’un projecte, de la mateixa manera com els jugadors de tennis entrenen els mecanismes que els permeten tornar les pilotes …

Les creences condicionen l’aprenentatge. La confiança en un mateix i el sentiment de competència motiven. El sentiment de progrés és un premi que impulsa a seguir creixent. La motivació és un desig (consciència de una necessitat o anticipació d’un premi).

Motivació = desig + expectatives + facilitadors (hàbits, esperances, creença en l’èxit…)

L’educació s’ha de basar en els desitjos (aprendre), en les expectatives (ajudar a anticipar el plaer, premis), reduir obstacles (eliminar creences i sentiments negatius,…) i potenciar les creences, hàbits i sentiments positius.

Intel·ligència executiva

Mentre que la IG no és conscient, la intel·ligència executiva (IE) supervisa, avalua i dirigeix el comportament de forma conscient.

Agafem de la realitat el que ens interessa i dirigim la recerca mitjançant la tria de projectes (ens alliberen dels estímuls immediats i ens dirigeixen a coses anticipades) que ens marquen el rumb i que permeten planificar l’acció i responsabilitzant-nos de les nostres decisions.

El llenguatge dona veu a la IG (parla interior –consciència) per actuar segons el deure. El comportament moral que no és ensenyat sinó condicionat -comencem obeint la mare i després ens donem ordres a nosaltres mateixos -.

La IE no inventa, únicament avalua, accepta o demana un nou pla. La IE permet tenir autonomia i llibertat (donar-se ordres intel·ligents a un mateix i obeir-les), permet passar del control extern al control intern (aprenentatge dels límits).

Destreses que s’han d’aprendre:

Inhibir el impuls i regular les emocions (control de la conducta : la raó sense emoció és paralítica però l’emoció sense raó és impulsiva )

Deliberar (avaluar les alternatives)

Decidir (tota decisió és un salt pres per la IG però que ha de ser acceptada per la IE)

Executar (necessita dos hàbits: capacitat de d’endarrerir el premi i de suportat l’esforç –les frustracions són necessàries per al creixement ).

Criteris d’avaluació

Hem de tenir un model de referència per poder triar com encaminar la tasca educadora.

L’objectiu ha de ser aconseguir la felicitat. Des d’una perspectiva subjectiva hem de cobrir les nostres necessitats (benestar, vinculació social i ampliació de les nostres possibilitats). Però, per aconseguir-ho, necessitem la felicitat objectiva (situació en la que m’agradaria viure). La felicitat individual és impossible sense la dels altres (educació moral).

Seguint aquest model es proposa com a criteri d’avaluació l’objectiu de la doble felicitat: individual i social. El procés educatiu s’ha de basar en les dues vessants: psicològica – potenciar les capacitats de l’individu- i social – preparar l’individu per participar en la societat-.

En resum, l’objectiu de l’educació també ha de ser la desenvolupar societats intel·ligents (societats amb talent).



Vols jugar ? Les simulacions.

El joc és una eina pedagògica natural.

Els cadells tot jugant es preparen per lluitar, caçar,…és a dir: per viure. Quan els nens juguen també aprenen comportaments que els seran útils durant la seva vida i, quan són més grans, jugant segueixen aprenent.

Els jocs són una eina pedagògica natural en la que aprenem a partir de les nostres accions i que ens permeten avaluar els resultats dels nostres actes (autoavaluació) i ens plantegen reptes que ens animen a avançar (motivació).

Estic segur que a tots els nens els agrada aprendre i que a molts els fem avorrir l’estudi a l’escola. Com aquell nen de deu anys, mencionat per José Antonio Marina en “La educación del talento”, que deia: “A mi no m’agrada estudiar, el que m’agrada és saber”.

Per què no fem jugar als nostres alumnes ? Però jugar no implica fugir de l’esforç, per jugar és requereix sacrifici, voluntat, perseverança,… Per gaudir necessitem reptes.

Les simulacions

Una tipologia de jocs que m’agrada fer servir a classe són les simulacions. En aquesta metodologia es col·loca l’alumnat en situacions properes a la realitat en les que ha de prendre decisions. Per obtenir bons resultats han de tenir clars els conceptes teòrics necessaris; no els servirà de res saber-los definir, sinó que els han de fer servir. Els necessiten per preveure els possibles escenaris i per avaluar les diferents opcions que es plantegen a cada jugada.

Situacions complexes

Els alumnes estan massa acostumats a que els hi plantegem problemes en els que hi ha una única solució correcta. Tendeixen sempre a buscar la fórmula màgica que els permeti aconseguir el resultat. En realitat, però, quan hauran de prendre decisions a la seva vida, no tindran cap fórmula màgica i s’ hauran d’enfrontar a situacions complexes en les que hauran de valorar els pros i contres i, al final, triaran el camí que els sembli millor. I després aprendran dels seus encerts i, encara més, de les seves errades.

Les simulacions permeten als alumnes començar a apropar-se a realitats en les que els resultats no depenen únicament de les pròpies actuacions sinó que sovint estan condicionats per l’entorn i/o per les decisions de la resta de participants en el joc (comportaments estratègics).

Treball col·laboratiu

Sabem que l’alumnat aprèn millor quan interactua entre iguals. El company té els mateixos interessos, motivacions, edat,… i fa servir el seu mateix vocabulari. És important, doncs, que el treball en les simulacions es faci en grup perquè permet generar sinergies entre els seus components. S’ha intentar evitar, però, la tendència que tenen molts alumnes de convertir el treball col·lectiu únicament en una suma de feines individuals .

Avaluació

En relació a l’avaluació de les simulacions crec que ha de ser molt transparent. Abans de començar el joc, l’alumnat ha de tenir clar el premi que tindrà en cas de obtenir uns bons resultats (incentius clars).

Dins del joc es produeix una seqüència de jugades en les que es va repetint: Estudi de la situació à Decisió àResultats àAnàlisi à Decisió …

Mentre es va jugant, l’alumnat va veient els encerts i les errades (autoavaluació) però també ha de conèixer com evoluciona l’avaluació del professor. Ha de saber quins ítems són els més valorats. Amb aquests inputs podrà aprendre tot corregint la seva actuació jugada rera jugada.

Al finalitzar el joc, és molt interessant que els alumnes avaluïn el joc. Les seves crítiques són bona eina per millorar la simulació adaptant-la a les característiques de l’alumnat . El joc serà un èxit si a l’alumnat li queda la percepció (des del seu punt de vista) que l’esforç li ha valgut la pena.

No és una eina miraculosa

Ni aquesta ni cap metodologia és una fórmula màgica per ensenyar . Torno a citar el llibre “La educación del talento” de José Antonio Marina (l’estic llegint i m’agrada molt; espero fer aviat un post sobre el llibre) en el que es cita l’Emili de Rousseau: “Dad al niño el deseo de aprender y cualquier método será bueno”.

Les simulacions han de ser un element important de la nostra caixa d’eines i ens donarà bons resultats si aconseguim equilibrar el component lúdic del joc amb el component d’anàlisi. No hem de fugir de l’espontaneïtat però tampoc podem convertir aquesta eina en un conjunt feixuc de normes i obligacions. No juguem per aprendre sinó que aprenem jugant. S’ha de buscar, doncs, l’equilibri entre el joc d’atzar (espontani, irreflexiu i motivador) i la part d’anàlisi escrit.

Exemples d’aplicació:

M’ha semblat convenient explicar les idees generals que tinc sobre els jocs de simulació per poder explicar més endavant alguns exemples de models que aplico a classe. Malgrat que en un proper post explicaré més detalladament el joc que anomeno Botigues, podeu visitar el bloc que m’ha servit per gestionar-lo i us en podreu fer una idea.

http://blocs.xtec.cat/botigues

Què us en sembla ?

Víctor



Danone ens enganya

A partir d’una piulada de jordi_a (http://elbonia.cent.uji.es/jordi/),  proposo un altre exemple empresarial (#exempresa) que permetrà il·lustrar les nostres explicacions a classe amb pinzellades de realitat.

Nom: Multa a Danone per publicitat no adequada

Aplicable a: Economia Empresa –Màrqueting – Comunicació

Font: El Mundo  – Data: 17-12-2010

Breu descripció: La filial americana de Danone ha acceptat de pagar  21 milions de dòlars  per exagerar les propietats  saludables del seu iogurt Activia y la beguda làctica DanActive (coneguda aquí com Actimel). En els seus anuncis afirmen que els seus productes alleugereixen el restrenyiment i enforteixen les defenses sense que estigui demostrat científicament.

Ampliació de la notícia:

http://www.bbc.co.uk/mundo/noticias/2010/12/101217_dannon_danone_activia_actimel_rg.shtml

Canviaran la seva campanya publicitària aquí ?

Salut,

Víctor



Classes magistrals amb valor afegit

Malgrat crec que s’ha de potenciar les metodologies interactives, sempre haurem de fer servir la classe magistral (espero que cada cop més residualment). Ara bé, les explicacions del professor no poden ser la lectura d’uns conceptes (del llibre de text, d’apunts,…) sinó que han d’aportar valor afegit a l’alumne.

Què podem aportar a les classes que faciliti la comprensió dels conceptes ? De quina manera podem fer viure els conceptes a l’alumnat? Com aconseguirem que els entenguin i recordin amb més facilitat ?

Crec que la resposta a aquestes preguntes és la utilització d’exemples que motivin, que siguin actuals, que cridin l’atenció,… Tot plegat no és cap novetat perquè tots en fem servir d’exemples però en les nostres matèries tenim el perill que perdin vigència. Personalment veig com els exemples que faig servir es van envellint i que  els alumnes cada cop s’hi senten menys identificats .

Poso l’exemple d’IKEA per parlar de l’entorn cultural en que es mou l’empresa. Em refereixo als problemes que va tenir quan volia introduir-se a EEUU. En aquest mercat volien que els productes fossin grans (cotxes, llits…) fins al punt que, per veure cervesa, feien servir les gerres que IKEA destinava a posar-hi flors.

Aquesta anècdota la vaig treure d’una revista de la que no recordo el nom, ni sé de quin any era i també desconec si és vigent en l’actualitat. Per a mi, però, encara és vàlida perquè m’ajuda a explicar com l’entorn condiciona l’empresa i els productes que fabrica.

M’agradaria fer servir sempre els millors exemples per fer les classes més amenes i profitoses però no puc pas llegir tota la premsa… La solució seria que entre tots els professors d’economia compartíssim, a partir de les xarxes socials, exemples extrets de la realitat . Podríem fer piulades (Twitter) d’exemples empresarials (#exempresa) que ens permetessin compartir i seleccionar els millors exemples.

Haurien de ser propostes fàcils d’utilitzar i il·lustratives d’un únic aspecte concret de la realitat econòmica i empresarial i haurien d’incloure els següents apartats:

Nom (un titular que identifiqui): Mòbils a les farmàcies

Aplicable a: Economia Empresa –Màrqueting – Distribució

Font: La Vanguardia Data: 10-12-2010

Breu descripció (poques línies) : Orange vendrà mòbils adreçats a la gent gran a les farmàcies.

Ampliació de la notícia:

http://www.lavanguardia.es/tecnologia/20101209/54086075369/orange-vendera-moviles-para-mayores-en-farmacias.html

Us sembla interessant aquesta proposta ?

Salut,

Víctor Prat