El concepte de sistema econòmic treballat a partir de pel•lícules
El cinema a l’aula
Els alumnes capten millor els continguts quan els identifiquen amb una realitat que els és propera.
Les pel·lícules, iguals que els contes, poden tenir un fort component pedagògic, perquè situen a l’espectador en un món, amb uns personatges i unes situacions, a partir del qual es pot interactuar – tot interpretant, suposant, relacionant, … – és a dir: se’n poden treure conclusions.
L a història passa a ser un referent per a la comprensió i l’aplicació dels continguts i, posteriorment, també facilita el record dels aprenentatges.
El meu agraïment a Daniel Gràcia, amic estimat, que va ser qui em va fer adonar de la gran utilitat que aportava el treball del cinema a l’aula.
El concepte de sistema econòmic
La manera com les persones ens organitzem per a satisfer la seves necessitats s’anomena sistema econòmic. Per poder comprendre realment aquest concepte, com qualsevol altre, s’ha de poder manipular: analitzar, repensar, criticar, proposar alternatives… És a dir, s’ha de ser conscient que un sistema s’origina degut a unes circumstàncies i que es va adaptant als canvis, fins que arriba un moment en que es transforma (exemple: el pas del feudalisme al capitalisme). Perquè els sistemes econòmics no són inamovibles.
Aquests canvis, però, es van produint lentament, malgrat que a vegades hi ha uns fets puntuals que desencadenen el canvi definitiu.
Per apropar els alumnes al concepte de sistema econòmic, en el llibre d’ Economia de l’Editorial Teide que vam escriure amb l’Elena Carbonell, proposàvem diferents situacions: un joc de supervivència, un atac extraterrestre – com el produït en el Mecanoscrit del segon origen de Manuel de Pedrolo- , i un naufragi – com el del Robinson Crusoe -; situacions que permetien situar un grup d’alumnes en la tessitura d’haver de decidir: què produir, com fer-ho i de quina manera distribuir (preguntes essencials de tot sistema econòmic).
Aquestes situacions, per la seva simplicitat, són molt útils per introduir el concepte de sistema econòmic però, per copsar bé aquest concepte cal augmentar la seva complexitat (més personatges, rols,…), i aquí podem fer ús del cinema.
Pel·lícules per treballar el concepte de sistema econòmic
Més important que proposar les millors pel·lícules, qüestió del tot subjectiva, crec que és interessant fer algunes propostes que, per la seva varietat, ajudin en la recerca personal de cada professor.
Rebel·lió dels animals
En el lloc web http://www.auladecine.es hi ha disponible unes fitxes didàctiques molt completes, referides a pel·lícules de temàtiques generals, i adreçades a alumnes de diferents edats.
Entre aquestes fitxes, i relacionada amb l tema que ens ocupa, podem trobar la de “Rebelión en la granja” basada en l’obra de George Orwell.
http://www.auladecine.es/contenidos/fichas/rebelion_granja.pdf
És una crítica dels sistemes autoritaris a partir de la història d’una granja en la que els animals, comandats pels porcs (líders per la seva intel·ligència), agafen el poder als humans. Inicialment el funcionament de la granja millora però acaben imponent una dictadura i acaben aplicant els mateixos errors dels humans.
Soylent Green
Ja fa molts anys que la vaig veure per primera vegada aquesta pel·lícula i recordo que em va colpir molt. Segurament que aquest ha estat el motiu pel que la he passat a classe sempre que he pogut. Es tracta d’una visió negativa del futur (2022), en el que la naturalesa quasi és únicament un record i on l’empresa Soylent es l’encarregada de subministrar l’aliment que s’elabora, segons la publicitat, a partir de plàncton.
En una societat dividida en dues classes: una minoria privilegiada i una majoria desesperada amb l’únic objectiu de sobreviure, menjant soylent (aliment distribuït controladament pel govern)
En aquesta societat viu el policia Robert Thorn (Charlton Heston) amb el seu amic Sol Roth (Edward G. Robinson), que és un ancià professor que encara recorda el món que hi havia abans de la destrucció ecològica.
El desenllaç es produeix quan Sol Roth decideix anar a morir en un programa governamental de suïcidis assistits…
Aquesta pel·lícula és de l’any 2011. Tracta d’un sistema econòmic organitzat a partir del temps, que fa les funcions de diner.
L’argument de la pel·lícula parteix d’elements de ciència ficció: l’aturament de l’envelliment de les persones a partir dels 25 anys (sempre que disposin de suficient temps), la mort instantània de les persones al acabar el seu últim segon de temps, la possibilitat de fer transaccions – deixar, robar, comprar, cobrar,fer préstecs …- a partir del comptador de temps que cada persona porta incorporat al braç…
A partir d’aquests elements ens permet copsar les similituds que existeixen amb la realitat del nostre sistema econòmic: les diferències d’oportunitats en funció de l’origen , la necessitat de l’existència de pobresa per mantenir la riquesa d’una minoria, la inflació com a control de la superpoblació, la fragilitat de les persones amb pocs recursos, el poder en mans d’una minoria …
Guia de treball (Rebel·lió dels animals, Soylent Green i In time)
Es pot treballar qualsevol de les pel·lícules a partir de les següents preguntes:
- Quines circumstàncies podien provocar l’aparició d’aquest sistema econòmic ?
- Descripció del sistema: què es produeix? Com ? De quina manera es distribueix?
- La distribució és justa ? Per què ?
- Com es pot sostenir el sistema ?
- Quin seria el teu un sistema econòmic ideal ?
Debat sobre les mesures que caldria dur a terme per evitar un dels problemes majors amb el que s’enfronta el nostre sistema econòmic: el mediambiental.
Víctor
Cinema a l'aula, General, Metodologies