Jornada 2018

A les instal·lacions de l’Institut Josep Tapiró de Reus

09.30  Recepció i registre

10.00   Benvinguda i inauguració

Sr Joan Massana, Director de l’Institut Josep Tapiró

Sra Maria Dolors Sardà i Lozano, Regidora d’Ensenyament i Política Lingüística a l’Ajuntament de Reus

Sra Imma Reguant, Directora dels Serveis Territorials del Departament d’Ensenyament a Tarragona

10.10 – 14.00  Exposició de projectes de robòtica i STEAM (Internivells) i “Internet of Things” (Primària)

Projectes i prototips de l’alumnat en robòtica educativa i Internet de les Coses (IoT) i STEAM

Projecte Hélix
Disseny e impressió 3D. Montatge d´impressora 3D i disseny d´objectes útils per a persones amb limitacions psicomotrius.
Alumnat: Pere Pau Sánchez, Naroa Llagostera, Brian Masa, Mireia Molina, Aleix Olive, Zaira Ramos, Laís Cristina Ribeiro, Miguel Ángel Rico
Docent acompanyant: Ana Garrigós Pardo
Institut Sant Pere i Sant Pau de Tarragona

Smart Institut
Les nostres solucions estan dirigides per a tot tipus de centres educatius que vulguin crear centres intel·ligents. El nostre projecte “Smart Institut” és basa en la creació de diferents productes i serveis per automatitzar i agilitzar el treball diari al centre. Els productes són: l’Auto Blinds, el Smart Canteena, el Smart Assistance, el Smart Bin Detector, el Smart Parking i el Smart Gardeen. Són prototips programats amb la placa Arduino UNO i diferents sensors com, per exemple, el sensor RFID (per l’Smart Assistance), el DHT11 (per l’Smart Gardeen) i el sensor d’ultrasons (per l’Smart Bin Detector). Alguns dels productes com Smart Canteena, Smart Bin Detector, Smart Parking i Smart Gardeen, estan creats conjuntament amb la seva aplicació móbil, per donar-li més sentit al producte i perque l’usari pugui interactuar amb ell d’una forma intuitiva i fàcil. Les apps que hem creat són eines molt visuals, perquè totes les persones que integren la comunitat educativa puguin gaudir de totes les seves funcions. Aquestes apps compten amb una interfície senzilla i visible, per poder-les utilitzar sense necessitat de tenir una gran experiència tecnològica.
Alumnat: Álvaro Castillejo, Carlos Lafuente, Marina López, Paula Vilà, Ian Girón, Marc Tarragó, Mauri Mutu i Javi López Mora
Docents acompanyants: Josepa Miró Miró i Sofía Gómez Montón
Institut Roseta Mauri de Reus
Web: http://smartcompany.strikingly.com

Siimon, un joc molt addictiu
Aplicació elaborada amb App Inventor i publicada al Play Store en la qual, l’usuari, per ser el màster, ha de superar la puntuació màxima del màster anterior. Acaba sent un joc molt addictiu.
Alumnat: Pampín Ruíz, Juan Ramón i Soldado Corniel, Dídac
Docent acompanyant: Toni Soler Cruanyes
Institut Roseta Mauri de Reus

Introducció a la programació i la robòtica amb Mbot i Scratch
Mostra d’algunes de les experiències que hem treballat durant el curs amb robots Mbot (basats en tecnologia Arduino) programats amb llenguatge Scratch
Alumnat: Chakroun Hadduch, Hicham Ghafar Mahyou, Fatima Plasencia Gómez, Nerea Teruel Gorbano, Miriam Garcia Gorbano, Natalia Lakhal Handaoui, Abdelfettah
Docent acompanyant: Carme Matas Jaime
Institut Josep Tapiró de Reus

SUMOBOT. Competició de sumo robòtic amb robots Mbot
Mostra de robots Mbot adaptats i programats per competir simulant un combat de sumo
Alumnat: Aadadouch Ech Chyguer, Bouchra Cabriales Covarrubias, Alejandra M. Rodríguez Sánchez, Abel Triviño Titos, Mario Lazaar Hammou, Imad Birik El Aissati, Anas
Docent acompanyant: Carme Matas Jaime
Institut Josep Tapiró de Reus

Aprenem jugant
Els alumnes de P5 ensenyaran com aprenen diferents conceptes jugant amb els BeeBots.
Alumnat: 6 alumnes de P5 (encara no tenim els noms)
Docent acompanyant: Judith Varela Ciudad
Escola Marià Fortuny de Reus
Web: http://agora.xtec.cat/ceipmariafortuny

R³ – evoluciona
Amb l’objectiu de Reciclar, Reutilitzar i Reduïr el nostre entorn més proper, la nostra “empresa” està en procès de crear una app que crearà canvis importants a travès del joc.
Alumnat: 6 nens de 4t de primària
Docent acompanyant: Núria Gibert Punsarnau
Escola Marià Fortuny de Reus
Web: http://agora.xtec.cat/ceipmariafortuny

IOT, Smart Bracelet
Quatre alumnes de 5è explicaran el seu projecte, guanyador del concurs CISCO, dins del programa CISCO Escuela.
Alumnat: Quatre alumnes de 5è explicaran el seu projecte, guanyador del concurs CISCO, dins del programa CISCO Escuela.
Docent acompanyant: Núria Sabaté Vallverdú
Escola Marià Fortuny de Reus
Web: http://agora.xtec.cat/ceipmariafortuny

Smart Sensors
Projecte amb maqueta i presentació en anglès d’Internet de les Coses guanyador del concurs CISCO l’estalvi eque ofereix un prototip d’estalvi energètic a casa.
Alumnat: Anna Turiccki, Gemma Martínez, Berta Abellán, Naiara Jiménez, Erika Rodríguez
Docent acompanyant: Lluïsa Forjan Arce
Escola L’Antina de Torredembarra
Web: http://antinaschool.blogspot.com

Smart House
El 2n Premi IoT del que el jurat va destacar l’ús d’internet de les coses per paliar i ajudar a millorar la vida de persones amb dificultats com són els cecs.
Alumnat: Ona Sastriques, Berta Borràs, Marina Gambús i Ainhoa Rivero
Docent acopanyant: Lluïsa Forjan Arce
Escola L’Antina de Torredembarra
Web: http://antinaschool.blogspot.com

Pollucleaner
El 3r Premi IoT va ser per un prototip destinat a la lluita contra la contaminació.
Alumnat: Júlia Rimbau, Alexia Sánchez, Ainara Crisol, Joana Gómez i Marina Sosa. Escola L’Antina de Torredembarra.
Web: http://antinaschool.blogspot.com

Caixa d’entreteniment
La caixa d’entreteniment amb una tarja Arduino i una TdR STEAM, ens permet entre d’altres funcions, obrir llums, regular la intensitat del LED, posar so, i a més es controla des del mòbil.
Alumne: Ribera Moreno, Pol
Docent acompanyant: Mário Alexandre Polónia Rebelo
Escola Puigcerver de Reus
Web: https://goo.gl/F7qDYN

Control de llums
Control dels llums des d’una app del mòbil. Amb una tarja Arduino i una TdR STEAM fem la simulació amb el led RGB i l’app utilitza la síntesi de veu i botons de comandament.
Alumne: Gili López, Èric
Docent acompanyant: Mário Alexandre Polónia Rebelo
Escola Puigcerver de Reus

Creació, escaneig, AR i impressió de models en 3D
Mostrar el treball fet en la matèria de Volum de 1r de Batxillerat Artístic de l’Institut Narcís Oller consistent en escanejar en 3D els models fets pels alumnes en fang. A partir del fitxer generat, crear i imprimir models en 3D i en AR.
Alumnat:Camenforte González, Javier; Lozada Bejarano, Natàlia; Colina Fortuny, Laia.
Docent acompanyant: Josep Lluís Alzamora
Institut Narcís Oller de Valls

Grua Bot, el robot classificador
Els alumnes de 2n presenten un robot que han muntat amb lego WeDo que els ajuda a classificar diferents parts del cos. Aquesta activitat l’han realitzat com a part final d’un projecte de medi natural en el que han treballat el cos humà.
Alumnat: Aguilar Parra, Edurne Almaraz Borrell, Elsa Amine El Arbaoui, Mohamed Béjar López, Anais Cañas Peña, Ander Carvajal Rivas, Paula del Pozo Jerez, Celeste Escamilla Borrell, Jordi Freixa Ballabriga, Alex Garcia Alba, Ian Gómez Jané, Josep Higueras Belarra, Nahia Jimenez Lopez, Daniel Mihai , Sabin Marcos Morais Parès, Gisela Moreno Cantillo, Simón Ramón Cuevas, Henar Bermejo Martinez, Martina Carmona Martín, Diego Carranza Ruiz, Ainhoa Carreras Boada, Bernat Carreras Torrero, Roger Chouiyekh Ech Chouyakh, Rayan De la Fuente Hernández, Juan Miguel Del Pozo Royano, Abril Espinoza Balderrama, Zamira Gil Mitjans, Laia Giménez Diáz, Ylenia González Ramos, Ainara Martinez Luciano, Antonio Martínez Padilla, Francisco Martínez Sebares, Leire Prieto López, Paula Salmerón Pérez, Lucia.
Docent acompanyant: Ester Batlle Urgell, Núria Gual Plana i Hugo Cardillo
Escola La Parellada de Santa Oliva

Simultàniament es farà el 1r Concurs TarracoBOT a les instal·lacions que s’anunciaran al propi Institut Josep Tapiró el dia de la Jornada.

 

10.30 – 13.15 Presentació del desenvolupament de projectes. Com s’ha fet?

Presentacions d’alumnes de 15′ cadascuna sobre com han fet el seu projecte.

10.30 – 11.00 Presentació del Pla STEMcat (STEAMcat) Enric Bolaño Ambaixador STEAM del Pla als Serveis Territorials d’Ensenyament de Tarragona.

11.00 – 11.30 Presentacions dels reptes treballats per les 4 escoles del pilotatge TarracoBOT.

11.30 – 11.45 Presentació del “Projecte Hélix“.
Disseny i impressió 3D.
Alumnat: Pere Pau Sánchez, Naroa Llagostera, Brian Masa, Mireia Molina, Aleix Olive, Zaira Ramos, Lais Cristina Ribeiro, Miguel Ángel Rico. Institut Sant Pere i Sant Pau de Tarragona.

11.45 – 12.00 Presentació “Com s’ha fet l’Smart Institut?“.
Els alumnes expicarán el conjunt del projecte Smart Institut des de l’inici: Idea, disseny, construcció, programació i desenvolupament de les apps.
Alumnat: Álvaro Castillejo, Carlos Lafuente i Marina López. Institut Roseta Mauri de Reus.
Web: http://smartcompany.strikingly.com

12.00 – 12.15 Presentació “Conte animat“.
Les set cabretes.
Alumnat: Marc Capafons Garcia. Iván Garcia Ferrer. Andreu Nadal Diocares. Institut Priorat de Falset.
Web: https://goo.gl/FLfN1K

12.15 – 12.30 Presentacions:
Smart Sensors
Projecte amb maqueta i presentació en anglès d’Internet de les Coses guanyador del concurs CISCO l’estalvi eque ofereix un prototip d’estalvi energètic a casa.
Alumnat: Anna Turiccki, Gemma Martínez, Berta Abellán, Naiara Jiménez, Erika Rodríguez
Docent acompanyant: Lluïsa Forjan Arce
Escola L’Antina de Torredembarra
Web: http://antinaschool.blogspot.com
Smart House
El 2n Premi IoT del que el jurat va destacar l’ús d’internet de les coses per paliar i ajudar a millorar la vida de persones amb dificultats com són els cecs.
Alumnat: Ona Sastriques, Berta Borràs, Marina Gambús i Ainhoa Rivero
Docent acopanyant: Lluïsa Forjan Arce
Escola L’Antina de Torredembarra
Web: http://antinaschool.blogspot.com

12.30 – 12.45 Presentació “PillBot- creació d’un robot pastiller“.
L’alumne explicarà la creació del robot social PillBot, que és un projecte on vull revertir a la societat el que he aprés fins ara i fomentar la inclusió social de les persones amb discapacitats ja siguin físiques (persones amb problemes visuals), cognitives o cognitives provocades per l’edat avançada que tenen dificultats en recordar que a certes hores del dia s’han de prendre uns medicaments. En concret el meu projecte consisteix en un robot dispensador de pastilles, anomenat PillBot que avisa a les persones amb dificultats de memòria que s’han de prendre cert nombre de pastilles a certes hores del dia…, per a la seva realització he utilitzat tecnologies innovadores i creatives com la impressió 3D, la robòtica, la creació d’Apps i mòbils i sensors… Cal remarcar que per a fer aquest projecte vaig fer una recerca a centres especialitzats com la ONCE,… sobre les vies d’administració farmacològica dels medicaments.
Alumne: Gerard Burjalès. Institut del Morell.

12.45 – 13.00 Presentació “Com és la meva ciutat“.
Explicarem breument com hem anat realitzant aquest projecte col·laboratiu internivells que ha tingut com a eix vertebrador la recerca de la qualitat urbana de Valls.
Alumnat: Marta Tarricone de 2n d’ESO A, Marc Bayona 2n ESO A, Marta Arroyo 2n ESO E, Héctor Lozano 1r ESO E. Institut Narcís Oller de Valls.

13.00 – 13.15 Presentació “Annual Conference EMINENT – European Schoolnet“.
En aquest cas l’alumne explicarà quina va ser la seva experiència al participar conjuntament amb el centre Institut Cendrassos de Figueres, el projecte conjunt Robotic Stadium (Gerard Burjalès) i Ornicòpter (Isaac Llimona) a l’EMINENT 2017, dins de l’Annual Conference EMINENT de l’European Schoolnet, amb seu a Brusel·les, com a centres maker de la nostra demarcació de nivell europeu. Van presentar via videoconferència, en anglès, a l’apartat “Coding, computing and other things… in Learning Labs”, des de l’Aula-Taller de Tecnologia, de l’Institut Cendrassos, que es va emetre per streaming davant de 400 alts càrrecs del sector de l’educació de tota Europa. Els professors implicats, van cedir la seva explicació als alumnes per a poder donar l’experiència que han viscut i la perspectiva de l’alumne sobre l’aprenentatge que han obtingut durant el disseny, realització i explicació del projecte i la visió de futur que els hi ha donat la realització i participació en aquest projecte de cara al seus estudis posteriors, al seu futur professional i a la seva vida.
Alumne: Gerard Burjalès. Institut del Morell.
Web: http://www.cendrassos.net/multimpral/videos-media/1078-video-eminent-17

13.15 – 13.30 Presentació “Grua bot, el robot classificador
Els alumnes de 2n presenten un robot que han muntat amb lego WeDo que els ajuda a classificar diferents parts del cos. Aquesta activitat l’han realitzat com a part final d’un projecte de medi natural en el que han treballat el cos humà.
Alumnat: Aguilar Parra, Edurne Almaraz Borrell, Elsa Amine El Arbaoui, Mohamed Béjar López, Anais Cañas Peña, Ander Carvajal Rivas, Paula del Pozo Jerez, Celeste Escamilla Borrell, Jordi Freixa Ballabriga, Alex Garcia Alba, Ian Gómez Jané, Josep Higueras Belarra, Nahia Jimenez Lopez, Daniel Mihai , Sabin Marcos Morais Parès, Gisela Moreno Cantillo, Simón Ramón Cuevas, Henar Bermejo Martinez, Martina Carmona Martín, Diego Carranza Ruiz, Ainhoa Carreras Boada, Bernat Carreras Torrero, Roger Chouiyekh Ech Chouyakh, Rayan De la Fuente Hernández, Juan Miguel Del Pozo Royano, Abril Espinoza Balderrama, Zamira Gil Mitjans, Laia Giménez Diáz, Ylenia González Ramos, Ainara Martinez Luciano, Antonio Martínez Padilla, Francisco Martínez Sebares, Leire Prieto López, Paula Salmerón Pérez, Lucia. Escola La Parellada de Santa Oliva.

Tallers simultanis1 hora cada taller.

11.30 – 12.30

Taller 1 “Com és la meva ciutat“.
Projecte col·laboratiu internivells que preten fer una recerca de la qualitat urbana de la ciutat: s’utilitza google maps, es realitza un site col·laboratiu, es fa un treball de camp per verificar la informació virtual i es fa un escenari dins del MHM. En aquest taller explicarem com hem utilitzat aquestes eines. Alumnes: Marta Tarricone de 2n d’ESO A, Marc Bayona 2n ESO A, Marta Arroyo 2n ESO E, Héctor Lozano 1r ESO E. Institut Narcís Oller de Valls.

Taller 2 “Iniciació a la Impressió 3D“.
Aquest és un taller totalment pràctic, d’iniciació a la impressió 3D per a mestres, professors/es i alumnes, en el qual es podrà realitzar el modelat i disseny digital d’un objecte que es podrà imprimir durant la realització del taller i/o un cop acabat el taller. També s’explicaran els conceptes bàsics d’utilització de la impressora 3D per a que els participants puguin imprimir els objectes que hagin dissenyat. Per a la seva realització s’utilitzaran eines de disseny digital gratuïtes i en línia. com és el programari Tinkercad. Alumnes: Ali Ahmed, Hèctor Samaniego, Joan Mayor i Alejandro González. Institut El Morell.

12.30 – 13.30

Taller 3 “Fes el teu videojoc amb scratch“.
Els alumnes de 5è de l’escola La Parellada, ajudaran als assistents al taller a crear un videojoc amb scratch i la webcam de l’ordinador.
Alumnat: Jana Abante Vallverdú Martina Partor Masramón Berta Pereira Medina Joel Sanchez Ortiz Eric Marchante Rios Giacomo NIkolic Alejandro Fernandez Alfaro Gabriel Montañez Moya Javier Rodriguez Mascaró Dídac Solé Santos Sergi Garcia Telles.
Escola La Parellada de Santa Oliva.

Taller 4 “Fem un robot amb Lego WeDo“.
Els alumnes de 5è de l’Escola La Parellada, ensenyaran a fer un muntatge d’un robot amb Lego WeDo i programar-lo.
Alumnat: Jana Abante Vallverdú Martina Partor Masramón Berta Pereira Medina Joel Sanchez Ortiz Eric Marchante Rios Giacomo NIkolic Alejandro Fernandez Alfaro Gabriel Montañez Moya Javier Rodriguez Mascaró Dídac Solé Santos Sergi Garcia Telles.
Escola La Parellada de Santa Oliva.

Concurs TarracoBOT

Es desenvoluparà en dues fases:

– Exposició a l’Espai Making Of
– Concurs a l’espai destinat al Concurs TarracoBOT

El Concurs es regirà sota les següents BASES.

El Jurat estarà format per:

Sra Sofia Gómez de l’Institut Roseta Mauri

Sra Josepa Miró de l’Institut Roseta Mauri

Sr Albert Oller de la Universitat Rovira i Virgili

Sr David Paredes de l’Escola Marta Mata

Sr Josep Bofarull del Centre de Recursos Pedagògics del Baix Penedès

Dos alumnes de l’Institut Roseta Mauri de Reus

14.00   Cloenda de la Jornada

Sr , Departament d’Ensenyament a Tarragona