La fotografia ens permet interpretar la realitat d’una manera o altra. La nostra mirada fotografica pot triar com descriure pràcticament qualsevol realitat que ens envolta. A la vegada, l’actual software ens permet retocar, manipular i treballar aquesta realitat enregistrada.
EL CLAM D’EGIPTE
INTRODUCCIÓ
L’activitat està centrada al voltant del reportatge fotogràfic fet per en Moises Samann a les darreres revoltes situades al voltant de la plaça Cairo’s Tahrir a Egipte . La renúncia del president Hosni Mubarak va portat un règim militar que no acaba de donar pas a unes eleccions lliures i representatives del poble egipci. Aquestes revoltes s’han iniciat fa molts pocs dies per exigir de nou els drets civils d’una gran majoria d’egipcis. Podeu trobar aquest monogràfic penjat a la web de magnumphotos (www.magnumphotos.com).
NIVELL EDUCATIU
L’activitat està pensada per treballar un grup de 4 ESO en petits grups de tres o quatre persones. La temàtica de la fotografia està triada pel rerefons social que té i per la seva actualitat.
ORIENTACIONS TEÒRIQUES REALITZACIÓ TREBALL
Els passos per realitzar aquesta activitat estarien agrupats al voltant d’aquestes fases de treball reflexiu i teòric al voltant de les fotografies:
Anàlisi de les fotografies (informació gràfica).
Totes les fotografies juntes permeten identificar molts trets característics d’aquesta revolta. Permeten fer una reflexió dels diferents angles de visió, distàncies amb el tema, tipus de llum triada, sentiments dels seus personatges, detalls social de composició d’aquesta societat, tipus de pla triat, les postures molt diferents dels personatges que apareixen, etc.
Ubicació geogràfica i històrica del succés (informació escrita).
La recerca de notícies d’actualitat a la premsa diària els donarà uns conceptes generals de la realitat social del país, dels processos de democratització d’aquests països i les semblances amb altres que ja han patit aquests canvis.
Reflexió social al voltant d’aquest fet (proposta gràfica).
La composició gràfica exigirà també un exercici d’anàlisi al voltant de la nostra realitat diària i de com es poden resoldre els conflictes de la vida quotidiana i com s’han de prendre les decisions col·lectives.
PROPOSTA DIDÀCTICA
El treball constarà de dos parts diferenciades: un treball escrit d’una pàgina on es justificarà les característiques del treball gràfic presentat a partir de la informació escrita de la premsa diària i la proposta gràfica.
Caldrà fer una reflexió dels aspectes més socials de les decisions col·lectives on es representen moltes persones. Es farà un recull de notícies de premsa de la primavera àrab al voltant d’Egipte d’aquest últim any. Caldrà caracteritzar el moviment social, les seves demandes, els seus canals d’informació, etc.
A partir d’aquest treball escrit i les fotos trobades a la xarxa, es farà una de composició de cartell resum de les característiques d’aquest moviment social fet amb un editor d’imatges tipus Gimp, Photoshop, etc.
El treball es plantejarà en grups amb una única proposta de composició per grup.
COMPETÈNCIES TREBALLADES
Les competències més treballades a aquesta proposta didàctica són les següents:
Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
Competència artística i cultural.
Competència social i ciutadana.
Competència d’autonomia i iniciativa personal.
Competència d’aprendre a aprendre.
Competència en tractament de la informació.
Competència digital.
AVALUACIÓ ACTIVITAT
Caldrà avaluar especialment:
La interpretació i caracterització social escrita que fa el grup d’aquests moviments actuals als països àrabs a partir de l’escrit fet.
Analitzar les fotografies i tipografies emprades en funció del missatge que transmet la composició (angles de visió, distàncies amb el tema, tipus de llum triada, sentiments dels seus personatges, detalls social de composició d’aquesta societat, tipus de pla triat, les postures molt diferents dels personatges que apareixen, tipografia, color lletres, tonalitat composició,etc.)
Adreça web
Fitxers
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=m9f0nIpsYdE[/youtube]
CASC ANTIC DE SANTPEDOR
INTRODUCCIÓ
Algunes vegades, al nostre institut i des de socials i visual i plàstica, hem plantejat un reportatge gràfic del casc antic de Santpedor ja que podem trobar un petit resum de l’arquitectura des de l’edat mitja fins al nostre segle XXI. Podem trobar exemples del traçat d’antics carrers, muralles, exemples de pràcticament tots els moviments arquitectònics a partir de l’edat mitja.
NIVELL EDUCATIU
L’activitat està pensada per treballar un grup de 2 ESO en petits grups de dos o tres persones. La temàtica de la fotografia està triada per afavorir el coneixement d’una zona molt coneguda per l’alumnat, però poc valorada.
ORIENTACIONS TEÒRIQUES REALITZACIÓ TREBALL
Els passos per realitzar aquesta activitat estarien agrupats al voltant d’aquestes fases de treball reflexiu i teòric al voltant de les fotografies:
Característiques representatives de l’element triat del casc antic.
Cal situar, datar i caracteritzar l’element triat dintre del context històric al qual pertany. Hem d’analitzar l’element per tenir prous directrius que ens donin un el fil conductor del reportatge gràfic.
Anàlisi de les fotografies
Quin tipus de fotografia ens permeten explicar millor l’element triat en funció de com s’ha conservat, les agressions patides en el temps, les parts que ens són accessibles.
Permet fer una reflexió dels diferents angles de visió, distàncies amb el tema, tipus de llum triada, tipus de pla triat, etc.
Reflexió i exposició pública.
Elaborar una presentació a partir de les fotografies i característiques amb el suport de la informació digital que es té d’aquest element.
Caldrà que l’alumnat es posi d’acord per fer una tria prou representativa: un element de l’edat mitjana (muralles), una capella romànica (molt a prop del casc antic), un edifici modernista (can Jorba), una intervenció moderna a una antiga església del convent (molt a prop casc antic), etc.
PROPOSTA DIDÀCTICA
Exposició i caracterització d’un dels elements singulars del casc antic de Santpedor amb el suport d’un monogràfic fet amb recursos TIC.
COMPETÈNCIES TREBALLADES
Les competències més treballades a aquesta proposta didàctica són les següents:
Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
Competència artística i cultural.
Competència social i ciutadana.
Competència d’autonomia i iniciativa personal.
Competència d’aprendre a aprendre.
Competència en tractament de la informació.
Competència digital.
AVALUACIÓ ACTIVITAT
Les etapes i punts més rellevants a avaluar d’aquesta proposta són, a grans trets, els següents:
Realització de la distribució i tria de les diferents aspectes del casc antic.
Característiques que defineixen l’element constructiu.
Criteris de tria d’un conjunt de fotografies que defineixen l’element.
Criteris de tria del text que acompanyaran les fotografies al monogràfic.
Realització pràctica amb un programa de retoc digital.
Títol del treball.
Valoració de les característiques compositives de la proposta (Tipus de tons, llum, angle de visió, tipus de pla, enquadrament, homogeneïtzació tons fotografies, etc.)
Adreça web
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=U9hoIC_HfiQ[/youtube]
BERNARD FAUCON
INTRODUCCIÓ
L’autor triat per fer la proposta és el Bernard Faucon ja que la seva obra fotogràfica conté prou exemples de com podem manipular una fotografia per tal de fer-la més expressiva i comunicativa, mitjançant diverses tècniques. Totes aquestes tècniques es poden treballar amb un programa de retoc digital tipus Gimp, Photoshop, etc.
NIVELL EDUCATIU
L’activitat està pensada per un grup de 4 ESO i les fotografies estan triades per la seva qualitat, la seva plasticitat i les tècniques manipulatives que reforcen l’expressivitat d’aquestes.
ORIENTACIONS TEÒRIQUES REALITZACIÓ TREBALL
Els passos per realitzar aquesta activitat estarien agrupats al voltant d’aquestes fases de treball reflexiu al voltant de les fotografies:
Anàlisi de les fotografies
Permeten fer una reflexió dels diferents angles de visió, les fotografies base de l’obra de l’autor, distàncies amb el tema, tipus de llum triada, tipus de pla triat, etc.
Anàlisi del missatge i de com es reforça aquest.
Exigirà tenir un conceptes generals de la realitat social del moment històric, dels objectes introduïts a la foto, colors de les intervencions, etc.
Proposta d’un nou missatge i les seves característiques.
Al voltant de la nostra realitat diària i de com es pot reforçar, a partir d’una foto, el missatge que es vol trametre.
PROPOSTA DIDÀCTICA
La proposta de treball és presentar una fotografia retocada amb efectes especials que reforcin el missatge d’aquesta emprant un editor d’imatges tipus Gimp, Photoshop, etc.
Ens exigirà analitzar les fotografies i retocs especials en funció del missatge de la composició.
Caldrà fer una reflexió dels aspectes més socials dels missatges generats per aquestes obres.
El treball es plantejarà en grups de tres o quatre persones amb una única proposta de composició per grup.
COMPETÈNCIES TREBALLADES
Les competències més treballades a aquesta proposta didàctica són les següents:
Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
Competència artística i cultural.
Competència social i ciutadana.
Competència d’autonomia i iniciativa personal.
Competència d’aprendre a aprendre.
Competència en tractament de la informació.
Competència digital.
AVALUACIÓ ACTIVITAT
Etapes i punts més rellevants a avaluar d’aquesta proposta són, a grans trets, els següents:
Missatge a trametre per la fotografia.
Criteris de tria d’un conjunt de fotografies.
Criteris de tria de l’efecte especial triat per la fotografia d’un conjunt.
Realització pràctica amb un programa de retoc digital.
Títol de la fotografia.
Valoració de les característiques compositives de la proposta (Tipus de tons, llum, angle de visió, tipus de pla, enquadrament, etc.)
Adreça web
http://www.bernardfaucon.net/v2/index.php
Fitxers
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JG-JWIAWMEE[/youtube]