Benvingut/da a XTECBlocs. Aquest és el teu primer article. Edita’l o esborra’l i comença a fer ús del bloc!
EL TEMPORAL GLÒRIA
A partir de la proposta que ens va fer la Glòria sobre els ECOACTES i sobre els efectes que aquests tenen sobre la natura, ens posem a investigar fets i esdeveniments que tots vam viure durant el temporal Glòria que va passar el mes de gener.
Busquem notícies, investiguem canvis que s’han produït en el paisatge a partir del temporal i escoltem els testimonis de les nostres famílies i de nosaltres mateixos per fer-nos una idea de com va ser de fort aquest temporal.
A través de les diferents notícies que hem trobat sobre el temporal, investiguem a quines poblacions s’han produït, calculem distàncies i revisem tota la informació que ens donen.
Per plasmar tot aquest treball que estem fent, hem decidit utilitzar l’obra del grup de material, la versió de l’obra Sikka, per a sobre, plasmar-hi tots els punts (llocs) on hem trobat notícies i compartir-les amb tots els nostres companys.
Feu clic sobre la foto.
ECOACTES I EL TEMPORAL GLÒRIA
La Glòria ens visita a l’escola i li expliquem el treball que estem fent i, resumint, li expliquem tots els aprenentatges que hem estat fent fins a la seva visita.
Està molt emocionada per tot el que hem arribat a construir i a aprendre i ens fa propostes per a millorar i completar alguns aspectes del nostre aprenentatge.
També ens comparteix feina que les estudiants de Lleida estan fent. Ens presenta l’espai híbrid i ens convida a donar-hi un cop d’ull, ja que hi ha coses que ens poden ajudar.
Abans de marxar, però, ens ensenya els treball que estan fent les seves alumnes sobre el reciclatge i el respecte i la cura de la natura, que porta per títol ECOACTES.
Ens comenta que és una crítica sobre la societat consumista i sobre l’ús de materials poc reciclables que, avui dia, encara es poden trobar a les escoles en diferents èpoques de l’any.
Ens explica, també, que les alumnes es fixen en on acaben tots aquests materials, al mar, i ens proposa que pensem i mirem quins possibles canvis podríem fer.
A partir d’aquí ens adonem que estem destrossant el medi ambient i que hem de canviar-ho.
Ens adonem que fa poc també que hi ha hagut un canvi de temporal que ha afectat la Natura, el temporal Glòria, el temporal de pluja i vent que ha destrossat moltes cases, camps, etc.
La Glòria ens convida què l’estudiem des de la perspectiva de la nostra visió i la nostra experiència personal, tot investigant quines coses han canviat i quines coses nosaltres podem canviar, millorar o evitar per si alguna vegada torna a passar.
Feu clic sobre la foto.
TRANSMETEM EL QUE HEM APRÈS
Després d’enviar les cartes a les universitàries explicant el que hem estat fent i perquè ens ajudessin a resoldre alguns dubtes que teníem, tots els grups hem decidit acabar les nostres investigacions i els nostres treballs.
Aquesta vegada, però, hem acordat que transmetrem tots els nostres aprenentatges a través de diferents activitats que nosaltres mateixos elaborarem i que els nostres companys hauran de resoldre i els serviran per aprendre.
Mentre creem les nostres activitats, també elaborem un breu resum del procés que hem anat seguint mentre treballàvem la nostra categoria.
Feu clic sobre la foto.
WALMOR CORREA
Tenim un maniquí al passadís de l’escola, davant mateix de la porta de la nostre classe on volem representar-hi l’aparell digestiu.
Ha vingut a visitar-nos la Glòria Jové i ens ha parlat d’un artista que ja coneixem perquè els nens i nenes de P5 i 1r l’han treballat, en Walmor Correa. Ens ha portat un llibre on surten algunes de les seves obres i ens ha fet pensar molt amb el nostre maniquí.
Hem decidit fer cadascú el seu personatge fantàstic, inspirat en l’obra de Walmor Correa i posar-los tots al costat del maniquí amb una graella amb els noms de tots els nens i nenes de l’escola perquè votin el que més els ha agradat. El més votat serà amb el que convertirem el nostre maniquí, però abans hem de fer recompte de vots.
CLIQUEU SORE LA FOTO
REALITAT VIRTUAL
LA TÈCNICA DE LA CASCADA
Repassant el nostre mapa, quan arribem a Mat Collishaw i Francis Bacon, amb el tema del moviment en Pep ens explica que movem la cara quan mengem però que el nostre cos continua fent moviment a dintre nostre perquè el menjar baixi fins a baix i després fem caca.
Anem dient coses sobre aquest tema i les anotem a la pissarra digital. Ens adonem que no sabem ben bé què passa amb el menjar que ens posem a la boca. Volem investigar-ho i decidim fer la tècnica de la cascada.
Primer formem 4 grups de recerca i busquem informació sobre el tema durant algunes sessions, després aquests quatre grups es converteixen en dos i al final posem la informació en comú tots junts.
Mentre estàvem posant la informació en comú, ens ha sorgit un dubte: què és un òrgan i què no? hem fet una llista dels diferents òrgans que coneixem i tenim en el nostre cos. En Pep ens ha portat un dibuix fet per ell i la seva mare de casa i hem vist que els diferents òrgans estan connectats entre ells.
Amb la tècnica de la cascada hem après moltes coses noves però també ens ha ajudat a entendre aquelles coses que ja sabíem.
Hem descobert com es diu el procés que fa el menjar per anar de la boca als diferents òrgans, perquè aquests després ens donin l’energia necessària al nostre cos, aquest procés es diu digestió.
Ens ha agradat tant treballar aquest tema que fins i tot hem canviat el nom de la classe, ara ens diem la classe de la digestió. En Martí ens va portar un dibuix tamany real del procés i el tenim penjat a la porta de la classe.
CLIQUEU SOBRE LA FOTO
REPRODUÏM LA CATIFA
Ara que ja no tenim la catifa a l’escola cada grup amb les dades i mesures que va prendre intenta col·locar la seva part de la cara al seu lloc.
Ha estat una feina divertida i amb algun que d’altre “problema” però, finalment cada grup ha posat la seva part al lloc on havia calculat que anava.
EN ROC ENS ESCRIU UNA CARTA
Ens ha arribat una carta de l’artista Roc Domingo, llegim la carta tots junts i decidim que farem un treball conjunt amb els nens i nens de tercer, ja que ells també han estat treballant la mesura i ens poden ajudar amb el que en Roc ens proposa de fer.
En Roc ens proposa una sèrie de coses, començarem amb la que ens corre més presa, ja que d’aquí a una setmana la catifa ha de viatjar cap a un institut de Barcelona i ja no la tindrem a l’escola.
Volem continuar treballant amb la catifa un cop aquesta ja no estigui a l’escola i decidim reproduir-la. Ens posem amb grups de treball i decidim calcular cada grup una part de la catifa: orelles, ulls, nas, boca i perímetre. Tenim 7 grups i cada un d’ells calcula el que creu necessari per un cop no tinguem la fotografia gegant a l’escola puguem col·locar cada part al seu lloc.
Aquest treball dura unes sessions, cada dia abans d’acabar fem una posada en comú del que ha fet cada grup i intentar resoldre possibles problemes que han anat sorgint.
Un cop acabada la feina de la catifa ens reunim tots junts, segon i tercer i fem una llista de coses que hem estat treballant durant aquests dies amb la imatge gegant. Fem una ronda d’idees i ho anem anotan en un full. Acordem que les mestres redactaran la carta per en Roc i els estudiants de l’Institut i hi afegirem les idees que han sorgit de la posada en comú del treball que hem fet i estem fent.
CLIQUEU SOBRE LA FOTO
ELS GRANS ENS ENSENYEN A MESURAR
Els grans ens han vingut a buscar a l’aula per ensenyar-nos a mesurar. Estan mesurant la catifa d’en Roc Domingo i han pensat que ens ho havien de venir a dir.
Ens han ensenyat les diferents unitats de mesura que podem utilitzar per mesurar diferents coses i la que hem de fer servir per mesurar la catifa.
També ens han ensenyat les diferents eines que ens calen per mesurar objectes i altres coses de l’escola. Quan hem arribat a l’aula, hem fet un dictat explicant el que ens han ensenyat la classe dels gegants.
Ens hem animat a mesurar diferents coses. Alguns han mesurat la llargada de l’escola, d’altres els radiadors, d’altres han volgut mesurar una aula, etc. Hem parlat també de les coses que podem utilitzar per mesurar i quina és la millor manera per fer-ho.
Tots junts hem mesurat la biblioteca, hem acordat quina forma té, l’hem dibuixat cadascú en un full i li hem posat les diferents mesures preses.
També hem mesurat els nostres llançaments amb la pilota i els nostres salts de llargada i amb les imatges un cop a l’aula cadascú ha explicat el que hem fet al pati i tot seguit conjuntament hem fet la millora.
Tots junts hem decidit com plasmar al nostre mapa tot el que hem fet sobre les unitats de mesura. Ho hem relacionat amb la catifa d’en Roc Domingo ja que tot el nostre treball d’aquests dies ha partit d’aquí.
Mireu, mireu tot el treball que hem fet sobre mesura!