L’objectiu central de l’educació és preparar l’alumnat de Catalunya perquè sigui capaç de desenvolupar-se com a persona i, de comunicar-se i així pugui afrontar els reptes de la societat plural, multilingüe i multicultural del segle XXI. Això significa educar les nenes i els nens perquè desenvolupin aquelles competències comunicatives i lingüístiques que facin possible que tant personalment com socialment sigui capaç d’actuar i reeixir en el seu entorn i construir els fonaments de la ciutadania, del coneixement del que és la condició humana, de la comprensió d’altri.
Objectius
Les àrees de Llengua catalana i literatura, Llengua castellana i literatura i Llengües estrangeres de l’educació primària tenen com a objectiu el desenvolupament de les següents capacitats:
1. Valorar la realitat multilingüe i multicultural de la nostra societat com a font de riquesa personal i col·lectiva, prendre consciència de la importància del domini de llengües en un món cada cop més global i utilitzar amb progressiva autonomia tots els mitjans al seu abast, incloent-hi les TIC, per obtenir informació i per comunicar-se, evitant els estereotips lingüístics que suposen judicis de valor i prejudicis classistes, racistes o sexistes.
2. Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita en totes les llengües de l’escola per comunicar-se amb els altres, per aprendre, per expressar les opinions i concepcions personals, apropiar-se i transmetre les riqueses culturals i satisfer les necessitats individuals i socials.
3. Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita, per a la construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió, i per a la seva participació en les creacions culturals.
4. Desenvolupar la competència en llengua castellana de manera que sigui possible que, al final de l’educació obligatòria, utilitzi normalment i correctament les dues llengües oficials.
5. Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
6. Comprendre i respondre en llengua estrangera a les interaccions orals més habituals de l’aula.
7. Comprendre discursos i explicacions orals que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
8. Comprendre els missatges orals en llengua estrangera sobre temes relacionats amb els interessos dels alumnes, els dels altres i el món que ens envolta.
9. Comprendre textos escrits que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
10. Comprendre textos audiovisuals (publicitat, pel·lícules, informatius), dels mitjans de comunicació o de les tecnologies de la informació i la comunicació, i fer-ne una lectura crítica i creativa.
11. Utilitzar adequadament la biblioteca, els mitjans de comunicació audiovisual i les tecnologies de la informació per obtenir, interpretar i valorar informacions i opinions diferents.
12. Utilitzar les llengües eficaçment en l’activitat escolar, tant per buscar, recollir i processar informació, com per escriure textos vinculats a les diferents àrees del currículum.
13. Produir textos de diferent tipologia i amb diferents suports, relacionats amb el context social i cultural, amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, adequada a l’edat.
14. Reflexionar sobre la llengua i les normes de l’ús lingüístic, a partir de situacions de comunicació reflexiva, per escriure i parlar de forma adequada, coherent i correcta, i per comprendre textos orals i escrits.
15. Utilitzar la lectura com a font de plaer i enriquiment personal i apropar-se a obres de la tradició literària.
16. Comprendre textos literaris de gèneres diversos adequats quant a temàtica i complexitat i iniciar-se en els coneixements de les convencions específiques del llenguatge literari.
17. Manifestar una actitud receptiva, interessada i de confiança en la pròpia capacitat d’aprenentatge i d’ús de les llengües.
cicle superior
Llengua castellana i literatura
Dimensió comunicativa
Parlar i conversar
Participació activa en interaccions en petit o en gran grup aportant idees, reflexionant sobre el que diuen els altres, arribant a organitzar les idees sobre el tema del qual es parla i poder-les explicar.
Respecte per les formes que regeixen la interacció oral.
Producció de textos orals preparats prèviament de manera ordenada i clara (descripció de situacions, processos, exposicions).
Utilització de recursos adequats a l’audiència, to de veu, gesticulació, suports visuals, durant les exposicions.
Participació en debats, aportant i defensant idees pròpies de forma clara i ordenada i escoltant les idees dels altres per modificar les pròpies, si cal.
Capacitat de reelaborar, contextualitzar i explicar diferents textos procedents de mitjans de comunicació audiovisual: notícies, reportatges, anuncis…
Producció de textos orals relacionats amb fets viscuts, de successos l’entorn escolar i social i dels que els arriben a través dels mitjans de comunicació, valorant i respectant les normes de la interacció oral.
Adequació del llenguatge a les diferents situacions comunicatives.
Interès per expressar-se oralment amb pronunciació i entonació adequades.
Ús d’un llenguatge no discriminatori i de respecte envers las diferències.
Escoltar i comprendre
Comprensió i extracció d’informacions a partir de missatges i exposicions orals que es produeixen a l’aula.
Comprensió de textos orals de mitjans de comunicació audiovisual (ràdio i televisió, informàtics i Internet), principalment notícies, entrevistes, debats i reportatges, per obtenir informació i per aprendre.
Anàlisi guiada de les informacions.
Reelaboració i explicació resumida d’exposicions fetes per altres persones o que s’han sentit en els mitjans de comunicació.
Interès, respecte i audició reflexiva davant les intervencions dels altres.
Llegir i comprendre
Lectura silenciosa i comprensió guiada a diferents propòsits i amb diferents intencions de temes treballats a classe.
Resposta a preguntes que demanin raonament, organització i reelaboració del que s’ha llegit a través d’esquemes i resums fets de forma guiada.
Comprensió i interpretació d’esquemes, gràfics, mapes conceptuals.
Comprensió de textos vinculats als mitjans de comunicació: diari, web, tríptics informatius, publicitaris i anàlisi guiada del que s’ha llegit, per localitzar informacions rellevants.
Utilització d’estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora, seguint les que es treballen en català.
Recerca d’informació en un llibre o enciclopèdia.
Utilització d’Internet per mitjà dels cercadors per buscar informació.
Utilització de la biblioteca d’escola (mediateca), posant en pràctica els coneixements adquirits en català.
Comprensió i localització d’informacions rellevants en textos de mitjans de comunicació social.
Integració de coneixements i informacions procedents de diferents suports.
Interès pels textos escrits com a font d’informació i aprenentatge i com a mitjà de comunicació d’experiències.
Valoració crítica de la capacitat lectora d’un mateix.
Actitud crítica davant de l’ús manipulatiu i discriminatori de determinades informacions en textos periodístics i publicitaris.
Escriure
Composició de textos produïts en diferents situacions i que responguin a diferents intencions: narracions, exposicions, descripcions, notícies, instruccions, cartes, resums, entre altres.
Reconeixement i aplicació de l’estructura prototípica d’una determinada tipologia textual, per exemple en una exposició, presentació, cos ordenat de l’explicació i conclusió.
Consolidació de les estratègies d’escriptura adquirides en altres cursos i treballades en català: pensar (intenció, destinatari, contingut, forma), escriure (llegint, rellegint, canviant), revisar si el que hem escrit respon a la idea del que volíem escriure, comprovar si és coherent i està ben cohesionat i reformular el que calgui.
Expressió d’idees de forma sintètica.
Ús dels coneixements del programari de tractament de textos i d’edició gràfica i de presentacions.
Utilització de programaris per enviar correus electrònics.
Valoració dels avenços de cadascú en escriptura i consciència de les mancances. Confiança en un mateix per poder millorar.
Interès per la bona presentació dels textos escrits i per aplicar-hi els coneixements apresos.
Coneixements del funcionament de la llengua i el seu aprenentatge
Observació i explicació de l’organització dels textos llegits i escrits a l’aula: descripcions, exposicions, instruccions, diàlegs, notícies, narracions, cartes, entre d’altres.
Observació i ús de diferents connectors per precisar el significat dels textos, entre altres, causa-conseqüència, finalitat, condició.
Aplicació dels signes de puntuació apresos a llengua catalana.
Ús de les formes verbals adequades a cada tipus de text, i reflexió de l’ús: els diferents passat en el text narratiu, l’imperatiu en les instruccions.
Aplicació dels coneixements gramaticals i textuals apresos a llengua catalana.
Coneixement i ús de les normes ortogràfiques, apreciant el seu valor social i cenyint-se a elles en els escrits.
Ús de recursos i estratègies: associació de paraules (composició, derivació i contrast), observació de models, diccionaris i correctors per garantir la correcta escriptura i comprensió de les paraules i per enriquir el lèxic.
Confiança en la pròpia capacitat per aprendre llengua i en situacions d’aprenentatge compartit.
Anàlisi i comparació d’estructures sintàctiques.
Reflexió sobre el propi aprenentatge, organització del treball, acceptació de l’error com a part del procés d’aprenentatge, autocorrecció i autoavaluació.
Dimensió literària
Lectura autònoma de textos narratius de tradició oral i de literatura infantil. Converses i tertúlies sobre els llibres llegits, i capacitat per recomanar llibres.
Lectura conjunta guiada per aprofundir en el sentit del text, per relacionar el tema del llibre amb els de la vida i cultura i època, per interpretar el llenguatge literari i per practicar estratègies de comprensió de lectura.
Coneixement dels autors dels llibres llegits, trobades amb ells per parlar dels llibres.
Comprensió, memorització i recitació de poemes ,amb el ritme, la pronunciació i l’entonació adequades.
Lectura de poemes per analitzar el seu significat, les impressions que causen i el seu llenguatge poètic: metàfores, personificacions, adjectivacions, personalitzacions.
Creació i escriptura de poemes a partir de models i de situacions creades a classe, per comunicar sentiments i emocions, estat d’ànim.
Lectura i interpretació i dramatització d’obres teatrals.
Escriptura de contes amb diferents propòsits, basant-se en diferents temes o idees, tenir en compte com es crea la situació, el temps, els personatges, la creació del problema i la forma de desenvolupar-lo i solucionar-lo; utilitzar el procés de pensar, organitzar, escriure i revisar.