- Taula periòdica interactiva que permet a l’alumne consultar-ne la història, l’abundància, l’estructura, les propietats, la preparació, usos i isòtps. També s’ofereixen continguts teòrics com ara l’evolució històrica de la taula periòdica, l’estructura electrònica, l’espectroscòpia, les propietats físiques, les propietats elèctriques i electròniques, les propietats tèrmiques, les propietats termodinàmiques i els radis. A més d’entreteniments i activitats que els alumnes podran realitzar per tal d’aprendre alguns aspectes dels elements químics i sobre la taula periòdica.
Separació de mescles homogènies en flash
- Separació de mescles homogènies en flash on els alumnes podran observar pas a pas les tècniques de separació de mescles homogènies, així com identificar tot el material de laboratori involucrat en la tècnica de separació. Les tècniques de separació que es tracten són la cristal·lització, l’evaporació, la destil·lació i la cromatografia.
Separació de mescles heterogènies en flash
- Separació de mescles heterogènies en flash on els alumnes podran observar pas a pas les tècniques de separació de mescles heterogènies, així com identificar tot el material de laboratori involucrat en la tècnica de separació. Les tècniques de separació que es tracten són la filtració, la decantació, la sedimentació i la separació magnètica.
- Documental sobre l’àtom, de 14 minuts de durada, on els alumnes podran comprovar quina ha estat l’evolució històrica del model atòmic. Una possible proposta didàctica és que els alumnes realizessin un esquema sobre les característiques dels models atòmics.
Substàncies pures, compostos i mescles
- Material en pdf amb exercicis per tal que els alumnes aprenguin a distingir entre substàncies pures, compostos i mescles.
Aquest material va adreçat principalment a la franja d’edats
d’entre els 11 i els 14 anys, però també pot servir com a material
de repàs per a alumnes de 14 a 16 anys. Diferenciar substància pura de mescla i substància simple de compost és fonamental en química. El material conté una activitat d’avaluació inicial, una activitat d’estudi i un qüestionari final. L’activitat d’estudi és un exercici centrat primer en diferenciar substàncies pures de mescles (un o diversos tipus de molècules presents) i, a continuació, diferenciar substàncies pures, que són substàncies simples, i compostos (un o més tipus de nuclis atòmics o d’àtoms presents en la molècula).
Models atòmics i configuracions electròniques
- Material sobre estructura atòmica on els alumnes podran descobrir quins són els models atòmics proposats al llarg de la història, l’estructura de l’àtom, amb animacions i activitats, la seva configuració electrònica i un joc sobre construcció d’àtoms.
Formulació inorgànica en flash
- Flash sobre formulació on els alumnes podran seguir pas a pas com escriure la fórmula dels principals tipus de compostos inorgànics a partir del seu nom segons la IUPAC.
Flash sobre solucions, suspensions i col•loides
- Flash sobre solucions, suspensions i col•loides on els alumnes podran realitzar interactivament diferents mescles tot veient com es realitzen. Podran observar-ne els resultats. L’activitat els permetrà diferenciar entre solucions, mescles i suspensions.
Què qui com “Interrogant la matèria”
- Programa de TV3 Què qui com “Interrogant la matèria”. Hadrons, neutrons, quarks o gluons són conceptes de física atòmica relacionats amb un gran interrogant: què és la matèria? “Quèquicom” ho explica de manera clara, concisa i entenedora.
El CERN és un laboratori construït a 100 metres sota terra, a Ginebra, Suïssa, que investiga les propietats d’algunes partícules subatòmiques com els hadrons fent-les col•lisionar mitjançant un accelerador anomenat LHC (Large Hadron Collider). Enrique Fernández, president del Comitè de Política Científica del centre, explica com funciona la col•lisió de partícules dins d’aquest accelerador de 27 quilòmetres de llarg. Des del plató, Marc Boada, presentador de “Quèquicom”, planteja un paral•lelisme de l’LHC. Mira de deduir què conté una caixa negra sense obrir-la, només disparant i analitzant-ne el resultat. A continuació s’hi adjunta una proposta d’activitats relacionades amb aquest recurs.
- Article sobre matèria fosca. Al llarg dels anys hem anat desenvolupant tècniques que ens han permès apropar-nos a allò visible; no obstant això també hem aconseguit aproximar-nos a allò invisible. La pregunta és: com hem arribat a descobrir una matèria que no hem vist mai sense tenir cap dubte de la seva existència? Això és el que tradicionalment s’anomena matèria fosca que no és ni més ni menys que tota aquella matèria, la composició de la qual desconeixem, que no emet o reflecteix suficient radiació electromagnètica com perquè la podem observar amb la tecnologia existent.