Aquesta unitat didàctica engloba temes clàssics, com ara l’herència Mendeliana (1a, 2a i 3a Llei de Mendel), i temes actuals, com per exemple, les mutacions o els SNPs (polimorfismes de nucleòtids simples), tan presents en les investigacions d’equips científics de prestigi de diverses malalties (diabetis, càncer, etc.).
Es poden incloure un ventall d’activitats molt ampli. Ens centrarem, però, en aquelles més innovadores o que han sorprès l’alumne.
- Aquí es mostren diverses activitats. Totes finalitzen en un cariotip fet per l’alumne. Després de l’explicació de què és un cariotip, de les tècniques de tenyir cromosomes i de què és un idiograma, els alumnes aprendran a distingir i a classificar els cromosomes. No és una tasca fàcil, però sí que és entretinguda i agrada a tot l’alumnat. Els més experts o àgils els classificaran ràpidament i els alumnes que tinguin més dubtes podran disposar d’un cariotip fet per comparar-lo amb els seus cromosomes. Es pot fet amb la tècnica manual de retallar i enganxar parelles de cromosomes, o bé amb programes informàtics que ens permetran distingir un cariotip normal d’un cariotip amb una trisomia o monosomia. N’ és exemple Cariotips per retallar + idiograma
- Aquesta és una pràctica per realitzar a casa. Als alumnes, se’ls explica que hi ha caràcters humans d’herència senzilla (un sol gen implicat i amb dominància o recessivitat d’aquests trets). Es tracta que ells facin un genograma familiar sobre algun dels trets comentats a l’aula. Al cap d’uns dies es posa en comú i, fins i tot, endevinaran si el caràcter és dominant o recessiu. Aquí podreu trobar el material per a l’alumne i per al professor. En aquest enllaç podreu disposar de més material.
Misteris de Genètica al Facebook
- Una activitat que entusiasma molt als alumnes és mesclar genètica i facebook. Cal crear un perfil al facebook, agregar els alumnes i penjar misteris de genètica. Es tracta de penjar problemes i exercicis de genètica que es puguin resoldre breument en un escrit al facebook. Si convé, es dóna pistes als alumnes i també es pot plantejar com un concurs: qui encerta més misteris guanya un premi material o s’obté una nota al final de la participació. Es poden posar els misteris que es vulguin i fer allargar l’activitat tant com es desitgi. És interessant d’anar augmentant el grau de dificultat dels enigmes que han de resoldre.
- En aquest tema hi ha força vídeos de Quèquicom (programa de TV3) que poden interessar als alumnes i que són útils per introduir temes recents i de constant debat, com ara l’ús de cèl·lules mare, la teràpia gènica, els transgènics, la clonació… Abans o després de veure els vídeos, es pot fer un debat, omplir qüestionaris, fer mapes conceptuals, … a criteri del professor i adaptat al grup classe.
- Aquesta és una activitat llarga pensada per aquells grups més avançats. Al voltant de la malaltia de l’hemofília, s’introdueixen els conceptes de genètica, herència, herència lligada al sexe, reproducció assistida, diagnòstic preimplantacional, conceptes d’ètica, cromosomes, cèl·lules sanguínies, gen, caràcter, etc. També s’aprèn a treballar en grup, a realitzar mapes conceptuals, a fer pràctiques de laboratori, a resoldre qüestionaris, a buscar informació, a fer cariotips, a interpretar il·lustracions, etc. És més aviat un dossier d’ABP (aprenentatge basat en problemes).
- Aquest web del Ministerio de Educación presenta molt de material de genètica: des de teoria (conceptes) a exercicis, tests, jocs interactius (com fer un cariotip), etc. A l’apartat Para Saber Más (a dalt a la dreta) hi ha un desplegament de jocs, experiments, etc, en totes les àrees de les ciències que es poden fer a l’aula amb el grup classe.