Tema 18. Origen i evolució dels essers vius

Des del creacionisme a l’evolució Lamarckiana, a Darwin, als conceptes actuals d’evolució (mutacions, etc.) i altres  és el que veureu en aquesta unitat didàctica. Hi podreu conèixer webs interactius amb activitats molt diverses per als alumnes.

laboratori

Dossier Molt Especial: Els humans venim dels micos? 1-evolució humana

• Aquest és un dossier extens per fer activitats en grup. És un dossier d’aprenentatge basat en problemes.  Els alumnes hauran de realitzar un article basat en conceptes teòrics i guiats pel plantejament de preguntes que aniran sorgint al llarg del dossier. Els estudiants també disposen de webs per consultar què recomana el dossier. A través d’aquesta activitat, es tracten conceptes dividits en aquests temes: Creacionisme/Evolucionisme, Lamarck/Darwin i Proves de l’Evolució: dels Fòssils a l’ADN. El professor pot escollir les parts de l’activitat més adients al tipus d’alumnat,  ja que el dossier és molt extens.

Biolulia 2-DARWIN

• Pep Rios, professor de biologia de l’institut Ramon Llull,  ha preparat un web teòric  amb activitats interessants sobre l’evolució. Val la pena entrar als diferents apartats i poder fer amb els alumnes el següent dossier d’activitats.

pissarradigital

Evolució darwin3

• Aquesta és una pàgina web interactiva i entretinguda per a l’alumnat. Consta de diferents parts creades per Cristina Villalba. La primera, Parlem d’Evolució 1 i Parlem d’Evolució 2, consta de dues parts; són dues webquests amb teoria i preguntes sobre l’evolució en general. Si no s’encerten les qüestions, no es pot avançar en el joc. Qui som? i D’on venim? es centren en l’evolució humana i consten de webquests seguint la mateixa estratègia anterior, això és,  teoria i qüestions que s’han de respondre correctament per avançar en el joc. Finalment, el Joc de bipedisme i el Joc de la selecció natural  són jocs interactius per tal de comprendre com funciona la selecció natural i  els avantatges i inconvenients del bipedisme en l’home amb preguntes de cert i fals.  També,  un qüestionari d’autoavaluació final. Aquestes activitats es poden fer amb el grup classe a la pissarra digital, o bé amb ordinadors amb grups de 2. Fer un qüestionari després de treballar el web permet que els alumnes parin més atenció als conceptes teòrics. A més de tots aquests jocs i qüestionaris, hi ha activitats complementàries, el solucionari dels tests per al professor (a més de guies) i molts enllaços a webs sobre evolució.

Els orígens de la humanitat fondoportadav4

• Aquest és un article amb un qüestionari adjunt. El més interessant, però, és la pàgina web que recomana per solucionar algunes preguntes, http://www.atapuerca.com. És un web sobre el jaciment històric d’Atapuerca. Es recomana entrar a l’apartat Espacio didáctico i visualitzar la teoria de l’apartat El cajón de la prehistoria. A l’aula es poden fer els Juegos i Pasatiempos, una manera divertida per aprendre l’evolució humana.

quequicomAtapuerca: un viatge de més d’un milió d’anys

• Vídeo del programa de TV3 Quèquicom relacionat amb el jaciment d’Atapuerca. L’arqueòleg Eudald Carbonell mostra en el programa les excavacions d’Atapuerca i explica com eren i com vivien els primers habitants humans de la península. “Quèquicom” viatja fins a Atapuerca, Burgos, per retrocedir un milió d’anys en la història. En aquesta població hi ha el conjunt de jaciments prehistòrics més important d’Europa. Eudald Carbonell n’és un dels directors i forma part de l’equip que, amb les seves troballes, ha canviat el que se sabia de la història de la humanitat al continent europeu. Al plató, Toni Mestres  demostrarà com treballen els arqueòlegs per determinar com va morir un humà que va viure fa centenars de milers d’anys, tot examinant-ne els ossos fossilitzats. En aquesta ocasió, el presentador del programa tindrà a l’estudi l’arqueòleg Toni Palomo, que fabricarà una eina que talla sílex i farà foc com ho feien els homes d’Atapuerca.

mespelprofessor

origensOrígens: cinc fites en l’evolució humana

• Exposició de la Fundació “La Caixa” que va recórrer diferents ciutats catalanes. Són interessants els dossiers com a suport teòric per al professor, sobretot l’arbre filogenètic humà actualitzat, els webs del final del dossier i les pel·lícules citades a la penúltima pàgina.

neoliticNeolític: de nòmades a sedentaris

• És una altra exposició de la Fundació “La Caixa” que es correspondria més a la matèria d’història. S’inclou aquí com a activitat transversal i en relació a l’anterior. El dossier (castellà) inclou un qüestionari per a cada apartat. També existeix un dossier reduït en català.

origenesespeciesLos orígenes de las especies

• Vídeo sobre evolució del programa Redes de TV2 presentat per Eduard Punset. Si la ciència tingués temples, Down House, la casa de Charles Darwin, seria possiblement una catedral. En aquest lloc, Darwin va concebre la seva teoria de l’evolució per selecció natural i va escriure la seva obra funcional, l’origen de les espècies. En aquest àmbit històric, Eduard Punset va entrevistar  un dels més grans experts mundials en biologia evolutiva, Mark Pagel, de la Universitat de Reading, i van parlar de com sorgeixen les espècies, del significat de l’altruisme i de l’evolució de les llengües. Les entrevistes llargues poden ser feixugues per als  estudiants de l’ESO; es tractaria d’escollir els fragments més interessants per a ells, a criteri del professor.

darwinCharles Darwin y la Evolución

• Vídeo de 6 minuts emès pel programa Redes de TV2.

Aquest article s'ha publicat dins de 18. Origen i evolució dels sers vius, 4t d'ESO i etiquetat amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.