TALLERS

   

 foto121

 TALLER D’EXPERIMENTS

   Contempla amb els ulls radiants

el món que t’envolta ,

perquè els secrets més grans s’amaguen

sempre on menys et penses»

Roald Dahl

  

  • Què vol dir que farem taller d’experiments?
  • COMENTARIS PRÈVIS DELS NENS/ES:
                                                                    * experimentar, tocar, descobrir coses, investigar , inventar.
                                                                    * provar coses que mai les has provat.
                                                                    * és una manera diferent de descobrir i aprendre  noves coses.
                                                                     * practicar la ciència.   
 

«EXTRACCIÓ DE LA CLOROFIL.LA»

 Què és la clorofil.la?
COMENTARIS PRÈVIS DELS NENS/ES:             * De vegades en els  xiclets de menta ho fica a la capsa.
                                                                                            * És una cosa de plantes.
I l’alcohol?
COMENTARIS PRÈVIS DELS NENS/ES:    *Quan ens fem ferides ens fiquem una mica d’alcohol, escou i desinfecta. L’alcohol s’evapora. 
  •    Si cliqueu a sobre de les fotos veureu més fotos
1.   En primer lloc hem ficat unes fulles d’espinacs al morter.
 
 
foto12-035
 
 
2.  Després hem picat amb la mà del morter .

 foto12-0491

 3. Afegim alcohol i seguim picant. el líquid  es torna de color verd.
 4.- Colem el líquid en un got.
 foto12-0601
 
5.  Agafem paper absorbent i el fiquem en contacte amb el líquid. El paper absorbeix la clorofil·la.

 p21800271

 

«APAGUEM ESPELMES»

  • Amb una ampolla, unes espelmes, llumins, bicarbonat i vinagre. Com podem apagar les espelmes?
  • Què és el bicarbonat?
  • COMENTARIS PRÈVIS  DELS NENS/ES: 
                      –  Allò que es fica per rentar la roba.
                      –  Pols que es fiquen per no fer pudor els peus.
                      –  Quan estàs malalt o alguna cosa així t’ho prens i  calma la febre.
                      –  És com una farina.
  •  Què és el vinagre?
  • COMENTARIS PRÈVIS DELS NENS/ES:
                      –     El fiquem a l’amanida per a que tingui gust.
                      –    És àcid.
                 –  HIPÒTESIS QUE FAN ELS NENS/ES:
                     – Llençant el vinagre a sobre de la flama.
                     – Fiquem el vinagre i el bicarbonat a l’ampolla i la buidem a les espelmes.
                     – Amb el vinagre i el bicarbonat mullem les espelmes.
  
 pc0300065
 
            En primer lloc encenem les espelmes . A continuació posem en una ampolla aigua, i l’hi afegim vinagre i bicarbonat.   De seguida tapem bé l’ampolla durant uns segons. Després apropem l’ampolla a les espelmes i la destapem..    pc0300081    Les espelmes estaven enceses fins que hem apropat l’ampolla destapada. Al barrejar l’aigua amb el vinagre i el bicarbonat s’ha produït una reacció química, fent que surti un gas, el diòxid de carboni, el qual ha fet que l’espelma s’apagués.  
 
 

«LA CONSERVACIÓ DELS ALIMENTS»

Abans de començar l’experiència identifiquem els materials : 4 pots de vidre amb tapa, sucre, vinagre, sal i 4 mongetes tendres.  
 pc030007

 

  • Ficarem 4 mongetes tendres en 4 pots. Al primer afegirem sucre, al segon sal, al tercer vinagre i al quart res. Deixarem una setmana.
  • En quin pot es conservarà millor la mongeta tendra al cap d’una setamana ?
  • HIPÒTESIS QUE FAN ELS NENS/ES: 
                         – En el que no hi ha res la mongeta tendra es podrirà, estarà tova i d’un color verd clar.
                         – En el que hem afegit sal es podrirà i estarà una mica blanca.
                         – On hi ha vinagre es podrirà , estarà vermella i tova.

  

dsc077701

 Al cap d’una setmana hem comprovat que la millor mongeta que s’ha conservat és la que tenia sal.

Per tant  la substància que serveix per conservar millor els aliments és la sal.  

 pc0300011

 

 

«ELECTRICITAT ESTÀTICA»

Què vol dir electricitat estàtica?

COMENTARIS PREVIS DELS NENS:           * L’ electricitat està quieta.

                                                                                   * És energia que fa que doni llum.

 

 Necessitem: un cordill, un tros de paper d’alumini, un llapis i plàstic (bolígraf).

En primer lloc agafem un cordill i el cordem a un llapis i a la bola que hem fet amb paper d’alumini.

pc100174

 A continuació freguem el plàstic amb la roba i l’apropem a la bola d’alumini.

pc100176

 Quan apropem el plàstic a la bola d’alumini, aquesta és atreta pel plàstic. Això es degut a que aquests dos materials estan carregats amb diferents càrregues, per això s’atreuen.

  

«CAMP MAGNÈTIC»

 Què és un camp magnètic? 
 COMENTARIS PREVIS DELS NENS:     * un camp on hi ha electricitat.
                                                                              * a mi em sona d’un joc “Recorrido cibernético”.
                                                                              * quan vaig buscar informació per a fer l’exposició del projecte “L’aguila” , vaig trobar que les àguiles segueixen el camp magnètic de la Terra.  
                                                                             * algo referent a l’imant.
 
Material necessari: un full, llimadures de ferro i un o més imants. 
Posem les llimadures de ferro ( les podeu fabricar vosaltres agafant un fregall d’alumini  i tallar-lo a trossets molt petits) a sobre del full .
Les llimadures han d’estar ben espargides per tot el full.
L’hi apropem per sota del full  un imant, de manera que estigui al centre del full, sense tocar el full.
 p3040042
 

 Les llimadures es desplacen al voltant dels dos extrems de l’imant . Perquè l’imant crea un camp magnètic, atraient les llimadures.

Quants més imants intervenen més camps magnètics es creen.  

 

«COM ES POT FICAR UN OU DINS D’UNA AMPOLLA»

 

Material necessari: una ampolla de vidre, un ou dur sense l’esclofolla, papers de diari i llumins.
En primer lloc, arruguem uns trossos de paper de diari i els introduïm dins l’ampolla. Encenem un altre tros i el fiquem dins l’ampolla. Sense perdre temps tapem l’ampolla amb l’ou dur.

pc100172

 

 Al cap de poca estona l’ou dur entra dins l’ampolla.

Perquè el paper quan es crema consumeix l’oxigen que hi ha dins l’ampolla, disminuint la pressió que hi ha dins .

Llavors, com l’ou tapa perfectament l’ampolla  i no deixa entrar més aire, la pressió de fora empeny l’ou en dins .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
  
 

One thought on “TALLERS

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *