Els nens i les nenes de 6 anys

Els nens i nenes de 6 anys

Es comença a avançar cap a l’autonomia però l’ansietat en separar-nos d’ells encara la podem considerar normal a aquesta edat.

Les habilitats i desenvolupament en aquesta edat no són iguals en cada individu ja que varien les seves experiències, capacitats i preferències. Malgrat tot, algunes fites s’haurien d’assolir:

1. Rutines i comportament: un dels canvis més significatius a aquesta edat pel que fa a rutines i comportament és el seu camí cap a una major independència: passa més hores a l’escola, va a festes, i queda més amb les amistats per a jugar.
  2. Desenvolupament físic: alguns desenvoluparan la coordinació física i les habilitats motores més ràpidament que d’altres, i en aquesta edat ja es poden veure trets més esportius en alguns nens i nenes.
  3. Desenvolupament emocional: en aquesta edat els nens i nenes desenvolupen habilitats per a superar les pujades i baixades del dia a dia de manera més madura. Malgrat tot, encara no té la maduresa tan sofisticada com per a superar la pèrdua en el joc, les contrarietats. A aquesta edat encara pateixen la inseguretat de passar molt de temps fora de casa, per això necessita i vol el confort i la seguretat de la llar i passar temps amb els seus pares.
  4. Desenvolupament cognitiu: a aquesta edat experimenten un gran creixement en l’aprenentatge ja que entren a primària i se les han de veure amb material més dificultós. Començaran a llegir i tindran ganes d’investigar en les diferents parts i capítols dels llibres amb l’ajut de famílies i professors, i aprendran habilitats bàsiques de matemàtiques, ciències, art, història… Entraran en un món de temps de contes i lectura, compartir, treballs manuals. Comencen un viatge cap a la consciència fonètica i aprendran les habilitats per descodificar les paraules. El seu temps d’atenció cada vegada serà més llarg i podrà emprendre projectes i tasques més complicades a casa i a l’escola. L’habilitat per tenir pensaments més complexos comença realment a aquesta edat i als 6 anys la curiositat sobre el món que l’envolta comença a créixer exponencialment. Llegir i escriure: és l’edat del vertader enlairament en el llegir; començaran a tenir ganes d’escriure històries, especialment sobre ells mateixos. Matemàtiques: incrementa el seu coneixement dels nombres; juguen amb els nombres i desenvolupen estratègies per resoldre problemes de sumes i restes; poden fer càlcul mental de sumes fins a 10 i afegir unitats al 10; comencen a gaudir dels trencaclosques; poden començar a entendre els nombres senars i parells; poden identificar formes i construir-ne de noves; conèixer la mesura, el pes, la longitud: poden començar a llegir rellotges analògics i identificar monedes i comptar-les. Cada cop distingeixen millor el món real de l’imaginari i preferiran fer fotos amb una càmera de veritat que una de joguina o cuinar de veritat i no amb la cuineta.
  5. Desenvolupament social: Pels nens i nenes de 6 anys les interaccions socials i el desenvolupament de les habilitats socials són molt significatives perquè passen molt de temps a l’escola i amb amics. El món social dels 6 anys esdevé més complex ja que posarà molt d’èmfasi en la seva relació fora de la família amb els altres nens i nenes del seu entorn i els professors. En aquesta edat es preocupen molt de les normes i observen també que els altres les compleixin, es fan més conscients del que està bé i el que està malament, i no és estrany que “acusin” els companys quan no fan bé alguna cosa. És normal, que entre els amics hi hagi baralles o malentesos a vegades, però que es poden resoldre de seguida amb l’acompanyament dels pares o mestres. Mostren més interès en jocs organitzats i sovint els hi entusiasma el joc en equips. Donar, compatir i empatia: en aquesta edat sovint els hi agrada compartir l’esmorzar, joguines i d’altres coses a l’escola i a casa però això no està exempt de petites baralles i conflictes que passen ràpidament en tant que els nens i nenes guanyen en habilitats socials i s’ho van resolen sense la intervenció de l’adult. Malgrat tot, a aquesta edat encara estan molt centrats en ells mateixos i cal ensenya’ls-hi suaument el punt de vista dels altres.