39 deures d’estiu

Els 39 deures d’estiu que els teus alumnes voldran fer

L’estiu és un moment ideal per realitzar activitats educatives molt enriquidores i que no es poden fer al llarg del curs escolar degut a la manca de temps.

El més recomanable és que els alumnes no desconnectin totalment durant les vacances sinó que segueixin fent activitats que potenciïn les seves capacitats intel·lectuals. Però ho poden fer de manera molt més lúdica i vivencial.

Què podem fer?

Durant el Juliol, es pot fer un horari i planificar els dies per tal que els infants tinguin clar què faran en cada moment. Ells, juntament amb els pares, poden planificar aquest horari en el que es pugui preveure estones per fer activitats molt diverses: una estona de feina, una estona de joc lliure, una estona de piscina o activitat esportiva, una estona d’activitat compartida amb la família, una estona d’activitat tranquil·la …

Si l’infant coneix la planificació del que farà al llarg del dia estarà més tranquil i estable.

Quins deures podem posar als nostres infants?

En aquest apartat faré un llistat de les activitats que com a mare i mestra considero que poden ser molt útils per treballar amb els nostres infants durant les vacances.

Entre parèntesis anoto l’àrea que considero que es treballa en cada activitat.

 Activitats educatives:

  • Fer un diari de les vacances (Llengua) Explicar el que fem a les vacances i afegir fotos, dibuixos, enganxar entrades o tiquets de les activitats que es realitzen.
  • Llegir: contes, llibres, revistes, còmics, cartells que et trobes pel carrer, tríptics…. (Llengua i educació en valors). Intercanviar llibres/contes amb els amics.
  • Descobrir i visitar museus (Aprenentatge interdisciplinari)
  • Anar a la biblioteca (Aprenentatge interdisciplinari)
  • Mirar pel·lícules educatives i documentals en diferents idiomes (Llengua)
  • Jugar a jocs de taula: Parxís, escacs, dòmino, l’oca, jocs de cartes, rummykub, scrabble, monopoly… (Aprenentatge competencial i treball en equip)
  • Fer polseres. (Plàstica) Muntar una parada de polseres amb els amics perquè aprenguin el valor dels diners i treballin els euros (Matemàtiques)
  • Muntar puzzles, maquetes, lego …  (Lògica i matemàtiques)
  • Escoltar diferents estils de música i ballar (Música)

Activitats a l’aire lliure:

  • Banyar-se a la platja,  a la piscina, al riu … (Educació física, descoberta de l’entorn, medi natural)
  • Fer dibuixos al natural (Plàstica i medi natural)
  • Excursions a peu (Geografia: orientació en el mapa i ús de la brúixola)
  • Sortides amb bicicleta (Geografia: Orientació en el mapa)
  • Descobrir gran diversitat de parcs (Geografia: Orientació en el mapa)
  • Observar insectes i animals en el seu hàbitat natural (Medi Natural)
  • Fer esport: futbol, tennis, bàsquet, tennis taula … (Educació física: Aprendre a guanyar i perdre, jugar en equip, seguir les normes del joc …)
  • Viatjar: Fer el llistat del què necessitem (Llengua), descobrir la zona on anirem de vacances i preparar possibles activitats a fer (Aprenentatge competencial)
  • Jardineria: Plantar plantes, regar, fer un hort…. (Medi Natural)
  • Descobrir les estrelles, les constel·lacions, veure estels fugaços …. (Medi Natural)
  • Construir una cabana (Aprenentatge competencial i treball en equip)
  • Fer fotografies de l’entorn, de les pròpies vivències… (Plàstica i medi natural)
  • Joc lliure en el que els infants inventin, improvisin, experimentin, provin, descobreixin… (Aprenentatge competencial)
  • Veure una posta de sol i gaudir de la natura (Medi Natural)

Activitats d’experimentació:

  • Experimentar amb diferents elements: sorra, aigua, gel, fang, plastilina, gelatina, colorants … (Activitat manipulativa i plàstica)
  • Crear un hàbitat i estudiar algun animal: cap grossos, grills, insecte pal, peixos, papallones, cargols… Cuidar-los durant uns dies i descobrir com són, què mengen, com es reprodueixen… (Medi Natural)
  • Experimentar amb bombolles gegants de sabó  (Activitat manipulativa i plàstica)
  • Land art: elaborar obres d’art contemporànies amb elements de la natura. Pots veure aquest vídeo.  (Plàstica i Medi Natural)
  • Amb fotografies fer vídeos amb la tècnica stop motion (Aprenentatge interdisciplinari)
  • Fer experiments diversos. Podeu visualitzar els capítols del “Dinamiks” al Youtube  (Medi Natural)

Activitats domèstiques:

  • Anar a comprar: Fer la llista de què cal comprar (Llengua) i saber pagar i calcular el canvi (Matemàtiques)
  • Cuinar: Seguir una recepta entenent cada pas (Llengua: lectura i comprensió lectora) i mesurar les quantitats que diu la recepta (Matemàtiques: calcular les mesures amb la balança). Es poden fer receptes senzilles com: gelats, granissats, batuts, gelatina, truites, galetes, magdalenes …
  • Ajudar en la neteja i les taques de casa: parar taula, ordenar i netejar l’habitació, llençar la deixalla al contenidor, rentar els plats, … (Aprenentatge competencial)

Altres activitats recomanables:

  • Anar a jugar i/o dormir a casa d’un amic/ga.
  • Sortir a dinar/sopar a fora amb la família.
  • Descobrir algun poble desconegut.
  • Anar a veure una pel·lícula de cinema a la fresca.
  • Fer algun amic/ga nou.
  • Visualitzar una obra de teatre, concert, musical…
  • Visitar una Festa Major o Fira d’algun poble.

Conclusió

Les vacances d’estiu són un bon moment per gaudir de la natura, l’oci, els amics, la família, el bon temps … Alhora també és un moment ideal per treballar gran varietat de continguts educatius de manera totalment diferent i lúdica.

Aprendre no va lligat a avorrir-se, sinó que al contrari, quan més bé s’ho passen els infants descobrint, experimentant, provant … més aprenen. L’estiu és un moment ideal per gaudir aprenent.

Com a mestre/a pots recomanar a les famílies que aprofitin aquesta ocasió per gaudir i per aprendre amb els fills!

 

Recomanes alguna altra activitat per realitzar amb els infants durant les vacances d’estiu? Comparteix-la als comentaris.

Moltes gràcies

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Aquí teniu algunes recomanacions de lectures per l’estiu

LECTURES PER L’ESTIU

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Juga amb els senyals de tràfic

Juga amb els senyals

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Vilanova abans i ara, pels alumnes de 2n

Barri de mar abans i ara

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Coses que no hem de fer abans d’anar a dormir

http://www.super3.cat/infok/videos/5525675/Abans-de-dormir-no/

Publicat dins de General | 2 comentaris

Els nens i les nenes de 6 anys

 

Els nens i nenes de 6 anys

Es comença a avançar cap a l’autonomia però l’ansietat en separar-nos d’ells encara la podem considerar normal a aquesta edat.

Les habilitats i desenvolupament en aquesta edat no són iguals en cada individu ja que varien les seves experiències, capacitats i preferències. Malgrat tot, algunes fites s’haurien d’assolir:

  1. Rutines i comportament: un dels canvis més significatius a aquesta edat pel que fa a rutines i comportament és el seu camí cap a una major independència: passa més hores a l’escola, va a festes, i queda més amb les amistats per a jugar.
  2. Desenvolupament físic: alguns desenvoluparan la coordinació física i les habilitats motores més ràpidament que d’altres, i en aquesta edat ja es poden veure trets més esportius en alguns nens i nenes.
  3. Desenvolupament emocional: en aquesta edat els nens i nenes desenvolupen habilitats per a superar les pujades i baixades del dia a dia de manera més madura. Malgrat tot, encara no té la maduresa tan sofisticada com per a superar la pèrdua en el joc, les contrarietats. A aquesta edat encara pateixen la inseguretat de passar molt de temps fora de casa, per això necessita i vol el confort i la seguretat de la llar i passar temps amb els seus pares.
  4. Desenvolupament cognitiu: a aquesta edat experimenten un gran creixement en l’aprenentatge ja que entren a primària i se les han de veure amb material més dificultós. Començaran a llegir i tindran ganes d’investigar en les diferents parts i capítols dels llibres amb l’ajut de famílies i professors, i aprendran habilitats bàsiques de matemàtiques, ciències, art, història… Entraran en un món de temps de contes i lectura, compartir, treballs manuals. Comencen un viatge cap a la consciència fonètica i aprendran les habilitats per descodificar les paraules. El seu temps d’atenció cada vegada serà més llarg i podrà emprendre projectes i tasques més complicades a casa i a l’escola. L’habilitat per tenir pensaments més complexos comença realment a aquesta edat i als 6 anys la curiositat sobre el món que l’envolta comença a créixer exponencialment. Llegir i escriure: és l’edat del vertader enlairament en el llegir; començaran a tenir ganes d’escriure històries, especialment sobre ells mateixos. Matemàtiques: incrementa el seu coneixement dels nombres; juguen amb els nombres i desenvolupen estratègies per resoldre problemes de sumes i restes; poden fer càlcul mental de sumes fins a 10 i afegir unitats al 10; comencen a gaudir dels trencaclosques; poden començar a entendre els nombres senars i parells; poden identificar formes i construir-ne de noves; conèixer la mesura, el pes, la longitud: poden començar a llegir rellotges analògics i identificar monedes i comptar-les. Cada cop distingeixen millor el món real de l’imaginari i preferiran fer fotos amb una càmera de veritat que una de joguina o cuinar de veritat i no amb la cuineta.
  5. Desenvolupament social: Pels nens i nenes de 6 anys les interaccions socials i el desenvolupament de les habilitats socials són molt significatives perquè passen molt de temps a l’escola i amb amics. El món social dels 6 anys esdevé més complex ja que posarà molt d’èmfasi en la seva relació fora de la família amb els altres nens i nenes del seu entorn i els professors. En aquesta edat es preocupen molt de les normes i observen també que els altres les compleixin, es fan més conscients del que està bé i el que està malament, i no és estrany que “acusin” els companys quan no fan bé alguna cosa. És normal, que entre els amics hi hagi baralles o malentesos a vegades, però que es poden resoldre de seguida amb l’acompanyament dels pares o mestres. Mostren més interès en jocs organitzats i sovint els hi entusiasma el joc en equips. Donar, compatir i empatia: en aquesta edat sovint els hi agrada compartir l’esmorzar, joguines i d’altres coses a l’escola i a casa però això no està exempt de petites baralles i conflictes que passen ràpidament en tant que els nens i nenes guanyen en habilitats socials i s’ho van resolen sense la intervenció de l’adult. Malgrat tot, a aquesta edat encara estan molt centrats en ells mateixos i cal ensenya’ls-hi suaument el punt de vista dels altres.
Publicat dins de General | Deixa un comentari

L’OBSEA AL CONGRÉS DE CIÈNCIES

CONGRÉS DE CIÈNCIES 2014

Escola L’Arjau, 2nB

http://www.canalblau.cat/congres-de-ciencia-2014-larjau-2n-b/

2

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Els fills i filles de 7 anys

Les nenes i nens de 7 anys

Als primers cursos de primària a l’escola no es veuen canvis dràstics en les habilitats motores dels vostres fills perquè aquest és un període de refinament, on la coordinació millora i la motricitat fina es va consolidant. Es noten, però, canvis remarcables en les habilitats socials i de pensament. La vostra filla ara està construint en base a les habilitats desenvolupades en els primers anys i avançant cap a una independència més gran, tan intel·lectual com emocionalment.

Algunes fites que podeu esperar dels vostres fills i  filles de7 anys.

Desenvolupament motor:

  • Bon desenvolupament de la coordinació mà-ull.
  • Bon equilibri corporal.
  • Pot executar moviments gimnàstics simples com els salts.

Llenguatge i desenvolupament del pensament:

  • Utilitza un vocabulari d’un miler de paraules.
  • Els períodes d’atenció són més llargs.
  • Els seus pensaments són més llògics i seriosos; és més considerat i reflexiu.
  • És capaç d’entendre raonaments i prendre decisions adequades.
  • Pot parlar del temps: els dies, els mesos, les estacions.
  • Pot trobar els punts de semblança entre dos objectes.
  • Cada vegada pot resoldre problemes més complexos.
  • La capacitat per un aprenentatge individual és cada cop més accentuada.

Desenvolupament social i emocional

  • Desitja fer bé les coses i és més autocrític.
  • Es preocupa més però encara té una auto confiança baixa.
  • Tendeix a queixar-se; pot tenir reaccions emocionals fortes.
  • Enten la diferència entre el que està bé i malament.
  • Es comporta bé en general. No necessita que li cridin gaire l’atenció.
  • És millor perdedor i no culpa els altres fàcilment.
  • Sap esperar el seu torn en diferents jocs i activitats.
  • A vegades es pot sentir culpable i sentir vergonya per alguna cosa.

Consells pels pares dels nens de 7 anys.

Ara és més conscient a nivell social, pensa i reflexiona sobre el món que l’envolta.

  • És un període d’autoestima fràgil, per tant se la de felicitar i encoratjar sovint i lloar de manera positiva les seves accions.
  • Suavitzar la tendència  a l’autocrítica emfatitzant el que ha après, més que criticar  l’aparença del producte final.
  • Cal ser pacient amb els seus canvi sobtats d’humor i d’emocions.
  • Aprofiteu les seves ganes d’aprendre fent-li preguntes obertes, preguntes que facin pensar; feu trencaclosques i jugueu a jocs de pensar.
  • Inicieu converses sobre el que està bé i el que no.

Oferiu-li oportunitats per a que prengui decisions de manera independent.

 I finalment …

Recordeu que encara que les fites esmentades són típiques de l’edat,  els nens i nenes passen per aquestes fases al seu propi ritme. Uns més aviat i d’altres més tard. . Discutiu qualsevol preocupació que pugueu tenir sobre el desenvolupament dels vostres fills i filles amb el pediatra o els seus mestres.

 

 

Publicat dins de General | 3 comentaris

Guia de lectura a cicle inicial per a famílies

Guia per a les famílies amb nens de cicle inicial per estimular i afavorir el gust per la lectura

LLEGIR AMB EL NEN!

• Dediqueu diàriament una estona per llegir amb el vostre fill.
• Assegureu-vos que l’ambient és tranquil i relaxat.
• Seieu al seu costat de manera que tots dos pugueu veure el text.
• Deixeu que el nen triï el llibre i us digui el que cal fer.
• Parleu primer sobre el llibre i algun dels dibuixos.
• Parleu del que ha passat i sobre el que ell creu que passarà.
• Torneu a llegir el conte si el vostre fill us ho demana.
• Suavitzeu les dificultats, llegint vosaltres les paraules que el nen no coneix o en les que s’encalla. (Ells us les fa llegir assenyalant-les amb el seu ditet i les torna a rellegir).
• Pregunteu al mestre sobre qualsevol aspecte que us faci sentir insegurs.
Divertiu-vos!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Diccionari en català

Diccionari

Tingueu sempre a mà el diccionari escolar digital i feu un clic damunt de DIDAC Diccionari de Català.

http://www.dicdidac.cat/

Des d’aquí escriviu CASA i podreu fer activitats interactives. (1r, unitat 6).


 

Publicat dins de General | Deixa un comentari