La nostra escola es replanteja moltes coses. Està immersa en un procés de canvi, generat per un debat constant i unes ganes de respectar i de donar el màxim de possibilitats als nostres infants.
La pràctica psicomotriu Aucouturier es basa en la comprensió de l’expressivitat motriu dels nens i promou el desenvolupament dels nostres infants i els ajuda en el seu camí cap a la autonomia.
La comunicació s’estableix en el cos i, és en aquest on es viuen i es recorden les emocions viscudes a partir de les relacions amb un mateix i amb els altres, les frustracions i les angoixes.
L’expressivitat motriu que planteja Bernard Aucouturier és la forma original en la qual l’infant manifesta la seva part més interna i inconscient des de les primeres interaccions amb el món exterior. Aquesta manifestació dels aspectes més interns es realitza a partir del joc lliure, una activitat espontània i permissiva . Els infants parteixen de les seves necessitats emotives i motrius durant les sessions, del seu desig i dels seus interessos.
El psicomotricista durant la sessió no imposa sinó que acompanya a l’infant en aquest procés lliure de creació, experimentació i creixement. No obstant, les sessions tenen un ritual espacio-temporal molt concret que es basa en:
– RITUAL D’ENTRADA: és un moment d’acollida i reconeixement individual i grupal de cada infant. Compartim i dialoguem abans de passar a l’acció. És un moment adequat també per recordar les normes de l’aula de psicomotricitat.
– FASE D’EXPRESSIVITAT MOTRIU: moment en que l’infant posa en moviment tot el seu cos amb total llibertat, aconseguint així descarregar grans quantitats d’energia, tensions, conflictes, … Vivint el plaer que produeix el moviment del propi cos, l’infant aconseguirà sentir una descàrrega tònica, que, alhora, el permetrà aconseguir una descàrrega emocional. A mesura que l’excés de desig motriu disminueixi, l’infant començarà a investir els objectes de la sala, iniciant-se al joc simbòlic. En el joc simbòlic es posarà de manifest les vivències personals de cada infant.
– FASE DE REPRESENTACIÓ: Passarem del plaer de l’acció al plaer de pensar. Passem del moviment a la calma, on l’infant és capaç de parar el seu cos i posar en marxa l’activitat de representar a partir d’un dibuix, una representació amb platilina, una construcció amb blocs de fusta, un conte, el que s’ha viscut dins la sala
– RITUAL DE SORTIDA: Per últim, la sessió de psicomotricitat es tanca mitjançant un ritual de sortida, en el que es posa paraules aspectes del joc i de la sessió compartida.
L’adult acompanya aquest procés, que es desenvolupa de forma natural, i només quan hi ha dificultats intervé per a fer les propostes més estructurades i tancades.