Setmana de la ciència -2n-

Aquesta setmana és la setmana de la ciència i els nens i nenes de 2n. hem fet un molinet de vent. Que divertit quan al sortir al pati feia una ventada que tots els molinets han rodat molt i molt!!!

Publicat dins de Cicle Inicial | Deixa un comentari

Santa Cecília

El passat dimecres 23 de novembre tots els nens i nenes de l’escola vam anar al teatre “el Mundial” a celebrar Santa Cecília. Vam poder gaudir de les actuacions dels nens de l’escola que toquen un instrument. Hi havia piano, tenora, guitarra, flauta travesssera, tambors… al final de l’acte tots els nens de l’escola junts vam cantar la cançó “el càntir”.

Va ser un matí diferent, divertit i molt enriquidor.

Publicat dins de Cicle Inicial, Cicle Mitjà, Cicle Superior, Educació Infantil, Escola | Deixa un comentari

Fem vaixells -1r-

Hem fet  navegar uns vaixells de clova de nou amb la força del nostre “vent”.

Publicat dins de Cicle Inicial | Deixa un comentari

Anellament d’aus -6è-

Sortida dels alumnes de 6è a Can Vilallonga  per a fer una activitat sobre anellament d’aus, on hem gaudit d’un dia molt assoleiat i uns aprenentatges molt profitosos !!!

Publicat dins de Cicle Superior | Deixa un comentari

Visitem la deixalleria -4t A-

Els nens i nenes de 4t A hem visitat la deixalleria de la Bisbal d’Empordà i hem après una mica més sobre la importància de gestionar els residus.

Publicat dins de Cicle Mitjà | Deixa un comentari

Hàbits saludables: Higiene

Entenem per higiene tot allò que és necessari per millorar i conservar un bon estat de salut.

És imprescindible que des de ben petits els nostres fills aprenguin a valorar i a mantenir unes rutines i hàbits d’higiene que s’adaptin a la seva edat. Cal que comprenguin que amb una higiene adequada estarien menys exposats a patir infeccions i malalties. Aquests hàbits de netedat s’han de treballar a casa amb tots els membres de la família i es poden reforçar des dels centres escolars.

També cal que entenguin que mantenir una correcta higiene té una gran importància en les relacions interpersonals entre els infants i joves. Com a membres d’una societat en què ens relacionem i interactuem, hem de ser acceptats pels altres i per això és imprescindible tenir cura de l’aspecte personal. No es tracta només d’una qüestió purament estètica: mantenir un aspecte acurat i net fa sentir-nos més bé i més segurs en les relacions, alhora que transmetem millors sensacions als qui estan al nostre voltant.

El Departament de Salut, en el seu espai web Canal Salut, ens dóna nombroses raons i recomanacions per mantenir una vida saludable (rentar-se les mans, higiene bucodental, higiene quan tenim animals domèstics, etc.).

Dels 3  als 6 anys:

Durant l’etapa dels 3 als 6 anys, els nens i nenes, amb la supervisió dels adults, han de començar a practicar de manera autònoma i sense ajut aquelles habilitats que s’han anat treballant durant la primera infància.

És un bon moment perquè es rentin sols les mans, s’eixuguin després d’anar al lavabo, comencin a agafar l’habilitat manual per rentar-se les dents sempre assistits directament i/o supervisats pels pares, es moquin sols…

Els infants d’aquestes edats, a més de reforçar i fer seves les rutines que els permetran tenir una higiene saludable, han de saber per què ho fan i en quin moment ho han de fer. Així, per exemple, l’ordre d’anar-se a rentar les mans ha d’anar acompanyada sempre de la justificació o del perquè: anem a dinar, has anat al lavabo, has estat jugant al carrer…

D’aquesta manera, facilitarem que comencin a observar el propi cos i prenguin la iniciativa o s’adonin que necessiten rentar-se.

A l’espai web del Departament d’Ensenyament hi podem trobar recursos educatius per millorar els hàbits saludables, com El senyor Sabó i el seu Súper Ull, amb què els més petits coneixeran la importància de la higiene.

Dels 6 als 12 anys:

Entre els 6 i els 12 anys entrem en una etapa en què els nens i les nenes experimenten un gran canvi físic. També augmenta el nombre d’activitats diàries en què es trobaran davant situacions noves per a ells, on el manteniment d’unes correctes normes d’higiene hi té un paper molt significatiu.

Per aquest motiu, han de ser totalment autònoms per dur a terme correctament unes rutines higièniques adequades a cada situació i per això cal treballar-ho prèviament, perquè s’hi puguin afrontar amb èxit.

Els menjadors escolars posaran en joc rentar-se les mans abans i després de dinar, rentar-se les dents i tenir cura dels estris, com raspall i pasta de dents… La classe d’educació física o l’activitat de piscina requereixen autonomia a l’hora de dutxar-se, tenir cura de la roba o tovallola i que no vagin per terra a fi de mantenir unes garanties higièniques, eixugar-se bé entre els dits dels peus per evitar fongs, canviar-se la roba…

També hem d’aprofitar aquesta etapa per començar a treballar l’ús adequat dels diversos productes d’higiene personal, que hauran d’haver assolit totalment en els anys posteriors, quan comencin l’etapa de la pubertat.

A l’espai web del Departament d’Ensenyament hi podem trobar recursos educatius per millorar els hàbits saludables, com el programa Can Seixanta, amb el qual aprenen a ser autònoms i a endreçar les seves coses, o Ensenya’m les dents!, per aprendre a tenir una bona higiene dental.

Família i Escola

Publicat dins de Escola | Deixa un comentari

Els 5 regnes -6è-

Exposició dels treballs realitzats pels alumnes de 6è sobre els regnes dels éssers vius.

Publicat dins de Cicle Superior | Deixa un comentari

Sortida a Pals -2n-

Per fi !!! El dilluns 14 de novembre els nens i nenes de 2n vam anar d’excursió.

Al matí vam anar al Museu de la Mediterrània deTorroella de Montgrí  i a la tarda, amb el trenet “El Xiulet de Pals” vam passejar-nos pels arrossars. Hem après moltes coses i ENS HO HEM PASSAT MOLT BÉ !!!.

Publicat dins de Cicle Inicial | Deixa un comentari

Som el que mengem -6è-

El passat dilluns 14 de novembre els nens i nenes de 6è de les escoles de la Bisbal hem anat al pavelló d’esports a escoltar una xerrada sobre l’alimentació adreçada als nens que fem esport. Ha estat organitzada pel Patronat Municipal d’Esports i la Fundació del Futbol Club Barcelona.  Ens han comentat coses molt interessants i ens han donat un petit obsequi. També el Sr. Lluís Sais, alcalde de la Bisbal, ens ha dirigit unes paraules.

A continuació podeu veure unes imatges de l’acte:

 

Si entres a la pàgina web de “Som el que mengem” trobaràs 10 consells per a una alimentació 10 i moltes coses més relacionades amb l’alimentació i l’esport. De moment us passem una mica d’informació que hem trobat interessant:

Els menús de la Masia:

[scribd id=70287435 key=key-uh6nql9b6epvcl7ahjx mode=list]

Alimentació i activitat física: aspectes importants abans, durant i després de l’activitat física:

[scribd id=70287844 key=key-2489a234n0hf94dtj7u8 mode=list]

Programa’t l’alimentació segons els teus entrenaments i partits:

[scribd id=70287860 key=key-1iglz2s3y9v6zjfyjshz mode=list]

Publicat dins de Cicle Superior | Deixa un comentari

Hàbits saludables: Descans

El descans és el temps que dediquem a compensar l’esforç i a recuperar l’equilibri físic i psíquic. Quan el treball i la capacitat de rendiment estan descompensats el cansament augmenta. Com més activitat física o intel·lectual exercim més hores de descans necessitarem. La fatiga es recupera a través dels aliments i del descans, especialment del son.

És important evitar l’excés de fatiga en les activitats que fan els nostres fills al llarg del dia (escolars, a casa, en el lleure, etc.). Quan no es descansa prou, l’estat general del seu cos pot reaccionar amb conductes inadequades, com hiperexcitabilitat, irritabilitat, dispersió…, o bé somnolència, baix nivell d’atenció, inhibició, etc. Aquestes conductes interfereixen en els processos de creixement, d’aprenentatge i de relació social i afectiva. Hi ha, doncs, una estreta relació entre el descans, el benestar i el rendiment.

Durant el dia, el descans ha de ser prou llarg perquè es pugui recuperar l’equilibri i allunyar la fatiga, i prou curt perquè no calgui cap readaptació a l’hora de reprendre l’activitat; per exemple, la migdiada és millor que sigui curta i intensa, i així després no ens costa continuar amb les tasques del dia. Cal, doncs, dormir i descansar les hores necessàries d’acord amb les necessitats de cada edat.

Dels 3 als 6 anys:

En l’etapa de 3 a 6 anys hi ha normalment una tendència exagerada a anar a dormir molt tard, bé perquè es mira la televisió, bé perquè els pares i mares som massa permissius en l’hora d’anar a dormir o bé perquè se sopa molt tard i entre que s’acaba el sopar i l’hora d’anar a dormir encara sol passar una bona estona. Aquesta falta de descans pot produir una fatiga crònica en els vostres fills durant el dia, excepte quan hi ha una activitat interessant per a ells.

En general, podem dir que els nostres fills:

  • d’entre 3 i 4 anys necessitaran de 12 a 14 hores totals de son al dia
  • d’entre 4 i 6 anys necessitaran d’11 a 12 hores totals de son al dia

A més de les hores que es dorm també cal tenir en compte la qualitat d’aquest son i de descans i són molt importants els factors que la condicionen: sorolls, llum excessiva, roba de llit suficient però no excessiva, temperatura de l’habitació, etc.

Un aspecte important del descans són els hàbits. És important mantenir l’horari d’anar a dormir, i si abans d’això fem una activitat relaxant com passejar, el bany abans de sopar, escoltar música tranquil·la, llegir un conte plegats abans d’anar a dormir, explicar les vivències del dia… propiciarem que el son no sigui inquiet i així podrem evitar pors i malsons, tan usuals en aquestes edats.

Dels 6 als 12 anys:

En l’etapa de 6 a 12 anys, quan els nens i nenes comencen l’escolaritat, acostumen a dormir per sota de les seves necessitats, en general a causa de jornades prolongades (excés de treball escolar a casa, d’activitats extraescolars, de televisió, videojocs…) o d’haver de matinar exageradament per exigències del transport escolar.

És bo fer adonar als nostres fills del valor del son, que sàpiguen que s’hi ha de destinar un nombre d’hores d’acord amb l’edat i les necessitats. Cal aprendre a treballar i a descansar, a buscar un equilibri entre tots dos aspectes per evitar la fatiga. També cal saber relaxar-se; a vegades només canviant d’activitat ja ens serveix per descansar; valorar la diversió com a forma de descans i voler participàr en activitats extraescolars de forma raonada, sense excessos.

En general, podem dir que els nostres fills:

  • d’entre 6 i 8 anys necessitaran d’11 a 12 hores de son totals al dia
  • d’entre 8 i 10 anys necessitaran de 10 a 11 hores de son totals al dia
  • d’entre 10 i 12 anys necessitaran de 9 a 10 hores de son totals al dia

Família i Escola

Publicat dins de Escola | 1 comentari