Extret del llibret: “Guia pràctica per a fer fills lectors” de la Generalitat de Catalunya i Ed. Bromera.
Ser lector significa convertir la lectura en una pràctica voluntària, lliure, desitjada i plaent. No n’hi ha prou en saber llegir.
*L’àmbit familiar és clau per fomentar el gust per la lectura. Si a casa es creu que llegir és positiu i estimulant i donem exemple, tindrem molt de camí guanyat.
*Igualment des de l’escola se’ls ha de buscar mecanismes per llegir amb joia i gust.
*El decàleg de la família compromesa amb la lectura, juntament amb l’escola, podria ser el següent:
1.- valorem el fet de llegir
2.- expliquem contes
3.- que vegin com llegim els adults
4.- que el llibre es converteixi en un objecte quotidià
5.- parlem de llibres
6.- llegim amb els nens
7.- regalem llibres
8.- animem els nens/es a escriure
9.- fem de la lectura un costum saludable
10.- intercanviem llibres
*Acostumem-nos a llegir-los cada dia. No necessitem molt de temps i, si creem el clima adequat, qualsevol instant és ideal.
*Per regla general els nens i nenes lectors són bons estudiants, mostren més disposició a atendre les explicacions, es concentren més, tenen més memòria i comprenen i assimilen amb més rapidesa.
*Ens cal constància i paciència si el nen no reacciona davant els nostres estímuls. Els infants menys inclinats a la lectura necessitaran que sumem esforços ben diversos.
* Per llegir és important una mica de tranquil.litat, una il.luminació adequada i un bon llibre.
*A un infant que és poc lector caldrà que l’ajudem donant-li textos curts, senzills i assequibles al seu nivell.
*Tinguem cura de no pressionar-los ni cansar-los. L’animació a la lectura és bona quan les dues parts es mostren engrescadores i divertides. Deixem-los sempre amb ganes de més.
*Per contagiar l’hàbit lector hem de convidar, incitar, proposar, suggerir, estimular, seduir…mai no imposar, obligar, exigir, ni castigar.
*El nens que en començar primària no se’ls ha explicat contes ni se’ls ha llegit cap llibre corren el risc de quedar una mica endarrerits. Llegim-los des de que són nadons.
*No hi ha receptes miraculoses per a fomentar la lectura però llegir-los contes habitualment podria semblar-ho: els resultats són sempre positius.
*És recomanable que quan encara no saben llegir els resseguim les lletres amb el dit perquè vegin que allò que els contem prové del llibre.
*L’instrument més poderós per incitar a la lectura és el llibre. Per això, com més a la vora els tinguem, millor.
*Una manera d’ajudar als que els espanta tanta lletra és ajudar-los amb la combinació de text i imatge: el còmic. N’hi ha una gran varietat i per a totes les edats.
*Fer soci al nostre fill/a d’una biblioteca és obrir-li les portes a un nou món ple d’avantatges i formar-lo com a persona responsable, ja que haurà de tenir cura del llibre per retornar-lo a temps i en les condicions òptimes que li varen deixar.
Tots aquests consells tan ben resumits són molt aprofitables.
Jo crec fermament en el fet que la lectura és una molt bona base per a tot tipus d’aprenentatges. Ara bé, una cosa és el que penso, i l’altra, el que aconseguiré transmetre als meus fills.
Que tinguem sort.