INFORMACIÓ SOBRE ELS POLLS

Què són?

El poll del cap és un insecte d’uns 2 mm de llarg, de color gris que viu entre els cabells, on troba un ambient càlid i humit. Es un paràsit que s’alimenta de sang. Viu entre 16 i 30 dies. La seva reproducció és molt ràpida. La femella posa entre 100 i 300 ous (llémenes), que tarden entre 7 i 10 dies en incubar la larva fins que neix el poll. Les llémenes s’adhereixen fortament a la base del cabell i són blanques. Aquests polls no transmeten malalties i no són en si mateixos cap risc per la salut pública.

Com saber si se’n tenen?

El símptoma principal és una picor persistent al cap produïda per la irritació que fa la saliva del insecte a la petita ferida de la picada. Gratar-se el cap pot produir lesions a la pell i infeccions bacterianes. Les zones on és més fàcil detectar els polls i les llémenes són el clatell i darrera les orelles. Els polls adults són difícils de veure perquè fugen de la llum.

Com es transmeten?

Els polls es desplacen ràpidament. No salen ni volen. Passen d’un cap a l’altre per contacte dels cabells. Això és més freqüent en situacions on hi ha una estreta convivència com a les llars, les escoles i les guarderies. Al contrari del que molts pensen, el poll afecta igual als cabells sans i nets. També es poden encomanar si s’intercanvien pintes, gorres, pinces de cabell, tovalloles… El contagi pot produir-se mentre hi hagi un poll viu en els cabells de la persona parasitada o en els seus accessoris. D’aquí la importància d’eliminar totes les llémenes.

Què cal fer quan s’està afectat?

A les escoles convé que el tractament dels nens/es parasitats sigui simultani per evitar contagis entre els que encara no han començat el tractament i els ja tractats.
Si hi ha familiars afectats l’han de fer també al mateix temps, per avitar a través d’ells que tornin els polls a l’escola. Es rec9omana que un allumne afectat no asisiteixi a l’escola fins que hagi fet el tractament.

Mesures preventives:

– Raspallar els cabells cada dia, mantenint nets els raspalls.
– Informar als nens/es que l’intercanvi d’objectes pot afavorir el contagi.
– Revisar els cabells dels nens/es i de les persones que hi conviuen dos o tres caops per setmana, sobretot si es ggraten el cap o es queixen de picor.
– Si observeu que el vostre fill/a té polls cal que aviseu al mestre/a, o al director/a de l’escola.
– No s’han d’administrar insecticides “per prevenir” a persones no parasitades.

Adreces d’interès: