TALLER DE COMPOSTATGE

TALLER DE COMPOSTATGE 12-2-2010

La Mònica de la Deixalleria ens va venir a explicar el cicle de la matèria orgànica. Abans de fer el mural, ens va recordar que hem de reciclar : al rebuig hem de llençar bolquers, pols, punta de maquineta;
al paper que és de color blau hem de llençar: fulls, diaris revistes, cartolines, cartó plegat; al de color verd el vidre; al de color groc que és el de plàstic o d’envasos i hem de llençar: ampolles d’aigua, llaunes, brics i bosses de plàstics i al de color marró restes de menjar.

Després entre tots vam fer un mural on hi havia un hort d’on els aliments que es porten al supermercat i les persones els comprem per menjar i les restes d’aquests menjar amb restes seques ho llancem al compostador i allí a partir dels animalets que hi viuen es fa el compost i després ho posem amb saques per tornar-lo a tirar a l’hort com a adob.

Llàtzer i Sebastià

DIJOUS GRAS 2010

El passat 11 de febrer, va ser Dijous Gras i a l’escola d’Alins celebrem aquesta festa de Carnaval. Venim de casa tots disfressats, aquest any anàvem de: reina de les fades, de papallona, de cocodril i vampir, de princesa i de pallasso, de monstre i de dona aranya, dimonieta i de vaquera, de drac i de víking, de xineta i de bruixa, de Ben1O i de Blancaneus, de home flama i de princesa ballarina, de mecànic i de mosquetero, d’arbre de Nadal, de roquera i de pirata i tots venim amb un cistell. Després de fer “passe” de models i unes quantes fotos ens en vam anar a fer la plega a Àreu. Aquell dia feia un fred que pelava, estàvem a 8º sota zero; per això alguns ens vam quedar a casa del Sebastià i de la María Lucía i uns altres vam anar a fer la plega cantant Deu Vos Guard… i el Gall i la Gallina… i la gent ens va donar ous, llangonisses, galetes, bombons, diners i xuxes. Després vam anar cap Alins i nomès vam passar per algunes cases i per l’Ajuntament. De camí cap a casa Pallé al Pau se li van trencar els ous i l’endemà els vam veure tots glaçats. Cap a la una vam anar a dinar i després fins a les cinc vam fer jocs a l’escola , perquè any no vam anar ni Araós ni Ainet de Besan. Abans d’anar al Salón vam berenar coca i xocolata. Després ens vam anar a vestir i vam representar l’obra de teatre “Els músics de Bremen”. Va ser un éxit total i a l’acabar vam fer un bon berenar-sopar amb tots els que ens van venir a veure: pares, mares, padrins, veins, etc.

Esperem que l’any que ve hi poguem tornar i faci un gran sol.

Alumnes Educació Primària

ANEM A VIRÓS

El dilluns 25 de gener del 2010 vam fer una excursió a Virós (Gall Fer). Quan vam arribar vam esmorzar i ens van explicar lo que farien i ens van donar uns futlletons. Al cap d’una estona vam anar a fer raquetes. A l’acabar vam veure els gossos i vam dinar.

Després de dinar, tot el cole vam monta un iglú amb neu. Ens ho vam passar pipa!!! i per acabar la tarda ens vem tirar amb trineu …. i vam marxar cap a l’escola i després cap a casa.

Alba Cicle Mitjà 2

P3-P4 I P5 FEM PSICO AL “SALÓN” D’ALINS

Cada dimecres a la tarda dediquem aquesta estona per fer psicomotriciat. En cada sessió hi podem trobar aquestes fases:
1) Treballem l’hàbit de treure’ns les sabates i posar-nos els mitjons antilliscans autònomament.
2) Preparem tots junts la sala distribuint el material en diferents racons.
3) Ens retrobem de nou per: fer conscienciació de cos, conversa, preparem el cos tot identificant-ne les diferents parts ,…
4) Iniciem estona de joc d’experimentació (en algunes sessions es proposen jocs, circuits, … més guiats).
5) Tanquem la sessió: recollint el material, fent conversa i plasmant-ho plàsticament.
L’espai cedit per l’Ajuntament d’Alins i el nou material que enguany disposem ens està aportant unes bones estones de reptes motrius, de gran socialització i de compartint moltes idees, emocions i sentiments.

PROJECTE LES NOSTRES CASES

A Educació Infantil hem dut a terme el projecte Les nostes cases i els nostres pobles i el nostre treball ha estat així:
1.Conversa : Que creieu que farem en aquest projecte?
2.Posem mans a la obra: conversa de què és el que necessitem per preparar la sortida i … comencem a fer-ho (trucades, circulars, …)
3.Que ens agradaria veure: confeccionem tots junts un qüestionari per a les famílies
4.Confeccionem un mural: amb el nom dels pobles, el nº de companys que hi viuen i nº de cases del companys, característiques de les cases del Pirineu, recorregut, …
5.Treballem per petits grups de treball en els diferents racons
– Racó de lecto-escriptura : Cistells amb lletres i nom dels pobles, Cistell amb bits dels noms dels companys i lletres, Cistell amb lletra de pal i lletra lligada per confegir la frase del títol del nostre projecte, pissarra màgica, lletres magnètiques, …
-Racó de contes : contes populars on surten cases i contes del bibliobús on trobem imatges de cases del món
-Racó de l’ordinador (Internet): Observem imatges de cases del món i imatges de satèl·lit dels nostres pobles
-Racó de matemàtiques: fem estadística, confeccionem amb plastilina tantes cases com cases dels companys…
6.Teatre: La Rinxols d’Or, Els tres porquets, Les set cabretes i El tres botons ( conte aportat per una mare a l’estona de les famílies ens visiten) Valor: hospitalitat
7.Poesia: Tots els nens del meu carrer de Josep Mª Espinàs
8.Audició: Qualsevol nit pot sortit el sol d’en Sisa i Interpretada per Dàmaris Gilabert
9.Avaluació continuada: després de la visita recordem el que hem vist
10.Avaluació final: omplim un qüestionari.

Estudiar els propis pobles, les característiques de les nostres cases ha estat divertit i molt engrescador.
Ha estat un projecte que ha donat molt de si : podent treballar diferents àrees del currículum (a través del nom dels pobles, els noms de les cases, estadística, conversa, anàlisi, …)
Les famílies han col·laborat moltíssim a ensenyar-nos els pobles i trobar racons interessants, observar i analitzar les cases dels Pirineus, els carrers …

NADAL A ALINS…

L’últim matí del primer trimestre vam fer cagar la tronca tots els nens i nenes de l’escola. Dies abans li donàvem menjar. També hem après unes nadales i vam decorar l’escola amb una sopa de lletres amb sentiments sobre el nadal: pau, amor, felicitat, compartir, il.lusió, família, sorpresa, emoció, alegria….i molta neu i estrelles per les finestres de l’escola. Des d’aquí bon Nadal a tots els qui llegiu el nostre bloc.

L’HORT DE L’ESCOLA D’ALINS

EL GRUP MOTOR
Primer de tot, constituim el grup de persones que ens encarregarem que l’hort de l’escola funcioni en tots els sentits, és a dir que produeixi hortalisses i que es faci servir com un entorn d’aprenentatge educatiu de qualitat. Després definim els objectius de l’hort i integrem l’hort dins del currículum de l’escola. (El grup motor no està tancat, tothom que en tingui ganes i sigui responsable en pot formar part!) Aquest projecte està dins del “PROJECTE AIXARTELL” Horts escolars ecològics i és tracta d’una aplicació didàctica d’horticultura ecològica a les escoles del Pallars Sobirà. (totes les escoles del Pallars l’estem fent!!)

TRIAR EL LLOC
Aquest serà el lloc del nostre pati de l’escola on farem l’hort.
Després de dies donant voltes al cap, al final tenint la ubicació de l’hort. És al pati de dalt, paral.lel al sorral.

Treballem l’orientació fitxant-nos per on surt el sol, per on es pon, per on toca al migda i per on quasi bé no hi toca mai.,

El nord és mirant cap a Àreu, l’est que és l’obaga és per on surt, al sud que és el davant de la nostra escola es on hi toca al migdia i es pon per l’oest que és a la solana. (els punts cardinals)

Tenint clar això creiem que hem encertat amb la ubicació (sud) perquè així ens asegurem que les plantes rebran els rajos del sol al llarg de tot el dia.

Ens adonem que a les quatre de la tarda, al lloc on farem l’hort, ens hi toca el sol i som a la tardor (quan ara hi ha menys hores de sol), en canvi a darrera de l’escola , orientats cap al nord , no hi ha sol perquè l’edifici de l’escola ens fa ombra.

Si us fixeu un altre element que configura l’hort és el compostador que tenim al pati. Un altre dia en parlem.

SORTIDA A AGRAMUNT

El dijous 10 de desembre vam anar Agramunt a vistar tres iocsdiferens: l’espai Guinovart, el museu de coses antiges i la fabrica de torons Vicens.
Quan vam ariva vam esmorsar a la plaça on hi havia una balansa amb un sac de blat i els típics torons de gramunt. Després vam anar aveure l’espai Guinovart. Ens van enseyar un mural de les quatre estasions, al costat iavia una cavana amb dibuxos al sostre i al terra i una era amb coses com mocacodos, paeies, gotes de pluja que penjaven del sostre comun mobil. Sota del edifisi ens van ensenyar coses antiges d’Agramunt: eines del cam, màquines de cosir,planxes, capses …
Despres de dinar a la tarde vam anar a la fabrica de torons i bam beura com travallen i ens van duna torons. Vam anar tornar am autocar cap a llavorsí.

Cicle Inicial (Genís, Olga, Sebastià, Emma i Núria)

PROJECTE LA FARMACIOLA I LA VISITA A LLAVORSÍ

Durant aquest trimestre els de cicle inicial hem fet el projecte de la farmaciola : HEM POSAT A PUNT la farmaciola de l’escola.

Ens vam adonar que quasi bé teníem la farmaciola buida (termòmetre, iode i cotó fluix ) i ens faltava més coses per curar i hem estat buscant informació per Internet d’ allò que hi havia d’haver

Un cop trobat tota la informació , vam fer una llista de compra i vam decidir anar el dia 30 de novembre a Llavorsí a comprar tots els productes a la farmàcia : benes, aigua oxigenada ,alcohol ,tiretes, pinces , sabó,guants d’ un sol ús, etc. L’ Eulàlia, la farmacèutica de Llavorsí ens va vendre tots els productes i vam pagar amb euros de veritat.

Aprofitant que estavem a Llavorsí, vam visitar el C.A.P. (Centre d’ Atenció primaria) la infermera Rosa Mari i la metgesa Núria ens van ensenyar molts utensilis, materials, per fer cures i màquines per fer proves i controls. També com guarden les analisis de sang, el carro de les cures, com esterilitzen l’instrumental, etc.
També vam aprofitar l’estada a Llavorsí, per veure una ambulància del SEM ( Sistema d’ Emergències Mèdiques). Aquesta ambulància està preparada per fer un transport sanitari urgent de malalts. El Manel i el Jordi ens vam explicar moltes coses i l’Alba, la nostra accidentada, va simular damunt d’un matalàs de buit, en una camilla de cullera i en una cadira de rodes. També ens van parlar del collaret per immobilitzar, del perquè porten oxigen i com es comunica cada ambulància amb la central del Sistema d’Emergències Mèdiques a traves d’uns codis de paraules.

Va ser un matí a Llavorsí molt ben aprofitat. Amb un tema molt important com és la nostra salut i els serveis que tenim a la nostra comarca.

PANELLETS I LA FESTA DE LA CASTANYADA

El divendres 30 d’octubre vam celebrar la Castanyada a l’escola. Però durant la setmana ja vam treballar sobre la festa: amb dites i endevinalles, cançons, amb la recepta dels panellets (text instructiu), amb problemes amb els panellets i amb el pes dels ingredients. El dijous per la tarda vam fer els panellets: primer vam barrejar la massar, després vam dividir la massa per fer-ne de diferents gustos i formes, en vam fer de pinyons, de coco, d’ametlla picada, de xocolata i uns quants amb una nou al mig (dels noguers del camí de Sant Quirç) que vam anar a buscar al moment i les vam trencar amb una pedra del pati; això va ser divertit!!!; després els vam pintar amb un pinzellet i al final a coure’ls al forn. Els fillols i filloles anaven baixant de la seva classe per poder fer panellets . A la tarda del divendres , davant de l’escola els nens de primària vam recitar un poema de la tardor i després ens vam menjar els panellets i les castanyes que ens van coure a l’Hotel Salòria.

(Laura i Nàstia 3r)