Incentivar el gust per la lectura

La motivació per a la lectura neix des del bressol, des dels lligams que s’estableixen en els primers messos ja sigui escoltant cançons o històries fascinants, salvatges, d’intriga,etc…. Que obrin la imaginació, l’il·lusió, el goig o l’evasió.

Mai es massa aviat per començar a llegir als nens, als quatre o sis mesos els nadons poden enfocar la vista en els dibuixos i es comença a desenvolupar la coordinació dels seus ulls amb les mans. Al final del primer any, molts nens ja poden assenyalar ells mateixos els dibuixos.

Un cop s’inicia l’aprenentatge del llenguatge és aconsellable començar amb llibres que tinguin dibuixos clars i senzills, amb poc text i amb lletra gran. El llibre s’ha de convertir en una alternativa més d’oci, que a la vegada augmentarà la seva atenció i concentració, desenvoluparà el pensament crític i afavorirà estructures gramaticals, sintàctiques i lèxiques; un cop ja sàpiguen escriure. Els llibres s’han d’adequar a l’edat i a les motivacions o preferències per tal de que faci crèixer l’afany i l’interés.

La biblioteca és un bon equipament inesgotable per escollir llibres.

Quan són més grans és important comentar les històries que han llegit, que expliquin el que han entès , que facin preguntes, que comparin el que han llegit amb situacions quotidianes i es ressaltin els valors positius com poden ser l’amistat, l’amor, la lleialtat la constancia o la bondat. És molt important remarcar la moralitat.

Finalment no només s’ha de procurar que els nens llegeixin, també se’ls han d’ensenyar a fer servir els llibres,a cuidar-los i a endreçar-los ; els han d’estimar.