Porta 35 anys en lluita per les llibertats de cada dia, avui per avui amb 22 iniciatives creatives per la DIGNITAT de Tots P.L.E.G.A.T.S. , que vol dir per la Plena Llibertat d’Expressió amb Ganes de ser Acollida amb Tots els Sentits de forma compartida i cooperativa (el futur llibre es titolarà : 22 iniciatives per la Dignitat de Tots P.L.E.G.A.T.S.).
Dins del paradigma actual de la participació ciutadana, on existeix un clam a la participació i al respecte ciutadà d’iguals, en detriment del submissió i del vassallatge fins a l’actualitat.
En Josep Maria Ferran i Torrent té a partir de la seva experiència el compromís en la visió psicosocial en la implicació de l’educació de les famílies i en la seva complicitat en l’ensenyament, on les famílies és important participin amb diàleg i amb assertivitat.
D’aquesta manera les famílies també promouran la innovació educativa i la millora del sistema educatiu en el marc de les adaptacions curriculars a la fi en la millora de les metodologies i fent més comprensiu el mateix sistema escolar.
Els seus mèrits es troben en els 35 anys de la seva trajectòria i en les 22 iniciatives que es mencionen tot seguit:
1.- Iniciativa de la plena llibertat d’expressió escrita a l’inici de la transició democràtica en moments del final de la dictadura espanyola.- 1976
En 1976, el dia 11 de novembre va tenir la iniciativa de convocar una reunió a la fi d’impulsar, coordinar i dirigir la revista singular, clandestina, catalana, de plena llibertat d’expressió “Això…Aleixarenc”, publicada a l’Aleixar 1977-1979.
La relació amb la ciutat de Tarragona és que la revista es va imprimir en el col.legi Sant Pau de Tarragona.
Fotos: https://picasaweb.google.com/aixodelaleixar/AA
En aquest mateix sentit promou la difusió dels canvis culturals a l’Aleixar 1976 i dona a conèixer la revista “Això…Aleixarenc” com la primera revista amb plena llibertat d’expressió escrita dins del territori de parla catalana.
2.- Iniciativa de la plena llibertat d’expressió oral i escrita i de l’aprenentatge de la lectoescriptura per a l’alfabetització de la joventut obligada al servei militar 1980-81.-
Era 1980 en ple servei militar impulsà dins del pla d’alfabetització de l’exèrcit, un mètode d’alfabetització ALBAIN que va servir per a més d’aplicar tècniques de Freinet i de Paulo Freire, fer respectar l’estudi de la llengua catalana i a més Ferran 3 va superar la matèria de pedagogia experimental del professor doctor Ripoll de la Universitat de Barcelona a Tarragona. més de 500 reclutes i soldats van ser els beneficiats dins del CIR Núm. 1 Campmento de San Pedro de Colmenar Viejo, entre ells 27 de parla catalana.
Per primera vegada es va permetre parlar i ensenyar en català als qui així ho demanaven
Les classes presencials dels 3er curs pont de pedagogia es duien a terme a la seu de la universitat a la plaça Imperial Tarraco.
3.- Iniciativa de plena llibertat d’expressió associativa.-
Necessitat detectada.-
Davant la necessitat de donar personalitat jurídica associativa a les nostres iniciatives vàrem pensar en constituir una associació
Les barreres que a vegades poden representar el nombre de les persones o els pressupostos de cara a iniciatives associatives.
Previ:
En 1985 participem en la primavera en el Simposi de la UB sobre Memòria, llenguatge verbal i fracàs escolar amb un cartell, a l’estiu amb els MRP en l’escola d’estiu que es celebrà a l’escola de professorat d’EGB, al setembre participem amb el joc Escacs Digital en les jornades sobre experiències didàctiques a les aules que organitzen la Universitat de Zaragoza i el seu ICE, també a l’octubre inicia el primer grup de treball amb el PTE (Programa de Taquitoscòpia Estimuladora, aplicable a l’escola integradora) per l’ICE- UB a Tarragona dirigit pel Dr. Vicent Ferreres, al novembre participa amb una comunicació en el II simposi sobre deficiència mental que organitzà l’Institut de Psicologia Evolutiva Defectiva, avui denominat fundació Cambrodi, Institut de Psicologia evolutiva. En 1986, després de participar en unes jornades a Tortosa d’estudi cultural, ara fa 25 anys, fundà i impulsà la fundació de l’associació CERADAI-Institut de Catalunya. Vàrem superar les barreres de quantitat de socis, ja que amb quatre ja és suficient formar una associació, sense pressupost inicial ja que si la gent volem no necessitem diners extres per a constituir entitats de personalitat jurídica, més que fomentar el nostre associativisme hem fomentat el de les nostres entitats col.laboradores. Més informació.
http://blocs.xtec.cat/ceradai, http://blocs.xtec.cat/ceradaiinstitutdecatalunya en l’actualitat tenim 1303 persones col·laboradores sols registrades des de 1989 a més de les no registrades.
CERADAI té la seu postal a la ciutat de Tarragona CERADAI Apartat de correus núm. 1002 Codi postal: 43080 Tarragona i la social en diversos indrets d’espais públics cedits o de lliure accès.
4.- 1983-1990. Iniciativa per a la cohesió catalana del professorat. 1987 des de la participació sindical. J.M. Ferran, en 1983 obtè el diploma de mestre de català, ja havia començat a aprendre català de forma clandestina al col.legi Sant Pau de Tarragona amb el professor J.A. Torres a principis dels 70, després va fer cursos a distància a finals dels 70 amb l’Òmnium Cultural del Baix Camp. El col.lectiu de mestres es trobava dividit, uns més catalans altres parlaven sols en castellà. Era el moment per a treballar per la normalització lingüística, impulsar un fulletó primer en castellà, després castellà i català, acabant sent sols en català i animar i motivar per a fer els cursos de reciclatge del català. A més de la defensa de la professionalitat dins del marc constitucional i democràtic.
La seu de la junta de Personal Docent No Universitari es troba a la ciutat de Tarragona
5.- 1989, Neix l’agenda pública CERADAI. Iniciativa de plena llibertat d’expressió oral, artística i radiofònica.-
En 1989, es posà en marxa l’agenda pública CERADAI amb convocatòries com la Peonada Toponímica del Priorat en la qual participaren quatre escoles, a més d’actes públics i programes de ràdio municipal a Tarragona. Endegà els programes de les ràdios en pro de la plena llibertat d’expressió i a favor de l’escola i la ràdio catalanes a ràdio sant Pere i Sant Pau i ràdio Fòrum de Tarragona. També s’iniciaren els actes públics en pro de la promoció cultural. En l’actualitat dirigeix dos programes de ràdio catalana un mensual des de 2008 a ràdio Falset i un setmanal des del 2007 a ràdio FM 101, Sant Pere i Sant Pau, emissora municipal.
Els anys 1991, 1992 i 1993 guanyà els premis micro. En 1991 pel programa Cera-RÀDIO, la ràdio escolar a les emissores municipals de la ciutat de Tarragona, en el mes de gener de 1992 en Josep Maria Tarrasa acceptà ser el president d’Honor de CERADAI i va lliurar els primers diplomes de reconeixement a la participació escolar de sis centres educatius de la ciutat de Tarragona en la seu del Col·legi de Periodistes de Tarragona . En 1992, pel programa EL SO DE LLUNA, a l’estímul de l’expressió simbòlica, metafòrica i literària dels infants. En 1993 pel programa LA POMA I LA PLASTILINA de Tarragona Ràdio a l’estímul a l’expressió oral del pensament científic infantil i de l’adolescència.
Els seus programes giren al voltant dels valors de la UNESCO i dels drets humans: Educació, ciència i cultura. Organització que l’any 2000 va reconèixer a CERADAI de Catalunya com a centre difusor dins de la Xarxa d’escoles associades a la UNESCO.
Malgrat el primer acte públic fou el dia 06 de gener de 1989 a la Bisbal de Falset, els següents en el febrer a la ràdio Sant Pere i sant Pau, en el juny a Cabacés i al setembre a ràdio Fòrum de Tarragona.
6.- Dissenya i imparteix cursos propis de formació permanent del professorat.-
En 1995, posà en marxa un nou estil de formació permanent basat en les competències específiques docents en lloc de més enfasi en la transmissió de coneixements, aquests cursos són reconeguts des de gener de 1995 pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya organitzats per l’associació esmentada: CERADAI.
Després d’un centenar de cursos arreu de Catalunya, el primer fou iniciat en el mes de gener de 1995 a l’escola Pau Delclós de Tarragona.
7.- La iniciativa de plena llibertat d’expressió en col.laboració amb la UNESCO.- 2000.-
Aquest any col.laborem amb la Xarxa d’Escoles Associades de la UNESCO de Catalunya (XEAUC) que durà fins 2007, la UNESCO ens reconeix com dels seus cooperants. El primer acte fou a la sala d’actes de la Casa del Mar de Tarragona.
8.- La iniciativa de plena llibertat d’expressió en participació en la Federació Catalana de Voluntariat Social a Tarragona i a Catalunya.- 2001.-
Per aconseguir l’aplicació competent de metodologies és necessari la pràctica i en això l’aprenentatge servei és una estratègia molt interessant, que més fer-ho en el món dels més vulnerables i amb més risc de marginació? Entrem a la Federació i formem part de la Junta territorial de Tarragona i Terres d’Ebre.
La seu de la federació està a Tarragona
9.- La iniciativa en plena llibertat d’expressió a favor de les necessitats educatives per raó lingüística. Consejo Escolar del Estado, 2003.
Com a membre suplent del sector del professorat del CEE, en febrer de 2003 en un seminari sobre la immigració va exposar que les necessitats educatives especials per raó lingüística no s’ha de centrar en l’etiqueta d’estrangeria, sinó en les de competències lingüístiques. Així un hispanoamericà es tractava diferent a un andalús, un era estranger i l’altra era espanyol, quan les necessitats en respecte a l’aprennetatge oral del català són quasi les mateixes. Fins avui encara no està resolt el tema. Malgrat s’avançat amb el concepte de nouvinguts per a tots, en el camp lingüístic s’utilitza el PIL, pla individualitzat lingüístic, quan més aviat s’hauria de dir Pla d’Adaptació Lingüística (PAL) ja que els plans individualitzats són actualment el darrer recurs en les mesures d’adaptacions curriculars.
10.- Iniciativa de plena llibertat d’expressió en creació de pensament
En el 2004, rep reconeixement honorífic a Iberoamèrica pels seus estudis en les decisions humanes. Es tracta de Decisiologia, l’estudi i la conquesta progressiva de cada persona en la conscienciació de la presa de decisions, a partir del relat ( logoteràpia ) i de dinàmiques de pràctica reflexiva transaccional analista, les persones avancem cap el control de les nostres iniciatives personals i a la plena participació en les col·lectives.
L’any 2006 presentà el seu treball de recerca sobre els comportament additius, sectaris i totalitaris dins del Màster de la URV d’història de les religions
11.- Iniciativa en plena llibertat d’expressió en pro de la justícia.-
El 2007 es elegit jutge de pau substitut de Cabacés, inicià la formació en el Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada, s’associà a la Societat Catalana en Pro de la Justícia i inicià tasques d’agent de pau en els punts de trobada del Centre Cívic Torreforta, de la Casa del Mar, en els estudis de ràdio sant Pere i sant Pau i en la seu de l’Institut Municipal d’Educació de Tarragona. En el mes de desembre del mateix any guanyà els premis micro al millor programa de ràdio creativa educativa: Viatgem al nostra planeta imaginari “””Sp2)))… llliurat a l’Hotel Imperial Tarraco en un sopar de gala.
La majoria de cursos es porten a terme a la URV de Tarragona i les activitats d’agent de pau voluntari als barris de Ponent, Pere Martell-Ramon i Cajal i Sant Pere i sant Pau entre 2007-2011 de forma sistemàticai de 2000 a 2007 de forma puntual a l’associació de Veïns Verge del Carme.
12.- Iniciativa en la plena llibertat d’expressió en investigació psicosocial de nivell universitari en pro de la cooperació educativa i les estratègies de treball a l’aula.-
Durant els darrers 25 anys ha impartit cursos pels ICEs de les universitats de Barcelona, Autònoma, UPC , URV i de Zaragoza, ponències i comunicacions en congressos i jornades d’arreu de Catalunya i de l’estat espanyol, en l’actualitat imparteix cursos 2009-10 i 2010-11 formació telemàtica com a professor i coordinador de professors del curs DIEE Inclusió educativa i estratègies de treball a l’aula del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/tdiee/
13.- Iniciatives en pro de la creativitat cooperant i comunicació oral i digital.-
Ha promogut convocatòries en pro de la creativitat cooperant i en 2011 ha impulsat COOPERIS www.cooperis.cat (Cooperació Inclusiva Social) amb altres persones i professionals.
COOPERIS és la primera coordinadora de persones, professionals, entitats i recursos de Catalunya per a la inclusió social, per la convivència democràtica activa i per la conservació i millora del nostre patrimoni intel·lectual, social, històric, cultural i natural de Catalunya i Territoris de Parla Catalana.
A més de ser activista associatiu actualment a 17 associacions durant els darrers 20 anys , forma part activa de la junta directiva o té 11 tasques d’interès general sens ecap gratificació econòmica.
14.- Membre de Territoris Creatius. Espai dels Creadors del Camp de Tarragona
http://www.territoriscreatius.cat/
En el moment actual és innovador i membre de Territoris Creatius de Tarragona per la narració oral radiofònica “Viatgem al nostre planeta imaginari Sp2, la nostra Catalunya de 2016”, pel disseny de jocs didàctics de tauler i per la lletra de dues cançons. Una dedicada al poble de Cabacés en el 2007 i l’altra a Catalunya 2016 en el 2009, amb música de Josep Enric Peris i la veu de Consol Vericat.
Innovador per dissenyar 12 Remeis per a fomentar l’autodeterminació en els aprenentatges de la vida i de l’educació en l’autonomia i en la iniciativa personal. Els quals es presentaran en les properes jornades Remeis del proper mes d’octubre a Tarragona.
15.- Iniciatives creatives aplicades en educació i en l’ensenyament.-
Ofereix dins del voluntariat el primer estudi creatiu de psicopedagogia d’atenció a la diversitat FERRANcrea http://blocs.xtec.cat/ferrancrea i la primera iniciativa d’investigació psicopedagògica lliure dins del lloc de treball amb combinació de temps fora de la feina ICEbergS. http://blocs.xtec.cat/eaps /
Alumne o deixeble de Josep Maria Tarrasa, el qual presidi d’honor CERADAI entre 1992-1994, enguany és el 15 aniversari de la seva mort, succeïda en 1996. A més també alumne d’Arcadi Oliveres el qual aquest darrer va ser el seu professor d’economia en els estudis de ciències religioses.
Les aplicacions pràctiques es troben en les activitats voluntàries que organitza com els projectes NADAR, VOL.cat i FILS.tgn i kbs.
El projecte NADAR s’aplica en impartir repassos amb col.laboracions de mestres jubilats o persones competents a adolescents i joves per a promocionar-los en els seus estudis. En les tasques és fa més que repàs sinó entrenament amb jocs dissenyats a aquesta finalitat. El curs 2010-11 el projecte NADAR s’aplica a quatre adolescents sota la tutela de la Fundació l’Heura.
El projecte VOL.cat està dins del Voluntariat per la Llengua i el curs 2010-11 es va aplicar a set persones majors d’edat que volen aprendre el català. La metodologia és la conversa amb habilitats interactives verbals del llenguatge a l’escola i amb tècniques de treball de reforç.
El projecte FILS consisteix en organitzar de forma períodica un Fòrum d’Internautes Locals, el curs 2011-12 es durà a terme a Tarragona, FILS.tgn i a Cabacés FILS.kbs. En aquestes sessions hi haintercanvi de coneixements, iniciatives i es facilita aprenentatge a persones que vulguin navegar per internet i comunicar-se digitalment com saber fer consultes, la gestió d’adreça electrònica, la participació en xarxes socials com Facebook, etc. Exposar fotos, construir textos, gestionar blocs, etc.
16.- Iniciatives per a la creació de corrents d’opinió.-
El Sr. Ferran és el promotor de la sensibilització pel Canvi Mental Global de risc digital (CMGrd) presentada el passat dia 19 de maig a l’Institut d’Estudis Vallencs i per a la investigació d’interès general i públic dels efectes de l’estimulació contextual digital versus a la naturalesa del cervell, la qual és limitada davant a un sobre excés estimulador aquest reacciona amb símptomes de malaltia i/o amb mostres de risc d’addiccions o de reaccions agressives. Així com facultats mentals com l’atenció, l’obediència positiva, creativa i cooperativa, així com la iniciativa personal…. tenen una base cerebral i neurològica. En l’actualitat sembla que hi hagi una desertització d’aquestes facultats, amb els efectes mentals corresponents. Es pot estimular amb dilemes des de la fecundació i en tota la vida analògica però la sobrerealitat virtual digital provoca addiccions, les quals poden ser positives o negatives segons si generen beneficis o perjudicis socials .
A COOPERIS www.cooperis.cat es recull la intervenció i està escrit:
COOPERIS PER A LA PAU GLOBAL
Estem disponibles a la cooperació i a l’ajuda mútua ciutadana en dotze tipus d’ajuts per a la Negociació Social i per al Creixement personal i col·lectiu amb els aprenentatges de limitar, eliminar o superar les barreres mentals que condicionen la pau. I a la vegada una via per a impulsar i protegir les iniciatives personals creatives cooperants.
Essent la barrera més dura la manca del diàleg i la confrontació agressiva entre les persones.
(J.M. Ferran. Fragment de la intervenció en el Fòrum del Consell Audiovisual de Catalunya.15.06.2011. Barcelona)
http://blocs.xtec.cat/cooperis/2011/06/16/ens-presenten-en-el-consell-audiovisual-de-catalunya/
http://blocs.xtec.cat/cooperis/2011/06/16/ara-som-els-primers/
www.cooperis.cat
17.- Iniciatives en organitzar jornades formatives i combinades professorat- famílies.-
Josep Maria Ferran va promoure en 2010 les jornades RIMAD i ara promou les jornades REMEIS per Apredre a Aprendre de Tarragona en els espais cedits a la seu de l’Institut Municipal d’Educació de Tarragona, en el proper mes d’octubre on exposarà els Remeis efectius dins del model sistèmic competencial dels sistemes educatius del món i del nostre país.
Amb la col·laboració de 10 entitats i 15 professionals de l’ensenyament, de l’educació i de la salut.
Des de les jornades RIMAD s’ha anat forjant el procés de la proposta de candidatura
El passat dissabte dia 18 de juny de 2011, es proclamà la present candidatura a ràdio Falset per En Francisco Oliva, el qual és un dels portaveus de la candidatura.
En Ferran afirmà en el mateix programa “””prioremPRIORAT)))… que:
Tota persona té talent i es competent en el que es capaç de saber fer, l’altra cosa és que sigui el competent d’acord a les aspiracions i la comprensió marc del grup en què aprenem a saber ser i a sabem estar.
Enguany celebrem 35 anys de la iniciativa d’Això…Aleixarenc, la revista de la plena llibertat d’expressió, va ser una publicació periòdica entre 1977-79, autònoma com a grup independent i sense cap subvenció ni ajut extern, lliure amb els límits del respecte democràtic amb tres bústies per a recollir tots els escrits que s’oferien , amb cosmovisió casalista i federalista d’entitats i associacions locals , amb la màxima comunicació de les veus escrites sota pseudònims, suposava a més dir per escrit el que altres deien en veu alta i que mai escriurien.
Després de 35 anys tenim la iniciativa de COOPERIS la qual té un cert paral·lelisme amb més perspectiva de globalitat cosmopolita.
Per la plena llibertat d’expressió l’infant aprèn a parlar, a estructurar poc a poc la nostra llengua, a descobrir la pluralitat dels llenguatges, a aprendre a valorar l’amor del seu pare i/o mare siguin progenitors, adoptius o tutors i així també l’infant aprèn a estimar el món i la vida, convertint-se en persona lliure i responsable.
La plena llibertat d’expressió requereix una plena llibertat d’escoltar, de tastar, tocar, olorar i llegir , totes les dues llibertats són la millor vacuna per a la convivència democràtica activa, per la inclusió social i per la conservació i la millora del nostre patrimoni, són eines imprescindibles per a la nostra supervivència justa i sostenible davant el nostre futur com a col·lectiu local, nacional i mundial. Totes dues són tan importants com motivar la iniciativa de constituir una fundació per a difondre-les i treballar-les. Vegeu: http://blocs.xtec.cat/fesb/
Més informació sobre aquesta candidatura pots consultar el bloc: http://blocs.xtec.cat/candidat
18.- LA INICIATIVA DE TURISME PER A LA LLENGUA I PER LA PAU.-
Necessitat detectada: El turisme és un agent de canvi social i econòmic. Un dia descobreixo que és el que hem fet en els darrers trenta anys però ara tenim un plantejament clar i sistemàtic.
Procès previ:
En 1982 iniciem en família la descoverta de Catalunya i Andorra.
En 1989 inicio els programes a la ràdio fins 1994, viatjar i conèixer Catalunya era una inquietud amb el persontage TATIREV, infant imaginari que visita les nostres terres i que ens fa preguntes sobre els llocs importants, m’afilio a la SCP- filial de l’Institut d’Estudis Catalans en 1991, en 1992 publiquem en el butlletí:
– El Mètode D.A.I. , 1992, una eina per a seguir els progressos de l’alumnat per comportaments escolars amb criteris de multinivells a la fí de plantejar activitats d’ensenyament-aprenentatges
– En 1996 publiquem L’APCIISE, la distància entre informar-se i decidir-se. Sobre tot en aquest darrer article l’APCCIISE exposo tècniques i experiències com la de l’Aleixar, Vilaplana, la Torre de l’Espanyol, la Vilella Baixa, Capçanes, Marçà Margalef, el Lloar i Vimbodí per a fer produccions cooperatives de visites a pobles i el seus indrets importants.
En el 2007 reinició els programes de ràdio donant importància a viatjar per la Catalunya i pels territoris de parla catalana i en el 2010 surto elegit vocal pel Centre d’Estudis del Priorat en la Junta de la Coordinadora de Centres d’Estudis de Parla Catalana, gràcies a això hem motiva visitar Sabadell, Badalona, Mas de Barberans i Barberà de la Conca, des d’una vessant dels centres d’estudis i dels museus així com del recercat.
2010- En la fira de l’oli Baronia de Cabacés, presentà dins del programa oficial la iniciativa de salut i de l’oci històric-natural. Es tracta del projecte Espai d’Oci i de Salut Baronia natural de Cabacés. Més informació:
http://blocs.xtec.cat/cabaces/
Mira l’article:
http://blocs.xtec.cat/cabaces/2011/07/02/projecte-baronia-parc-natural-de-cabaces-els-priorat-catalunya/
Previ: En el 2009 celebrarem les tres jornades d’estudi de la Baronia de Cabacés, organitzades per CERADAI i el Centre d’Estudis del Priorat (C.E.P.). I l’any 2010 organitzarem també les dues entitats esmentades el primer curs comarcal de memòria històrica en quatre jornades (Masroig, Cabacés, el Lloar i Bellmunt del Priorat) i la primera trobada de persones, professionals, entitats i mitjans de comunicació del Priorat a Bellmunt del Priorat .
És enguany el cap de setmana 24, 25 i 26 de juny visitem Catalunya Nord i els dies 09 i 14 d’agost visitem Vitoria, capital d’Euskadi, Navarrai la franja aragonesa.
De Catalunya Nord viisitem la fortalesa de Salses, símbol històric fronterer dels Païssos Catalans amb l’imperi francés. També fem estada a Perpinyà, en plena festa major, per a commemorar els 35 ans de la iniciativa de 1976 de la revista Això…Aleixarenc 1977-79, quan Perpinyà era la capital de la llibertat d’expressió sense la censura cinematogràfica com recorda la gent “El último tango de París”, també niu de la llibertat d’expressió catalana on Lluís Llach era un exponent, així com de la universitat d’estiu de Prada i altres qúestions que es trobaven a l’exil.li.
Això em va donar corda per a fer un reportatge de fotos i d’entrevistes i de la cançó dels segadors cantada el dia 25 de juny a la plaça de la República de Perpinyà.
Fa per tant 25 anys que viatgem per Catalunya, ara ho fem pels territoris de parla catalana, el turisme per la llengua i per la pau, és molt important:
a.- És invertir social, cultural i econòmicament en el nostre país
b- És conèixer el país i les persones, entrevistar-les per als programes de ràdio i fer reportatges de fotos per a motivar l’expressió oral
c.- És ocasions per a donar-se a conèixer i contactar amb entitats, escoles i/o instituts que vulguin compartir experiències de comunitats d’aprenentatge en xarxa i intercanviar vivències de bones pràctiques per a fomentar les autonomies de l’aprenentatge de les persones.
Per tant també col.laborem per la pau i per la llengua:
http://blocs.xtec.cat/fets
http://blocs.xtec.cat/actes
Per tant és una nova iniciativa nascuda ja fa quasi 30 anys però que darrerament està ben dissenyat el plantejament i els objectius.
VIATGEM I FEM PAÍS
19.- LA INICIATIVA DOCENT DE LLICÈNCIES D’INVESTIGACIÓ PSICOSOCIAL ICEbergS EN EL MATEIX LLOC DE TREBALL AMB EL SUPORT EFECTIU DE TEMPS DE FORA DE LA FEINA.-
Es tracta de defensar des de la plena llibertat d’expressió les iniciatives professionals personals i col.lectives a favor de l’estudi i de la investigació dins del lloc de treball des de la plena llibertat d’expressió a favor de les iniciatives del col.lectiu de professionals de l’ensenyament.
Necessitats detectades:
Degut a la crisi s’han reduit les llicències d’estudi retribuides i també existeixen les llicències d’estudi no retribuides però aquestes representen un curs escolar fora de la feina, les retribuides cobrant com si treballes i les no retribuides sense cobrar.
Com alternativa J.M. Ferran defensa els projectes d’investigació dins de la feina i a la vegada també amb temps i actuacions fora del temps laboral com a voluntariat i/o com a investigació amb aprenentatge servei. Defensa el seu reconeixement amb la flexibilització horària i treballant per objectius (comissió de serveis o de tasques) i la facilitat de l’accès a tasques voluntàries i motivants per la persona interessada, com a conseqüències en les condicions de treball.
També es pot premiar o incentivar per mitjà de candidatures en el reconeixement i amb la difusió pública, o en actes públics organitzats o aprofitant l’organització d’altres motius culturals i socials o per mitjà de facilitar les condicions concedint comissions de serveis ordinàries, extraordinàries o de caràcter excepcional.
Existeixen limitacions legals en l’atorgament de comissions de serveis en el cas de concursar trobant-se en CCSS. com per exemple el punt 4.2.3.2 de la RESOLUCIÓ ENS/1234/2011, de 12 de maig, per la qual es dicten les instruccions sobre les adjudicacions de destinacions provisionals al personal funcionari i interí dels cossos docents en centres docents públics i serveis educatius dependents del Departament d’Ensenyament i altres llocs, amb efectes d’1 de setembre de 2011, i sobre els desplaçaments forçosos per modificació de les plantilles dels centres docents públics. (Pàg. 28938), com ara s’especifica: 4.2.3.2 Especificitats de les fases d’elecció i ofici, segons els col·lectius. d) Professorat amb destinació definitiva que sol·licita comissió de serveis en un altre centre.Amb caràcter general, no seran ateses les peticions individuals de comissió de serveis de professorat que ha participat voluntàriament en el concurs de trasllats convocat l’actual curs 2010-2011 i ha obtingut una destinació definitiva amb efectes d’1 de setembre de 2011″^
Per tant es necessita una renovació legislativa en els servesi educatius i en formes de reconeixement de la tasca professional.
Les llicències d’investigació ICEbergS que vol dir Investigació Combinats els Entorns dins de la feina i fora de la feina, buscant estratègies i recursos per a la gestió sistèmica de l’educació i de l’ensenyament.
Aquestes llicències precisen la participació, la promoció, el permís, la protecció i la presència de dins com a fora de la feina.
– Estan enfocades de cara a la participació, col.laboració i per la cooperació en les relacions humanes.
– Cal promocionar-les ja que el fet de donar a conèixer provoca estructuració, comunicació, critica… i comprensió de propostes en la millora de la pràctica docent.
– Dur-les a terme precisa respectar els plans de centres així com els plans de formació de centres o del lloc de treball, però es fa necessari protegir-les ja que es basen en el dret a la llibertat d’expressió d’iniciattives dins del marc de la investigació i de la innovació educatives. COOPERIS facilita la participació, promou i protegeix llicències ICEbergS.
– Així cal tenir presència en els símbols, logos i en els discursos en el desenvolupament de les funcions i de les tasques de la mateixa.
És un valor afegit que recndiciona la feina al gust i motivació dels qui la tenen de portar a terme i prevé de la síndrome de l’estat cremat professional.
Això obre un camí a introduir en la feina aficions dels professionals i facilitar la conciliació família i la feina.
Des d’avui dia 09 de juiol de 2011 es posa en marxa la iniciativa ICEbergS: “””CO***MARTÍ)))… 22:
Més informació: http://blocs.xtec.cat/ferrancrea/2011/07/04/en-marxa-el-projecte-cooperia-mf/
En el marc del canvi climàtic i del canvi econòmic i en la necessitat del canvi de mentalitat (El Canvi Mental Global de risc digital. ECMGrd de J.M. Ferran) més que mai es precisen canvis legislatius en tots els àmbits i en el nostre cas en les condicions de treball per a dur a terme projectes d’investigació en inclusió social i educativa.
Les nostres lleis i les nostres formes d’actuar estan quedant absoletes i no és una qüestió d’estètica o de política correcte sinó que és que cada dia més hi han més professionals de l’ensenyament amb la síndrome de cremats degut a que no es posen mesures per al reconeixement i per a la motivació psicosocial del professorat i dels professionals al servei de l’ensenyament i en cooperació amb l’educació de Catalunya en els diversos àmbits.
En què consisteix a nivell general la llicència ICEbergS de J.M. Ferran actualment:
Aspectes que constitueixen la llicència d’investigació ICEbergS 2011-12 :
Li vaig posar ICEbergS en al.lusió a la punta dels icebergs. Si estem fora de la feina la gent es pregunta si estic jubilat pel que faig en societat i dins de la feina els professionals de l’ensenyament es pregunten per a què proposo tantes iniciatives i tinc una visió amplia de les problemàtiques. Així li vaig posar llicències d’investigació ICEbergS segons l’acrostic també Investigació Combinada d’Entorns de dins i de fora de la feina busacnt estratègies i recursos Sistèmics educatius.
Tot seguit analitzo aquesta iniciativa com un iceberg, dins i fora de la feina.-
I.- Quatre actuacions de dins i fora de la feina:
1.- Afició de blocaire, pels relats orals i escrits i per la memòria digital en fotografia i més concretament en les gravacions orals de persones. D’estil instantani , és senzill, tal qual , els contrastos enriqueixen, utilitza fotos oposades com metàfores tal com surten, en la fotografia de detalls com poden ser cartells dels carrers, comunicant fotos mes maques i no tan maques, però en el fons és la realitat, el que realment importa és motivar el relat oral que es pot produir i crear a partir de l’experiència del fotografiar a igual que el gravar les converses dels infants fins i tot les nostres. En tot això del seu estil instantani juga el paper de la ràdio i dels seus programes, més que l’efecte de l’audiència també és important els efectes mentals de les persones que s’expressen.
2.- Potenciar en tots els àmbits la cooperació i l’autonomia de les entitats i de l’institut, de l’alumnat, de les famílies i del mateix professorat.
3.- Fomentar la pràctica reflexiva i el seguiment de progressos en totes les competències bàsiques i en especial en les transversal, en la cooperació, comunicació i en la creativitat. Més concretament en l’ús de la llengua amb les estratègies educatives d’interacció verbal i dels lleguatges en els aprenentatges autònoms.
4.- Inici de la recerca d’estratègies educatives per a fomentar l’autonomia dels aprenentatges per mitjà de tècniques del portafoli o de carpetes d’organització i de comunicació dels propis aprenentatges per part de la persona activa, així l’autonomia col.lectiva com l’equip docent i la família. Com a exemple el CARPETAL: Carpeta per a l’Autoregulació dels propis Aprenentatges, Recursos, Plantejaments metodològics, .Entrenament per jocs i per exercicis de tècniques, Avaluació i autoavaluació. Llibertat d’expressió i d’iniciativa personal.. El Carpetal és basa en els principis del porta folis de la pràctica reflexiva.
II.- Fora de la feina: 4 camps d’actuacions.-
1.- Àrea de l’ús de la llengua en la conversa: un grup de voluntariat per la llengua de Tarragona (projecte VOL.cat), un grup de voluntariat de repassos per adolescents de la fundació l’Heura (projecte NADAR), un grup de col.laboracions per als programes de ràdio (projecte COOPERIS Ràdios) , un grup per a les visites de museus. També l’ús de la llengua a casa (projecte ECONOS) , a la biblioteca (projecte BIBLIOS), etc.
2.- Actes Mentals Públics per a la Pau i per la Llengua, ponències, conferències, serrades col.loqui, etc. http://blocs.xtec.cat/actes
3.- Potenciar COOPERIS www.cooperis.cat com a consultor i com a president interí i organitzar les jornades Remeis per a les autonomies dels aprene.ntatges ., en el proper mes d’octubre a Tarragona.
4.- Participació activa en associacions i altres participacions cíviques com el CAC, la CCEPC, VC, FCVS, cEP, AESPAT, SCP, etc.
III.- Dins de la feina: Sis temps motivadors. 1.- Temps per a formació competent de vanguàrdia, 2.- temps per a ponències de difusió d’experiències d’innovació educativa i de bones pràctiques, 3.- temps de formació en justícia, 4.- temps de participació representativa en Seguretat i salut laboral, 5.- temps de formació i col.laboració en l’entorn sobre orientació educativa i 6.- temps sobre cooperació i l’ús dels recursos telemàtics en formació i en les inicitives creatives de recursos.
2o.- LA INICIATIVA DE PRESENTAR PÚBLICAMENT A CANDIDATS A PREMIS DE RECONEIXEMENT SOCIAL COM DE DOTACIÓ ECONÒMICA, COM ÉS EL CAS DE PRESENTAR AL PREMI EL BALCÓ 2011 AL CLUB MAGINET. http://blocs.xtec.cat/balco.
La presentació a premis és una ocasió per a donar-se a conèixer, donar a conèixer el premi i trobar persones que tinguem interessos culturals comuns.
21.- EL DIA 14 DIJOUS EN EL PROGRAMA DE RÀDIO “””PRIOREM…. CATALUNYA)))… PRESENTARÀ LA PRIMERA CAMPANYA CIUTADANA EN CONTRA DE L’ANALFABETISME DIGITAL.
Escolta i participa de 6 a 7 de la tarda a TV TDT canal núm. 70 en la comarca del Tarragonès i/o per antena a FM 101 i/o per internet .
http://www.radiospsp.com/
En lloc de parlar tant del fracàs escolar de la lectura comprensiva digital és millor posar per evidència el fracàs social que suposa l’analfabetisme digital existent en la nostra societat catalana. A més de les mancances d’actituds ciutadanes en la comunicació per internet existeix per ignorància i/o per neglicència i/o per actituds incíviques un analfabetisme funcional, amb un tracte de vasallisme, de silenci per resposta i d’indicadors de tracta de submissió o de menyspreu.
Per un costat les administracions públiques demanen cada vegada més la gestió telemàtica quan hi ha una gran població i més encara la més vulnerable i amb risc de marginació que no saben i que no poden o al menys s’ha de fer campanya de sensibilització i d’alfabetització digital ciutadana.
Per l’altra costat la correspondència per internet d’institucions, associacions i professionals públics o que ofereixen aquesta comunicació en el camp públic PRESUMEIXEN DE GRANS ATENCIONS I SOLS DONEN EL SILENCI PER RESPOSTA.
I tot això quan l’ús de la correspondència digital estalviaria temps, diners i gestions inútils. A més que l’actitud de sols rebre missatges sense manifestar el més senzill gest de mostra d’habilitats socials digitals és el nou maltractament digital que cal denunciar segons els Drets Humans Emergents. http://www.idhc.org/cat/documents/CDHE/DDHE.pdf
22.- LA INICIATIVA DE LES PRIMERES JORNADES REMEIS PER A L’AUTONOMIA DELS APRENENTAGES.-
“Més que ensenyar cal que l’alumnat aprengui aprendre amb tota la seva autonomia sol o de forma cooperant”.
Necessitats detectades:
Com a cooperant dissenyador, coordinador i professor del curs telemàtic DIEE del Departament d’Ensenyament cal enfocar els recursos, tècniques i mesures d’atenció a la diversitat cap a fomentar a l’alumnat la seva autonomia en els aprenentatges, sols en la seva autonomia i els seus progressos podem donar sentit a la nostra feina i a les adaptacions curricularsaixí com els casos de P.I..
Per aquest motiu col.laboro en la gestió de la promoció i de l’organització de les primeres jornades Remeis per a fomentar les Autonomies de l’alumnat en els seus aprenentatges en el marc de l’ensenyament i per l’altra banda en el suport de l’entorn social, salut, justícia i cultural a les famílies en l’educació dels seus fills/es.
Justificació prèvia:
En 1990 organitzà el I simposi CERADAI sobre la integració escolar a Catalunya, en 1991 el II simposi CERADAI sobre recursos i materials curriculars de Catalunya.
En 2007 la primera mostra creativa cooperant EDUcre@ a la sala Santiago Costa, espai cedit de la Diputació de Tarragona, presidida d’honor per la Federació Catalana de Voluntariat Social en Tomàs Grau, per la XEAUC (Xarxa d’Escoles Associades a la UNESCO) n’Irene Vallvé i per l’Òmnium Cultural del Tarragonès en Joan Andreu Torres.
En 2008 la segona mostra creatia cooperant EDUcre@ a la sala d’actes del Museu d’Art Modern, espai cedit per la Diputació de Tarragona, presidida d’honor pel professor, escriptor i dibuixant de còmics n’Andreu Faro i per l’escriptor, president del centre estudis canongins i inspector en cap en Francesc Roig.
En 2009 la tercerac mostra creativa cooperant EDUcre@ es va dur a terme a la sala d’actes, espai cedit per l’Institut Municipal d’Educació de Tarragona on es va presentar ECONOS, el primer projecte i espai de suport a les famílies segons la LEC i les necessitats dels barris de Tarragona Ponent basada en l’enfocament de les competències familiars i de la seva complicitat en l’ensenyament.
En 2010 es porten a terme en el mateix espai de l’ IMET les jornades RIMAD, de Recursos i Mesures d’Atenció a la Diversitat des de l’acció tutorial, presidides d’honor per les associacions APYDA i Associació Down, de la Fundació Catalana Síndrome de Down i en Francesc Roig, escriptor, president del centre d’estudis canongins i inspector en cap.
Enguany hem detectat que l’important més que ensenyar és com fer-ho per a què l’alumnat aprengui a aprengui sol o amb cooperació de forma autònoma i el més lliurepossible.
Es poden presentar propostes de comunicacions, ponències i altres formes de compartir fins el dia 10 de setembre per part de professionals de l’ensenyament, professorat, professionals socials, de la salut i de la justícia.
Més informació:
http://blocs.xtec.cat/aprenremeis
http://blocs.xtec.cat/cooperis/2011/03/05/jornades-remeis-de-tarragona/
I finalment per aclamació popular se’l presenta candidat a premis uns de reconeixement social i l’altra amb fins i tot amb dotació econòmica:
J.M. Ferran també ha estat candidat premi Memorial per la pau 2011
Mira: http://blocs.xtec.cat/candidat
Amb la sola aspiració de constiutir la Fundació:
http://blocs.xtec.cat/aspira/
Tot respectant les condicions tan si es guanya com si es perd.
Mira: http://blocs.xtec.cat/candidat/2011/06/18/07-acceptacio-de-ser-candidat/
El disseny en construcció del programa el pots trobar a l’article 94 del bloc.
http://blocs.xtec.cat/anims/