DiA 17 d’octubre: DIA PER A L’ERADICACIÓ DE LA POBRESA
DIA 1
Lectura i comentari de frases
Activitat a l’aula: Llegir i comentar la frase següent, d’Eduardo Galeano.
“Són coses petitones. No acaben amb la pobresa, no ens treuen del subdesenvolupament, no socialitzen els mitjans de producció i d’intercanvi, no expropien les coves d’Alí Babà. Però potser desfermen l’alegria de fer i la tradueixen en actes. Al capdavall, actuar sobre la realitat i canviar-la, encara que només sigui una miqueta, és l’única manera de provar que la realitat és transformable.” EDUARDO GALEANO
El comentari del text pot anar pautat amb preguntes com: què entens per subdesenvolupament? I per països subdesenvolupats? Què fas tu per “desfermar alegria” al teu voltant? Quines “coses petitones” pots fer?
També es pot llegir la següent frase, i comentar-la.
“Si només véns a ajudar-me, ja pots girar cua. Però si consideres la meva lluita com a part de la teva pròpia supervivència, potser podrem treballar plegats”
DONA ABORIGEN AUSTRALIANA
DIA 2
Càlcul de la posició global segons la riquesa.
Material: calculadora
Activitat a l’aula: Entrar a la pàgina de la “global rich list”
En aquesta pàgina web, que està basada en les populars llistes de les persones més riques del món, l’alumnat pot introduir els ingressos anuals de la seva família i comprovar quina posició ostenten dins una llista mundial. La posició s’acompanya del rànquing, expressat en percentatge i en un gràfic. Tot i que el web està en anglès, és molt senzill d’utilitzar i resulta molt efectiu per evidenciar l’abismal desigualtat entre els habitants del planeta.
DIA 3
Lectura i comentari del conte: El gra de cafè
El gra de cafè
Una filla es queixava amb son pare sobre la seva vida i sobre com les coses li resultaven tan difícils. No sabia com fer per a seguir endavant i creia que es donaria per vençuda. Estava cansada de lluitar. Semblava que quan solucionava un problema, n’apareixia un altre.
Son pare, un xef de cuina, la va portar al seu lloc de treball. Allí va omplir tres olles amb aigua i les va col·locar sobre foc fort.
Aviat l’aigua de les tres olles estava bullint. En una va col·locar pastanagues, en una altra va col·locar ous i en l’última va col·locar grans de cafè. Les va deixar bullir sense dir ni una paraula.La filla va esperar impacientment, preguntant-se què estaria fent son pare.
Als vint minuts el pare va apagar el foc. Va traure les pastanagues i les va col·locar en un tassó. Va traure els ous i els va col·locar en un altre plat. Finalment, va colar el cafè i el va posar en un tercer recipient.
Mirant a la seva filla li va dir: “Estimada, què veus?”
-“Pastanagues, ous i cafè” va ser la seva resposta. La va fer acostar-se i li va demanar que toqués les pastanagues. Ella ho va fer i va notar que estaven toves. Després li va demanar que prengués un ou i el trenqués. Després de treure-li la closca, va observar l’ou dur.
Després li va demanar que provés el cafè. Ella va somriure mentre fruïa el seu magnífic olor.
Humilment la filla va preguntar: “Què significa això, pare?”
Ell li va explicar que els tres elements s’havien enfrontat a la mateixa adversitat: aigua bullint, però havien reaccionat en forma diferent.
La pastanaga va arribar a l’aigua, forta, dura; però després de passar per l’aigua bullint s’havia tornat dèbil, fàcil de desfer. L’ou havia arribat a l’aigua fràgil, la seva closca fina protegia el seu interior líquid; però després d’estar en aigua bullint, el seu interior s’havia endurit.
Els grans de cafè no obstant eren únics; després d’estar en aigua bullint, havien canviat a l’aigua.
-Quina ets tu?, li va preguntar a la seva filla. Quan l’adversitat truca a la teva porta, com respons?
Ets una pastanaga que sembla forta però que quan l’adversitat i el dolor et toquen, et tornes dèbil i perds la teva fortalesa?
Ets un ou, que comença amb un cor mal·leable? Posseïes un esperit fluid, però després d’una mort, una separació, o un acomiadament t’has tornat dur i rígid? Per fora et veus igual, però ets amargat i aspre, amb un esperit i un cor endurit?
O ets com un gra de cafè? El cafè canvia a l’aigua bullent, l’element que li causa dolor. Quan l’aigua arriba al punt d’ebullició el cafè aconsegueix el seu millor sabor. Si ets com el gra de cafè, quan les coses es posen pitjor tu reacciones millor i fas que les coses al teu voltant millorin?.
Quina de les tres ets?
DIA 4
Comerç just, com a alternativa a la pobresa i l’explotació laboral
Activitat a l’aula:
Visionar un anunci sobre marques de xocolata.
Reflexionar sobre les condicions laborals a països productors de primeres matèries com el cacao i incidir en la importància del comerç just.
DIA 5
La fam
Activitat a l’aula: Lectura i comentari de l’article de Joan Barril, “Fam boja”.
RECURSOS ADICIONALS
Dossier: “Allò que amaga la nostra nevera”