Optimització de recursos i disposició d’una font comuna de material.
Infantil i primària.
Optimització de recursos i disposició d’una font comuna de material.
Infantil i primària.
Oferir a l’alumnat propostes d’activitats que es puguin resoldre de formes diferents utilitzant estratègies diverses.
Experiència a cicle inicial i 1r ESO, matèria coneixement del medi i matemàtiques.
Per donar resposta a la diversitat dintre l’aula ens trobem amb diferents eines: l’aprenentatge cooperatiu, la resolució participativa dels problemes relacionals i dels conflictes, l’ensenyament multinivell, les mesures facilitadores de l’atenció a la diversitat a l’aula amb una orientació inclusiva (la docència compartida, la tutoria entre iguals, els suports tecnològics, el treball per racons i els tallers dins l’aula, els tallers/activitats internivells i el treball en petits grups dins l’aula…). Nosaltres volem treballar l’el·laboració d’un material multinivell i d’eines necessaries per ajudar els i les alumnes a prendre conciència del seu aprenentage i les seves dificultats.
Aules: 3r A i 3r B.
Assignatura: Català. Tema: L’entrevista.
Planificació:
ETAPES DE LA UNITAT DIDÀCTICA
1.- Inici de la unitat didàctica:
Entrevista de la Rosalía en TV3: https://www.youtube.com/watch?v=6DVGIOQL-0w
Entrevista Catalunya radio: https://www.ccma.cat/catradio/alacarta/kidsxs/el-canvi-climatic-i-el-futur-dels-nostres-fills-amb-cori-calero/audio/1097405/
Entrevista en paper, en un diari. Es treballa en una de les fitxes.
Objectius:
2.- Desenvolupament de la unitat didàctica:
-Proporcionar múltiples medis de presentació per a què els continguts d’aprenentatge siguin accessibles a tots els i les estudiants. (vídeos, audios, imatges…)
-Utilitzar les diverses estratègies per a què pugui processar i comprendre la informació i construir significats respecte dels continguts d’aprenentatge.
-Proporcionar una diversitat d’experiències i situacions d’aprenentatge. Presentem diferents fitxes.
-Proporcionar múltiples medis d’expressió i execució.
-Com a estratègies es treballa com a grups de treball perquè ajuda a promoure l’aprenentatge actiu i autònom, dona lloc a la interacció entre iguals i fomenta el desenvolupament d’habilitats socials I actitudinals.
3.- Tancament de la unitat didàctica.
-Utilitzar diverses estratègies per a sintetitzar el procés seguit. Tornem a fer una pluja d’idees per veure allò que s’ha après.
-Utilitzar diferents medis per a expressar el que han après. Donem l’opció de fer un resum, un dibuix, un esquema…
-Determinar el nivell d’assoliment de cada nivell.
Els indicadors d’avaluació (nivells d’adquisició d’un aprenentatge en 3 o 4 nivells, objectius, mesurables, observables, enunciat redactat en positiu i compartits amb l’alumnat) per avaluar el procés d’adquisició del coneixement. Aquests criteris d’avaluació són (nivell 1 bàsic, nivell 2 intermedi i nivell 3 expert):
Nivell 1: Saluda i es dirigeix de manera coloquial però adecuada a la persona.
Nivell 2: Saluda i es dirigeix amb un tó adequat a la persona.
Nivell 3: Saluda i es dirigeix amb naturalitat i molt adequadament.
Nivell 1: Expressar la seva opinió encara que li costa explicar el per què.
Nivell 2: Expressar la seva opinió amb arguments però no és capaç d’explicar-los clarament. Sap explicar el text amb les seves paraules però li costa ordenar les idees.
Nivell 3: Sap expressar la seva opinió sobre el text fent ús d’arguments ben explicats. Sap explicar el text amb les seves paraules, sense deixar-se cap idea i de forma ordenada.
Nivell 1: L’entrevistador fa preguntes preparades abans, té un llistat de preguntes sobre el tema que corresponen suficientment a diferents aspectes del tema que s’està tractant. L’entrevista té el llistat de preguntes.
Nivell 2: L’entrevistador fa preguntes preparades abans i que corresponen bé a diferents aspectes del tema que s’està tractant. L’entrevista té una breu introducció/presentació, preguntes i tancament.
Nivell 3: L’entrevistador fa preguntes preparades i també preguntes a partir del que li ha dit l’entrevistat. L’entrevista té tres parts força elaborades: entrada/presentació, preguntes i tancament.
– Rúbrica per autoavaluació.
– Avaluació de les fitxes.
La nostra avaluació del centre ens permet aplicar un sistema inclusiu, basat en la no reducció de continguts “per se” o en la desaparició de certs temes ( baixes expectatives de l’alumnat) evitant caure en una avaluació temàtica, fonamentada en la tria dels continguts enlloc de la gradació dels objectius.Oblidar la fal·làcia de temes difícils o fàcils.
Insistir en l’anticipació i la negociació dels objectius. D’aquí la finalitat del DOC. És una eina de planificació tant pel professorat com per l’alumnat. Però no és inamovible. Per augmentar la seva eficàcia cal reajustar-la a la situació i condicions d’aprenentatge. Evitar caure en el parany de posar-ho tot perquè apareix escrit. I replantejar-se la pròpia pràctica si contínuament no complim el que hem anticipat. Què ens vol indicar?: manca de coneixement de l’alumnat, etc.
c) El concepte diversificat implica graduació en nivells d’assoliment. Aquí incorporem dues novetats:
c.1. Apostem per la terminologia de la neus Santmartí d’avaluar és aprendre i substituïm la nota qualitativa indicada pel Decret ( NA, AS, AN, AE) per la seva terminologia: novell, aprenent, avançat i expert.
c.2. Reivindiquem una mirada positiva al nivell Novell, per això ens agrada el terme i que es vegi, no com una penalització sinó com el primer pas a fer. També ens serveix en alguns casos per detectar percepcions no idònies ( Neus Santmartí no del tot identificades i superades,sobretot per l’alumnat Aprenent). Aprofitar per consolidar aquestes percepcions.
c.3 La graduació en sis nivells:
4 |
3 |
2 |
1.3. |
1.2 |
1.1. |
EXPERT |
AVANÇAT |
APRENENT |
NOVELL O Novell avançat |
NOVELL bàsic |
NOVELL inicial |
c.d. Fer coincidir la gradació de l’alumnat ordinari amb SIEI per dignificar el resultat i animar al canvi de columna, veritable objectiu de l’avaluació competencial i tenir tota la visió global ajuda a avançar i és inclusiu. Si fem una avaluació paral·lela no són objectius inclusius.