BLOC ESCOLA ROSER CAPDEVILA – POLINYÀ

Aquest bloc de centre desitja informar-vos i que comenteu tot allò relacionat amb l'escola.
  • rss
  • Inici

ENSENYAR, ARTICLE PER APRENDRE A APRENDRE

Escola Roser Capdevila - Polinyà | 1 març 2009 |

Benvolgudes famílies del Roser Capdevila de Polinyà.

En aquest article publicat avui dia 1 de març en el Periódico de Catalunya, ens explicita la importància d’ensenyar sempre i quan estiguem disposats a aprendre.

Molt interessant la seva lectura i desitjosos de conèixer els vostres comentaris.

Direcció

Ensenyar

http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=591296&idseccio_PK=1006

RAMON FOLCH

Una vegada era un forner. Assajava farines i més farines per a fer pans cada cop millors. Diàriament, enfornava milers de barres. Mentrestant, estudiosos diversos que no havien fet mai un trist llonguet, escrivien sobre el tema. Un dia demanaren al forner de fer la ponència inaugural d’un congrés sobre panificació. “No puc”, els va dir. “Estic molt enfeinat fent el pa que us menjareu tot parlant”.

 

Qui sap fer les coses, les fa; qui no les saps fer, només les explica; i qui no sap ni explicar-les, les ensenya. És un acudit maliciós que corre entre els estudiants, injust amb tants professors competents i esforçats com hi ha. Però descriptiu de la mediocritat real que, al llarg de la his- tòria, ha campat per càtedres, tribunals i acadèmies. ¿Qui ensenya què, avui dia?

 

¿Què en devien saber, d’astronomia, aquells ara obscurs inquisidors que condemnaren Galileu? A la Barcelona de fa un segle, el cardenal Casañas, posseïdor de sòlids desconeixements en biologia, féu apartar de la universitat el catedràtic evolucionista Odón de Buen a fi de preservar la seva pròpia ignorància. ¿Com es pot exercir el magisteri des de la ignorància? Doncs molt fàcil: amb aplom.

 

L’aplom amb què els analistes financers comentaven un món que no entenien abans que se’ls quedés als dits fa només quatre dies, per exemple. ¿Per què ens hem de continuar refiant de gent que s’equivoca tan clamorosament, siguin bisbes, banquers o catedràtics? Els forners d’obrador ja comencem a estar cansats de tanta errada exegesi de saló. Els postulats sostenibilistes l’han encertada fins ara; els desenvolupistes, no.

 

Aprendre

 

Qui sempre ensenya mai no aprèn. Aprendre és una actitud. Una actitud lligada a l’experimentació, a més. Aquesta és la grandesa del mètode científic. Tot és revisable, qualsevol certesa provisional ha de ser recomprovada. Aprèn el bon forner que millora la mescla ja excel.lent assajada el dia abans. No aprèn l’acadèmic que refregeix especulacions. I si pares d’aprendre, comences a ignorar.

 

Aprendre, costa. Per començar, és un acte d’humilitat. En segon lloc, demana esforç. Esforç, sobretot, per a subvertir els propis convenciments. Per internet corre un vídeo molt divertit en el qual un monjo copista medieval, expert a escriure en rotlles de pergamí, s’enfronta a un llibre relligat. Es comporta com un aprenent d’informàtica davant el nou programa que desconeix. Aquesta és la gràcia de la facècia: no sap obrir el llibre, no sap sortir-ne, no sap girar full… Aprendre passa per desaprendre tics i mals costums, o bons costums obsolets.

 

Rebo un e-mail amb publicitat anglosaxona passada per un traductor automàtic: “Ahora usted no tiene la posibilidad de elegir entre su esposa y su satisfaccion bolsillo! Usted puede hacer cualquier reloj para ella, con su gusto y su presupuesto. Es sin duda gracias por su eleccion. Siempre estan listos para un muy importante.” Aprendre una llengua no és confiar-se a un deficient programa informàtic. L’aprenentatge de les llengües i de la panificació són “una llarga experimentació”, que deia Goethe.

 

Una llarga, laboriosa i humil experimentació. El de la sostenibilitat, també. Ho dic perquè és una de les coses més importants que ara hem de fer, sobretot els que ja ho saben tot sobre el que no s’ha de continuar fent. Si volem tirar endavant, és clar.

Categories
educació
Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

« CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL MENÚ MARÇ ENDERMAR »

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 
març 2009
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« febr.   abr. »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Arxius

BLOCS ESCOLA ROSER CAPDEVILA

  • BLOC D’ANGLÈS
  • BLOC DE MÚSICA DE L’ESCOLA
  • BLOC DEL CICLE INICIAL
  • BLOC DEL CICLE MITJÀ
  • BLOC DEL CICLE SUPERIOR
  • BLOC EDUCACIÓ INFANTIL
  • BLOC SOSTENIBLE ESCOLA ROSER CAPDEVILA-POLINYÀ

Llista de blocs

  • ANY INTERNACIONAL DE LA QUÍMICA
  • BLOG ESCOLES NOVELLES

WWW ESCOLA

  • WEB DE L’ESCOLA

Comentaris recents

  • beragam jenis bahan sandal dan sepatu wanita en TEATRE EN ANGLÈS PELS MÉS PETITS
  • joel en Publica la teva poesia o el teu conte
  • sandal pria terbaru en DIADA DE SANT JORDI 2012
  • EVA GAUDES CLARASO en PROVES DE COMPETÈNCIES BÀSIQUES A SISÈ DE PRIMÀRIA
  • sandra en PROVES DE COMPETÈNCIES BÀSIQUES 6è

Articles recents

  • CANVI DE BLOC
  • LA GINCAMÀTICA
  • PROVES DE COMPETÈNCIES BÀSIQUES 6è
  • MENÚ DEL MES DE MAIG
  • DIADA DE SANT JORDI 2012
rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox