Aquí teniu els títols dels llibres que us recomanen els alumnes de primer d’ESO.
Ells els han llegit a lectura, i vosaltres?
- “El Regne de la Fantasia l’onzè viatge”
- “Jane Eyre”
- “La evolución de Calpurnia Tate”
- “Diari de Greg 14”

Aquí teniu els títols dels llibres que us recomanen els alumnes de primer d’ESO.
Ells els han llegit a lectura, i vosaltres?

La biblioteca pública de l’Espluga de Francolí ha obtingut tres reconeixements aquest trimestre.
En concret, és la més activa de Catalunya en lectura en català, la segona en castellà i la segona en anglès. I això gràcies al projecte “Viu un llibre“, en el qual participen els alumnes de tercer i quart d’ESO del nostre institut. El projecte es va engegar gràcies a la col·laboració que la Biblioteca Mossèn Ramon Muntanyola de l’Espluga de Francolí va demanar al nostre institut i que s’ha dut a terme en les sessions de lectura durant aquest curs.
“Viu un llibre” és una iniciativa del Departament de Cultura, que proposa als nois i noies d’entre 10 i 16 anys llegir i compartir la creació d’un llibre mitjançant una plataforma digital que innova en el procés de millora de la comprensió lectora i de la capacitat creativa. En concret, la plataforma és Fiction Express, de l’empresa catalana Boolino, de la qual destaca que permet compartir la creació d’un llibre amb un autor o autora reconeguts dins el panorama literari juvenil. De fet, la plataforma interactiva Fiction Express va guanyar el 2020 el premi Supplier of The Year d’Education Resources Awards (ERA). La plataforma està ja disponible a 20 països d’Europa, Amèrica Llatina i Àsia i el seu objectiu és arribar, al 2024, als cinquanta països i superar els deu milions d’alumnes.
Com funciona la plataforma? Els títols literaris poden ser en català, castellà i anglès, i es publiquen setmanalment. Aquest tipus d’organització permet als nois i noies la possibilitat d’interactuar amb els seus autors i autores escrivint la continuació de la història. A través d’un sistema de votacions i d’un fòrum obert amb l’autor o autora, on es comparteixen idees i opinions sobre el llibre, l’escriptor o escriptora tindrà nous arguments per escriure els capítols posteriors.
Des de la biblioteca ens agraeixen a professorat i alumnat la nostra participació, que ha fet possible l’obtenció d’aquesta distinció. I ens anima a continuar com fins ara, gaudint de la lectura. Des d’aquestes línies també volem felicitar la biblioteca i agrair-li que ens oferissin aquesta oportunitat. Alhora els animem a continuar encaixant col·laboracions amb el nostre institut creant xarxa.
Àngels Planes Vallverdú

Ara que s’apropa Sant Jordi, quina lectura tens pensada de comprar o de regalar? Aquí et deixem unes quantes recomanacions dels alumnes de segon d’ESO. A veure si et poden ajudar a acabar-te de decidir!

L’alumnat de segon d’ESO ha guanyat els guardons del VIII Premi de Narrativa Curta Port de Tarragona, en la modalitat de primer cicle de l’ESO.
El jurat estava compost per representants del Port de Tarragona i del serveis Territorials del Departament d’Educació. En concret, el veredicte del jurat ha estat el següent:
El dia 20 d’abril, a les 19 hores, es farà lliurament dels premis en un acte al Teatret del Serrallo. Aquests consisteixen en: una tauleta per a la primera i segona classificada, i la publicació dels relats en un llibre digital dels seleccionats. A més a més, la classe de les guanyadores serà obsequiada amb una visita al Museu del Port i un viatge amb “golondrina” pels voltants del port.

El passat dia 25 de març, l’alumnat de 3r d’ESO va assistir a una conferència virtual impartida per l’escriptor Emili Bayo, autor de la novel·la “Premonicions” que els nostres joves han llegit durant aquest curs. Aquesta activitat forma part del projecte “Autors a les aules” organitzat per la Institució de les Lletres Catalanes.
El procés creatiu, les vivències personals que s’amaguen rere les pàgines del llibre així com diferents anècdotes relacionades amb l’obra, van ser alguns dels aspectes tractats. Els alumnes van tenir l’oportunitat de preguntar a l’autor tots els dubtes, interrogants i curiositats que tota bona obra desperta.
L’experiència va resultar del tot gratificant i esperem poder-la repetir en cursos posteriors. Des de l’institut considerem que aquesta iniciativa és una bona manera de fomentar la lectura, eina bàsica per fer dels nostres joves persones reflexives i crítiques, capaces d’entendre el món que els envolta i capaces de poder expressar lliurement, amb claredat i correcció, tot allò que senten i pensen.

El dia 21 de març se celebrava el Dia Mundial de la Poesia. Per a commemorar-lo, a les aules realitzem activitats per sensibilitzar sobre el valor d’aquest gènere literari. En concret, primer i segon d’ESO han elaborat poemes visuals, i tercer i quart han participat en una activitat en xarxa amb la Biblioteca Pública Mossèn Ramon Muntanyola per elaborar poemes audiovisuals.
Com cada any, el Departament de Cultura selecciona un poema per llegir com a clam comú, i el tradueix en diverses llengües. Enguany, “No em despulleu”, de l’autora Felícia Fuster. Si voleu conèixer millor aquesta autora, voleu llegir el poema o les traduccions a d’altres llengües, consulteu aquesta web: https://cultura.gencat.

La Biblioteca de l’Espluga se suma a una iniciativa mundial, nascuda l’any 2014 a una Biblioteca de Nova York, que té com a objectiu fer recomanacions literàries amb fotos artístiques de llibres. Entre totes les persones participants que etiquetin la Biblioteca a les fotografies, se sortejarà una panera de llibres.
Docents i alumnat, us animeu a participar-hi?
Com ho podeu fer?
Amb l’ús del hashtag mundial #bookfacefriday i un de local el #bookfaceEspluga la Biblioteca pública de l’Espluga, anima la ciutadania a recomanar propostes literàries de tot tipus. Cada divendres, fins el dia 23 d’abril, la Biblioteca publicarà una recomanació literària i una imatge associada al projecte, per fomentar-ne la participació.
1. Fes fotografies artístiques de la portada del llibre i recomanar-lo a les xarxes socials
2. Etiqueta a la Biblioteca Mossèn Ramon Muntanyola:
3. Afegeix els hashtags a les fotografies: #bookfacefriday #bookfaceEspluga
Per a més informació, consulta la web:
http://biblioteca.
El podeu trobar al servei de préstec eBiblio: https://biblioteca.ebiblio.

El Dia Internacional de la Llengua Materna va ser proclamat per la UNESCO el novembre del 1999 en reconeixement de tres joves estudiants de Bangla Desh que van morir el 21 de febrer de 1952 en defensa de la seva llengua, el bangla, per tal que fos reconeguda com una de les dues llengües pròpies del que aleshores era Pakistan.
La llengua és l’instrument més poderós per a la preservació i el desenvolupament del patrimoni cultural, tangible i intangible, que tenim. Per aquest motiu és tan important reconèixer el valor de la diversitat lingüística i cultural i la promoció del plurilingüisme a les aules.
Per tal de commemorar aquesta diada a l’aula, l’alumnat de l’institut portarà a terme activitats centrades en la dimensió de la comunicació oral I en la plurilingüe I intercultural.