Dia escolar de la pau i la no violència

A la Biblioteca de l’escola hi ha una petita mostra de llibres per fer-nos reflexionar sobre aquest tema.

fabianA en Fabià no li interessa la guerra, Anaïs Vaugelade. (Edit. Corimbo).
Aquest àlbum il•lustrat explica la història d’una guerra qualsevol que fa molt de temps va iniciar-se i ningú recorda la causa, dos pobles s’enfronten en una guerra que ens presenta des de la primera pàgina les seves calamitats: una rutina absurda que produeix ferits i morts. Per un costat, el rei dels vermells es queixa perquè no té un exercit prou nombrós però el seu fill (símbol del futur) li anima a continuar combatent. Per l’altre costat el rei dels blaus es troba amb un fill que no té cap interès per la guerra ni pel tron i que la seva afició predilecta és seure a la branca d’un arbre a reflexionar.
El fill del rei vermell reta al fill del rei blau a un combat individual que decidirà la guerra. Però Fabià, el fill del rei blau, trencarà amb les pautes esperades. La seva intel•ligència el portarà a desenvolupar una estratègia que canviarà la situació de tres pobles.
El valor fonamental d’aquest llibre és la defensa de la pau, sense moralismes ni declaracions toves. Des de la presentació de la guerra en tota la seva cruesa (menciona la mort des de la primera il•lustració) es planteja una història de divergència, de ruptura, de qüestionar tot l’establert.
Al costat d’aquesta defensa de la pau es troba una valoració de la intel•ligència i la paraula davant la violència. En aquest cas triomfen els valors per sobre de l’ànsia de poder.
bassora
La bibliotecària de Bàssora (Una història real de l’Iraq), Jeanette Winter. (Ed. Joventut).
UL’Alia Muhammad Baker és la bibliotecària de Bàssora, a l’Iraq. Durant catorze anys la biblioteca ha estat un lloc de trobada per a tots aquells que estimen els llibres. Fins que va començar la invasió d’Iraq.
En un país fustigat per la guerra, on els civils, i especialment les dones, tenen poc poder, aquesta història real sobre la lluita d’una bibliotecària per salvar la valuosa col•lecció de llibres de la comunitat ens recorda que, arreu del món, l’amor per la literatura i el respecte pel coneixement no coneixen fronteres.
Una part dels beneficis de la venda d’aquest llibre servirà per ajudar a refer la col•lecció de llibres de la Biblioteca Central de Bàssora.
n àlbum sobre la màgia de llegir i contar històries.
soldados10 soldados. Gilles Rapaport (Ed. Edelvives).
10 soldados van a la guerra, una flor en el fusil, la sonrisa en los labios…
.
guerraHi ha guerra. Fatima Sharafeddine (Ed. Cruïlla)
En aquesta història veiem com és la vida d’una nena en una ciutat ocupada d’un país en guerra.
enemicL’Enemic. Calí, Davide ; Bloch, Serge (Ed. Takatuka)
És la guerra. Dues trinxeres enmig del no-res. Dos bàndols que es vigilen mútuament i el temps que passa. Sensació d’abandonament. L’enemic és cruel, l’enemic no té pietat, la guerra és culpa seva… Ho diu el Manual de l’Exèrcit. I si un bon dia es descobreix que el Manual de l’enemic diu el mateix?
Un llibre sobre la irracionalitat de la guerra amb un text sobri i intel•ligent de Davide Cali, i unes il•lustracions senzilles i amb molta força de Serge Bloch.
miliciaEl barret del milicià. Laia Altarriba – Guillem Cifré (Col: La guerra dels grans, Edit. Tantagora)
“El barret del Milicià” és el tercer àlbum il.lustrat que Tantàgora edita dins la col.lecció “La guerra dels grans”, una col.lecció que s’adreça als infants i recull el testimoni d’aquelles persones que durant la guerra del 1936-1939 també eren nens.
El llibre, escrit per Laia Altarriba, narra la història real d’un noi la vida del qual va ser capgirada per l’arribada de la guerra.
aminaEl somni de l’Amina. Anna Gasol – Mariona Cabasssa (Edit. Baula)
Una nena, l’Amina, explica a la seva mare, de manera ben espontània, el que li agradaria. Caminar i jugar pels carrers, anar a l’escola cada dia sense por, viure com els nens i nenes de pobles i ciutats sense guerres. El somni de l’Amina és un emotiu diàleg entre mare i filla i un veritable cant a la pau.