
Com sabeu, els dies 5 i 6 de març s’han celebrat les Cinquenes Jornades de biblioteques escolars a la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de Barcelona, organitzades conjuntament pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat i el Col·legi de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya.
Tres membres del seminari vam tenir la sort de poder-hi assistir . Tot i que us en farem un resum a la propera sessió, aprofito per deixar-vos alguns enllaços interessants, on trobar documents indispensables i experiències que ens poden donar moltes idees. El primer bloc, inclou els documents i webs presentats a les conferències que es van fer a la sala d’actes. El segon bloc, inclou els enllaços a algunes biblioteques que van presentar la seva experiència. Atès que es feien presentacions simultànies, no vam poder assistir a totes, però en breu es podran consultar tots els materials, al web de les Jornades.
1) CONFERÈNCIES
Banc de recursos la lectura font de plaer i coneixement
Jordi Dolcet, del CRP Baix Llobregat-6, va presentar el banc de recursos, un treball que ha estat possible gràcies al treball en xarxa entre diversos CRP.
Una eina per a l”avaluació de la biblioteca
Immaculada Vellosillo, professora de la Facultat de Ciencias de la Documentación de la Universitat Complutense de Madrid, va presentar un document que dóna eines per avaluar la biblioteca. [en línia]
Directrius i estàndars per a les biblioteques dels centres educatius de Catalunya
Cecília Lladó, coordinadora del Programa de biblioteca escolar puntEdu, va presentar el document Directrius i estàndar per a biblioteques dels centres educatius de Catalunya. Es tracta d’un document que recull les recomanacions de gestió i organització de les biblioteques escolars.
Bibliteca escolar. Experiències i recursos per a treballar la competència informacional
Montserrat Batallé i Dolors Bundó, membres de l’equip de Bibliomèdia van presentar les línies de treball d’aquest grup i el web on es recullen experiències reeixides al voltant del treball a les biblioteques escolars.
Més informació:
La competència informacional a C-info aula | Selecció d’enllaços de Bibliomèdia a Diigo
Obrint pas al futur: Les biblioteques escolars 2.0 a la Xarxa
Anna Blasco, coordinadora del Grup de treball “La biblioteca escolar 2.0”, va presentar el web on es recull el treball que ha dut a terme el grup, amb la idea que Iniciar el camí cap a una biblioteca escolar 2.0 és a les nostres mans. Es tracta de fer un primer pas, d’explorar, descobrir, provar i seleccionar pausadament.
Actuacions de l’Impuls de la lectura
L’imma Canal, coordinadora del Pla Impuls de la lectura del Departament d’Ensenyament, va presentar les propostes metodològiques del Programa.
Conclusions
A la fi de les Jornades, es va llegir el document amb les conclusions. És prou interessant l’apartat de les propostes, perquè marca quines han de ser les línies de compromís del Departament i les de col·laboració entre les biblioteques escolars i les públiques.
2) EXPERIÈNCIES
Desenvolupar un programa de competència informacional amb la biblioteca
Glòria Durban, responsable de la biblioteca de l’Escola dels Jesuïtes del Clot de Barcelona, va presentar quin és el model d’intervenció del seu centre per treballar la competència informacional a Secundària, i els agents que col·laboren perquè aquest sigui possible: responsable de biblioteca, coordinador TIC i professorat de llengua.
BiblioTIC: projecte de biblioteca 2.0
Albert Correa, mestre, bibliotecari i coordinador TIC de la biblioteca del Col·legi Sant Andreu de Barcelona, va presentar els canals de difusió de notícies (Twitter, Facebook) i altres eines 2.0 (murals digitals, marcadors socials…) i en va explicar els seus usos. Va incidir en la importància que la biblioteca tingui una identitat digital.
I per acabar, us deixo amb amb tres frases en tres llengües, i una imatge per pensar:
“Els professors sou com els Pokemon: o evolucioneu o desapareixeu”. Genís Roca
“Reemplaza el miedo a lo desconocido por la curiosidad” (escrit en una paret de Nova York)
“A l’école, on apprend le passé simple, mais rien sur le futur compliqué”
