Trobada amb la cuinera de l’escola, autora de “Las maletas del olvido”

Destacades

L’escola Àgora ha estat reconeguda amb el segell de bona pràctica de biblioteca escolar per l’activitat que han realitzat al voltant de l’autora “Las maletas del olvido”, que curiosament és la cuinera de l’escola.

Objectius:

  • Conèixer autors i autores properes i del territori (en aquest cas l’autora és la cuinera de l’escola).
  • Conèixer el procés d’elaboració d’un llibre (de la idea a la publicació).
  • Fer participar a tots els membres de la comunitat educativa a l’hora de parlar de llibres.

 

La Pili, la cuinera de l’escola, ha publicat “Las maletas del olvido” (Ediciones Versátil, 2020), la seva segona novel·la. L’escola ha realitzat una trobada virtual per presentar el llibre i poder preguntar a l’autora tots aquells dubtes sobre el procés de creació, de publicació, d’escriptura…

El paper de les biblioteques escolars

Destacades

Les biblioteques són una peça clau a les escoles per impulsar accions educatives, socials i culturals . I l’espai on la canalla pot descobrir el plaer de llegir

la biblioteca és un projecte de centre important: una eina per fomentar la lectura i donar suport al currículum; un espai d’aprenentatge i al mateix temps de lleure, on els infants i les famílies, perquè també obren les portes a les famílies, disfruten de la lectura.

És un punt de trobada per a la comunitat educativa, que pot compartir experiències al voltant de la lectura i la cultura.

Els materials de la biblioteca han de ser diversos -en formats i suports- i han de ser de qualitat, actualitzats, ben catalogats i organitzats per poder-los utilitzar tant a la biblioteca com a les aules. Les biblioteques escolars també funcionen com a compensadors de desigualtats, perquè faciliten que tothom accedeixi democràticament a la lectura: “A la biblioteca fan un aprenentatge per adquirir autonomia, per saber trobar informació, els donem pautes per fer bones cerques, trobar el material necessari que respongui a les preguntes que tenen, a més de formar-se com a lectors i descobrir què els agrada llegir”.

Funcions de les biblioteques escolars

  • Organització i gestió de l’equipament i la col·lecció.
  • Funció educativa de suport al currículum, projectes d’aula i desenvolupament del pla de lectura de centre.
  • Funció social i cultural compensant les desigualtats.
  • Col·laboració amb l’entorn participant en actuacions relacionades amb el foment de la lectura.

OLGA VALLEJO

ARA Criatures /

Proposta des del confinament: Lectura per fer companyia

Destacades

Amb motiu de la celebració dels 100 anys del naixement de Gianni Rodari des del Programa Educatiu Puntedu es proposa fer aquesta activitat en aquests dies de confinament:

LECTURA PER FER COMPANYIA

Aquests dies el COVID-19 ens fa estar a casa; no podem sortir a passejar, ni anar a comprar, ni veure els amics… no podem anar a veure els avis ni fer-los una abraçada. Has pensat que hi ha molta gent que se sent sola i que potser no tenen internet? Un remei contra la solitud pot ser la lectura.

https://projectes.xtec.cat/bescat/wp-content/uploads/usu793/2020/0newsletter-Rodari4/newsletter-Rodari.pdf

MOLT INTERESSANT! WEB oficial del centenari: https://100giannirodari.com

 

Mòbil retallable del Decàleg dels Drets del lector

Destacades

El decàleg dels Drets del lector i un pensament en forma de frase, de Daniel Pennac:
‘El temps de llegir, igual que el temps d’estimar, dilata el temps de viure’.
A través de la lectura arribarem als llocs més extraordinaris sense moure’ns de la cadira. Llegir, avui i sempre, ens fa més feliços.
Esperem que us agradi!

A reveure i cuideu-vos molt!

Biblioteca i centre documental del Departament d’Educació,Generalitat de Catalunya

Mòbil retallable dels drets del lector

Laboratori de Lectura “Quatre caixes i un univers”

Destacades

Dimarts 11 de febrer va tenir lloc al CRP de Nou Barris la  segona sessió sobre Laboratoris de lectura, que vàrem fer conjuntament amb les participants del seminari de biblioteques escolars de Sant Martí.

   

Vam iniciar-nos en el procés de creació d’un laboratori de lectura a partir del laboratori “Quatre caixes i un univers”, que ens ha permès conèixer l’obra de l’artista italiana Iela Mari i descobrir els 4 temes que han marcat la seva creació: la metamorfosi, la sorpresa, la contemplació i els cicles. 
– MARI, Iela. El petit globus vermell. Kalandraka, 2006

– MARI, Iela. Historias sin fin. Anaya, 2002. (Sopa de libros, 20)

– MARI, Iela. Las estaciones. Kalandraka, 2007

– MARI, Iela. El erizo de mar. Kalandraka, 2002

 

A l’inici de’aquest laboratori cal llegir el llibre No es una caja de PORTIS, A. que ens convida a convertir una simple caixa en un objecte més emocionant gràcies a la imaginació.

Moltes gràcies Natalia !

 

Laboratori Literari: El rebost del cau

Destacades

El passat dimarts 14 de gener de 2020 els i les docents participants al Seminari de Biblioteques Escolars dels CRP Nou Barris i Sant Martí vam gaudir de la formació: Laboratori Literari: El rebost del cau, a càrrec de la Natalia Martínez, coordinadora dels laboratoris de lectura CLIJCAT.

El proper dimarts dia 11 de febrer tindrà lloc la 2a sessió de formació del Laboratori Literari a la seu del CRP Nou Barris. No us la perdeu, tothom hi està convidat!!!

Segell de Bones Pràctiques

Destacades

Segell de bones pràctiques

En el moment de transformació educativa actual es vol iniciar un procés col·lectiu de reflexió i intercanvi al voltant de la biblioteca escolar. Es pretén fer emergir bons models de biblioteques de centres educatius que donin respostes a l’escola i a les necessitats del segle XXI, tot afavorint la interacció i l’intercanvi entre centres. En definitiva, la creació de xarxa.

Per tal d’afavorir l’intercanvi entre centres es proposa la creació d’un segell de bones pràctiques per tal de complir els següents objectius:

  • Detectar bons models de funcionament de biblioteques de centres educatius de totes les etapes.
  • Afavorir l’intercanvi entre centres i la consolidació d’una xarxa de biblioteques escolars.
  • Establir lligams entre el programa “puntedu” i les biblioteques dels centres educatius.
  • Fer visible el paper de la biblioteca com a centre de recursos per a l’aprenentatge i l’ensenyament, com a eix del pla de lectura de centre i com a motor d’innovació en el centre educatiu.

IV Jornada Biblioteca & Comunitat Educativa

Destacades

El proper dilluns 18 de novembre de 2019 se celebrarà a la a la Biblioteca Sant Ildefons de Cornellà la la IV Jornada Biblioteca & Comunitat Educativa, sota el títol Complexitat i complicitats.

Adjuntem el Programa de la Jornada on hi podreu trobar informació detallada sobre els horaris, ponents i continguts.

La INSCRIPCIÓ és gratuïta.

Libros que abren mundos

Destacades

La temática del festival de este año es: Libros que abren mundos. Con esta temática queremos mostrar la importancia de la literatura en la creación de lectores críticos, lectores que observan activamente su alrededor y se sienten interpelados por la realidad que los rodea a través de la ficción.

Así, las actividades organizadas durante la Semana del Álbum trataran temáticas literarias diversas como la migración, el medio ambiente, el género, la integración social, la infancia en distintas regiones del mundo, entre otras, para promocionar la lectura entre los más jóvenes.

Píndoles formatives de literatura infantil

Destacades

Formació amb més de 5 edicions, impartida per Verònica Bronstein, psicòloga i directora de l’Institut de la infància. Imprescindible per a educadors i professionals que treballen amb infants de 0 a 6 anys, Una mirada al món afectiu dels infants des de tres àmbits: l’acompanyament familiar, l’experiència educativa i l’observació psicoterapèutica

II Jornada de presentació d’experiències. Seminaris de biblioteques escolars de Barcelona

Destacades

El 28 de maig de 2019, ha tingut lloc a la Biblioteca Montserrat Abelló la II Jornada de presentació d’experiències dels seminaris de biblioteques escolars de Barcelona. La jornada ha començat amb la xerrada de la Marta Roig: Posa al dia la teva biblioteca, A continuació s’hi han presentat sis experiències de sis districtes diferents de Barcelona. El seminari de Nou Barris ha participat per primera vegada en aquest intercanvi. Ho hem fet presentant l’experiència de l’activitat: Lectura al Carrer.

La jornada ha estat molt interessant, tant per la qualitat del contingut de la xerrada i de les presentacions d’experiències, com pel fet de poder coincidir una mateixa tarda els diferents seminaris de dinamització de la biblioteca escolar.  Ens ha agradat molt poder-hi participar. Felicitem l’organització i la totalitat dels participants.

cartell-def-BEBCN-2019.jpg

III Lectura al Carrer

Destacades

Els dies 14 i 15 de maig, dins del marc de la Festa Major, ha tingut lloc la III Jornada de Lectura al Carrer de les escoles de Nou Barris, amb la participació d’onze escoles públiques del districte amb un total de 330 alumnes. Simultàniament, s’han realitzat tres activitats: lectura a la plaça, taller a la biblioteca, on els nens i nenes han inventat el seu animal imaginari i taller de xapes.

Durant dos matins, a la plaça major de Nou Barris, els alumnes de les escoles participants, junt amb les entitats Asendi i Accés, han llegit, recitat i cantat textos amb el tema: Els Animals. Hi ha hagut lectura en alfabet Braille i traducció simultània en llengua de signes; llengua en què, nens i nenes  de l’escola E E Josep Pla han mostrat el nom d’alguns animals.

L’organització de l’esdeveniment ha estat a càrrec del Seminari de Biblioteques escolars de mestres de Nou Barris i el CRP de Nou barris, amb la col·laboració del Districte i la Biblioteca de Nou Barris i les entitats Asendi i Accés.

Ens alegrem que aquesta activitat hagi arribat ja a la seva tercera edició i mostrem el nostre agraiment a totes les persones que la fan possible.

MOT PER MOT, Roser Ros

Destacades

Després de trenta-tres anys, l’escriptora i narradora Roser Ros torna a oferir als lectors de la col·lecció Temes d’infància una selecció harmònica de peces verbals de diferents gèneres literaris, amarada amb uns breus apunts sobre com defineix les literatures d’infant.