Los Lectores: un documental de Guillermo Chapa

Ana Nebreda, en su blog biblioabrazo, nos recomienda Los Lectores, un exquisito documental de Guillermo Chapa.

He tenido el gustazo de escuchar a Agustín Sanz Vituri, director del Centro de Educación para Adultos Isabel de Segura de Teruel, y a Pilar Cárcel, profesora del centro, sus experiencias con los clubs de lectura que llevan a cabo con diferentes colectivos de adultos: mujeres del mundo rural, mujeres de etnia gitana, mayores, internos del centro penitenciario…

Cuando vives la experiencia lectora del Club de lectura, enseguida conectas con quienes viven esto mismo porque es intenso, sorprendente y muy satisfactorio.

La lectura compartida nos sincera, nos hace pensar, escuchar detalles que otros descubren y que no percibimos con esa intensidad…  Los lectores leen sus frases o párrafos favoritos, hablan de cuándo leen, sobre las lecturas que les gustan o no, dónde leen preferentemente.

Os animamos a escuchar estas voces lectoras tan sinceras y sabias, que Guillermo Chapa ha sabido recoger en este documental, y que los profesores han sabido cuidar y alentar.

Fuente: https://biblioabrazo.wordpress.com/2016/11/14/los-lectores-documental-de-guillermo-chapa/

 

Manifest del nou lector

Navegant per Internet hem trobat un article molt interessant a la pàgina d’en Jaume Centelles. És el Manifest del nou lector escrita per l’escriptor americà Ned Hayes.

El Manifest diu:

Com a lector,

  • Quan estic avorrit, en lloc de jugar amb el mòbil o la tablet, llegeixo una història.
  • Si disposo d’un momentet més, vaig a llegir al bany en lloc de remenar el meu telèfon mòbil.
  • Quan em desperto al matí, llegeixo un capítol del meu llibre en comptes de mirar el correu electrònic o fer alguna entrada a les xarxes socials. Perquè sé que amb un bon llibre seré més feliç i estaré més preparat per al dia que m’espera.
  • A la nit, quan vaig al llit, llegeixo un altre capítol del llibre en comptes de fer una última revisió del correu electrònic o a les xarxes socials. Perquè sé que acabar el dia amb un bon llibre em farà més feliç, dormiré millor i tindré somnis agradables.
  • Llegeixo un llibre quan estic avorrit esperant el torn a la parada del mercat, en lloc de remenar el mòbil. I converso amb les persones que m’envolten i escolto les seves històries.
  • Llegeixo als avions. Llegeixo als autobusos. Llegeixo al metro. Llegeixo als trens. Llegeixo als submarins. Llegeixo als portaavions. Llegeixo a tot arreu!
  • De fet, llegeixo al metro i l’autobús fins i tot si la distància és curta; només una o dues frases que m’ajuden a reflexionar, en lloc de revisar les xarxes socials per veure la última i insípida actualització. Llegeixo i reflexiono sobre un poema que em deixa una petja significativa i de llarga durada.
  • Quan estic avorrit, trec el meu llibre i em submergeixo en un món alternatiu, ple de sorpreses i coneixements, en lloc de revisar el meu telèfon. Puc, si m’he oblidat el meu llibre, simplement avorrir-me i deixar que creixi la creativitat emergent a través del meu moment d’avorriment.
  • Llegeixo mentre espero. Llegeixo quan espero per a una cita. Llegir quan espero per començar una entrevista. Llegeixo quan espero una trucada telefònica. Llegeixo quan el meu vol es retarda. Llegeixo quan el meu autobús s’ha quedat encallat enmig del trànsit. Llegeixo quan he d’esperar, en lloc de fer qualsevol altra cosa.
  • Llegeixo en els moments de descans a la feina. Llegeixo en els moments de descans a casa. Llegeixo quan no tinc descans i només vull saber què passa després a la història que he començat.
  • Quan estic amb els meus fills, apago el telèfon i llegeixo amb ells, o els hi llegeixo. Sempre recordaran aquest moment al llarg de les seves vides.
  • Quan estic amb els meus pares o germans, apago el mòbil i em concentro en ells. Sempre els miro als ulls i parlo amb ells.
  • Quan estic amb els meus amics, em centro en ells, o els llegeixo en veu alta. I si no els agrada, potser és hora de trobar nous amics.
  • Escric ressenyes dels meus llibres favorits i comento a la gent els llibres que m’agraden i que estimo.
  • Llegeixo quan estic avorrit. Llegeixo quan estic feliç. Llegeixo quan estic enfadat. Llegeixo quan estic trist. Hi trobo temps per a la lectura tots els dies.
  • Llegeixo. Sempre.

Extret de http://jaumecentelles.cat/2015/09/19/manifest-del-nou-lector/

Concurs d’endevinalles

concurs endevinalles

Una bona activitat de promoció de la lectura és fer un concurs d’endevinalles per als nens i nenes de primària. L’escola Prosperitat ens va donar aquesta gran idea. L’èxit de participació és alt. Es tracta de fer un concurs de 4 endevinalles, una per setmana. En finalitzar el concurs, es sorteja un llibre d’entre els que han encertat les 4 endevinalles. Com a màxim, un guanyador per curs.

Us animem a dur a terme aquesta activitat des de la biblioteca del vostre centre escolar.

IMG_20160224_172522228 IMG_20160224_172528457 IMG_20160224_172533051 IMG_20160224_172538761 IMG_20160224_172545172 IMG_20160318_124940237

Les paperetes per a escriure la resposta i introduir a la bústia.

Exemples d’endevinalles

Setmanalment es publica la llista dels guanyadors de l’endevinalla i la seva solució. Aquest full es pot penjar a l’espai dedicat a “solucions” (veure fotografies superiors) per tal d’informar als nens i nenes si han encertat l’endevinalla. Un full per a cada setmana.

Per tal que al final del concurs sigui més fàcil fer el recompte dels qui han encertat, es pot utilitzar aquest full. Es tracta de copiar els noms dels fulls anteriors (dels que han encertat cada setmana). D’aquesta manera només cal mirar quants noms estan repetits les 4 setmanes.

El premi pot ser un llibre per a la persona que ha encertat les 4 endevinalles. Si hi ha més d’una persona per curs, es fa un sorteig entre tots els que han encertat les 4 endevinalles. Una persona de cada curs guanya un llibre com a premi! Un bon dia per a fer l’entrega de premis del concurs pot ser el dia de la celebració dels Jocs Florals per Sant Jordi.

Parcs de conte!

Happyludic, des de 2013, apropa a tots els nens i nenes, creant parcs inspirats en els contes que ens explicaven a nosaltres de petits: en Patufet, la Caputxeta, els Tres Porquets… i també les Tres Bessones, que són unes grans expertes en endinsar-se al cor de les rondalles.

Aquí pots trobar la Guia actualitzada dels Parcs de Conte.

Club de Lectura amb en Ricard Bonmatí!

Els propers 17 i 18 de maig en Ricard Bonmatí vindrà a fer una visita a les escoles de Nou Barris que participem al Club de Lectura d’enguany. Aquestes escoles, a més, participen en el Seminari de Biblioteques Escolars de Nou Barris.

En aquest enllaç podeu veure tot el que hem treballat aquest curs: Hem llegit Estimades Feres, hem buscat la biografia de l’autor i hem llegit molta, però molta poesia! Estem esperant amb il·lusió que arribi aquest dia i poder conèixer aquest poeta, escoltar-lo recitar i aprendre moltes més coses amb la seva poesia.

capcalera