|
UNITAT Núm. 1 |
UNITAT DIDÀCTICA: EN UN MERCAT PERSA |
|||
|
CICLE: Mitjà
CURS: 4t
|
SESSIONS: Dues d’una hora aproximadament
TRIMESTRE: SEGON |
|||
|
JUSTIFICACIÓ: Es tracta de treballar una audició que agrada molt als alumnes i que ens permet conèixer la música descriptiva d’una manera molt lúdica i engrescadora. Aquest tipus ens permetrà fer un treball de discriminació de les famílies d’instruments i la dinàmica. .
|
||||
|
AVALUACIÓ INICIAL: Farem una avaluació inicial oral en la que preguntarem als alumnes: Sabeu què és la música descriptiva o en què consisteix? Què us suggereix la paraula descriptiva? Coneixeu la musica del mercat persa? Recordeu les diferents famílies d’instruments?
|
||||
OBJECTIUS DIDÀCTICS |
||||
|
· Entendre què és la música descriptiva i conèixer un dels compositors que en composà : Albert Ketelbey. · Escoltar l’audició i adonar-se dels diferents temes musicals relacionats amb les diferènts seqüencies.
|
|
|||
CONTINGUTS |
||||
|
|
||||
|
|
|||
CONTINGUTS D’ALTRES AREES |
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
COMPETÈNCIES BÀSIQUES |
||||
|
Competències transversals
Les competències comunicatives:
Activitats que l’alumne/a realitza individualment a la pissarra digital: Relacionar imatge i fragment musical, ordenar seqüències de la música i discriminar imatges que no pertanyen a l’audició.
Les competències metodològiques:
Reflexió en la música que escoltem, quins instruments la interpreten, quins tipus de veu,….
|
Les competències personals:
Competències específiques
|
|||
|
ACTIVITATS D’ENSENYAMENT-APRENENTATGE
ACTIVITAT 1 (1a sessió): Després de fer l’avaluació inicial consistent en les següents preguntes: : Sabeu què és la música descriptiva o en què consisteix? Què us suggereix la paraula descriptiva? Coneixeu la musica del mercat persa? Recordeu les diferents famílies d’instruments? Penseu que amb la música es pot explicar una història? Per últim, preguntarem als alumnes si volen escoltar la composició musical d’Albert Ketelbey que ens explica una història que passa a Pèrsia, el país d’Aladin. Seguidament escoltarem l’audició tot mirant la seqüència d’imatges que la música descriu en la pantalla de la pissarra digital. Un/a alumne/a anirà assenyalant la imatge corresponent a la música que escoltem, els/les companyes aixecaran el braç quan creguin que hi ha un canvi de seqüència, fet que indicarà que l’alumne/a ha d’ assenyalar la següent imatge. ACTIVITAT 2 (1a sessió): Els alumnes voluntaris aniran surtin individualment a la pissarra i faran les quatre activitats de relacionar imatges amb fragments musicals. Són una sèrie de cinc activitats de menys a més dificultat. En la primera hi ha dues imatges que hem de relacionar amb dos fragments musicals. A la següent activitat s’hi afegeix una imatge i un fragment més, i així fins a arribar a 6 imatges i sis fragments musicals que són les diferents melodies de que consta aquesta audició. Aquesta activitat la comentarem entre tot el grup classe tot analitzant la família d’instruments que predomina en cada fragment descriptiu. També aprofitarem per analitzar les melodies que es repeteixen però remarcant la intensitat en que són interpretades (fort, fluix o mig fort). El fragment dels captaires és en l’únic que intervé la veu humana. En el moment que analitzem les famílies d’instruments aprofitarem per tractar el tema de la classificació de la veu humana: masculines, femenines i infantils, tot reflexionant que en aquest cas es tracta de les veus masculines, conclusió a la que hauran d’arribar els/les alumnes. ACTIVITAT 3 (1a sessió):Aquesta activitat consisteix en discriminar les imatges que pertanyen a l’audició i les que no. Sortirà un/a alumne/a a fer-ho a la pissarra digital i la resta del grup classe hi participarà oralment. ACTIVITAT 4 (1a sessió): Utilitzant el cercador d’informació “google” buscarem la situació geogràfica de Pèrsia i també informació d’Albert Ketelbey. Llegirem i comentarem conjuntament la informació.
ACTIVITAT 5 (2A SESSIÓ): Després d’escoltar novament l’audició dividirem el grup classe en grups que representaran teatralment l’audició. Els grups seran els sis següents: Els camellers, els captaires, la princesa, els acròbates, els encantadors de serps i el califa. Els grups es prepararan la interpretació per separat i després la representaran conjuntament al ritme de la música. Aquesta sessió la gravarem i posteriorment la veurem a la pissarra digital per gaudir de veure la interpretació tots junts.
|
RECURSOS
Pissarra digital, gravació de qualitat de l’audició “En un mercat persa”.
Pissarra digital i audició.
Pissarra digital
Pissarra digital i conexió a internet. Pissarra digital, audició i càmera per gravar. |
|||
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ |
||||
|
|
||||
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT |
|
|||
|
· Tots els alumnes participaran en la realització d’activitats a la pissarra digital. Si algun alumne/a precisa d’ajuda per a realitzar l’activitat un altre/a company/a l’ajudarà. · Es faran grups cooperatius hetereogenis per a la representació teatral de l’audició.
|
|
|||
CONCLUSIONS/OBSERVACIONS:
|
|
|||
unitat-didactica-mercat-persadoc2
unitat-didactica-mercat-persadoc1
Hola Xènia, hem posat en pràctica les acti-
tats a la pissarra digital i la proposta ha anat
força bé. T’envíem unes fotografies perquè
vegis que bé ens ha anat pel mercat.
Francesc, Isabel i Núria.
Algun dia, us robaré la idea i ho faré amb la tecnologia de la meva pissarra (que si hagués sigut la mateixa marca …….. ja us ho hauria demanat!!)
M’ha agradat molt la idea, el fet de que hàgiu fet servir la pissarra per fer participar els nens, fent un exercici d’audició formidable!!
Fantàstic. No deixeu de fer coses tant xules!!!
Gràcies.