EL NOSTRE COS

corpshumain_020.jpg

Els nens i nenes de la classe dels Cowboys (P5) tenim ganes d’aprendre i descobrir coses sobre el nostre cos. Ja fa dies que ha anat sorgint el tema i, quan tornem de vacances, l’engegarem. Potser també se’ns hi afegiran els nens i nenes de la classe dels Quítxues perquè també els interessa aquest tema…

Així, en aquesta pàgina hi anirem penjant informació, recursos, dades… i, com no, les descobertes que farem en el projecte sobre “El nostre cos” que farem després de les vacances de Nadal.

PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA DE LA UNITAT.

EL NOSTRE COS.

  • QUÈ SABEM? DIBUIXAR I ESCRIURE EL QUE SABEM: PARTS DEL COS QUE CONEIXEN, COM S’IMAGINEN EL COS PER DINS…

cos-huma.jpg

DESPRÉS, PER COMENÇAR A INTRODUIR-NOS EN EL TEMA, AQUEST JCLIC SOBRE EL COS HUMÀ ENS POT AJUDAR A TROBAR INFORMACIÓ I A APRENDRE ALGUNES COSES NOVES. CALDRÀ ESCOLLIR EL NIVELL DE CICLE INICIAL I FER NOMÉS ALGUNES DE LES ACTIVITATS, LES QUE SIGUIN APROPIADES PEL NOSTRE GRUP D’ALUMNES.

  • PARTS DEL COS: CAP, TRONC I EXTREMITATS. L’ESQUELET.
  • EL CAP. PARTS DEL CAP: LA CARA, ELS CABELLS,… LA CARA I LES EXPRESSIONS.

emocions.jpg

EL JCLIC SOBRE LES EMOCIONS ENS POT SER ÚTIL PER TREBALLAR L’ASPECTE DE LES EXPRESSIONS DE LA CARA I PER ENTRAR DINS EL MÓN DE LES EMOCIONS, NI QUE SIGUI D’ESQUITLLADA…

  • EL TRONC I LES EXTREMITATS: EL MOVIMENT.
  • ELS SENTITS.

EL JCLIC DE SÀLIX I ELS SENTITS ESTÀ PENSAT PER TREBALLAR AQUEST TEMA AMB NENS I NENES D’EDUCACIÓ INFANTIL. NO ESTARÀ DE MÉS UTILITZAR-LO PER, SI MÉS NO, VEURE SI HAN ENTÈS BÉ EL QUE S’HAGI TREBALLAT A CLASSE.

salix.jpg

  • COM FUNCIONA EL NOSTRE COS. EL NOSTRE COS PER DINS, ELS ÒRGANS QUE EL FAN FUNCIONAR.LES PERSONES SOM DIFERENTS.

A LA WEB DE L’EDU365 HI HA UN ESPAI PER ESTUDIAR EL COS HUMÀ. ÉS PER PRIMÀRIA, PERÒ COM QUE ÉS BASTANT VISUAL I ESTÀ MOLT BEN ORGANITZAT, VAL LA PENA DONAR-HI UN COP D’ULL PER RESPONDRE PREGUNTES QUE ELS NENS I NENES PUGUIN PLANTEJAR AL LLARG DEL PROJECTE. PER ACCEDIR-HI CAL INTRODUIR EL NOM D’USUARI I LA CONTRASENYA:

http://www.edu365.cat/pls/edu365/edu_sec_plsql_2.login?p_username=&p_password=&p_url=http://www.edu365.cat/aulanet/coshuma/

  • LES NECESSITATS DEL NOSTRE COS: ALIMENTACIÓ, ESPORT, HIGIENE…

alimentacio.jpg

UN ALTRE JCLIC MOLT INTERESSANT PER TREBALLAR ELS HÀBITS DE L’ALIMENTACIÓ: MENÚS COMPLERTS I EQUILIBRATS, BONES MANERES A L’HORA DE MENJAR…

  • QUÈ HEM APRÈS

EL PROJECTE DEL COS

Ja hem començat a treballar en el nostre nou projecte. Els Quítxues i els Cowboys ens vam trobar per parlar de què sabem i de què volem aprendre sobre el nostre cos.

parlem-del-cosp.jpg

El primer dia vam dir moltes coses que ja sabíem del cos i després ens vam dibuixar a nosaltres mateixos .

dibuixem-el-cosp.jpg

dibuixem-el-cos2p.jpg

dibuixem-el-cos3p.jpg

El segon dia vam dir tot el que volíem aprendre del nostre cos i vam acabar fent el joc de la “Gallineta Cega” per veure si érem capaços de conèixe’ns amb els ulls tapats.

QUÈ SABEM DEL COS ?

NEUS: EL PIPÍ I LA CACA SURT PER UN TUB. TENIM PELL A TOT EL COS I UNGLES ALS DITS. EL MEU COSÍ ÉS METGE.
MIQUEL: TENIM OSSOS A DINS .EL MEU AVI EL VAN OPERAR DE LA CAMA I EL PEU. LI VAN POSAR GRAPES.
POL: AL PARE JUGANT A FUTBOL LI VA SORTIR UN OS DEL PEU. SE’M VA ARRENCAR UNA UNGLA.FA MAL EM VA SORTIR SANG.
RENÉ: A LA PANXA HI HA CARN, COM ELS ANIMALS.
ALAN: A DINS HI HA SANG.UN DIA AMB UNA PEDRA EM VAIG FER MAL AL DIT I ES VEIA LA SANG.ALS NENS QUE ELS CAUEN DENTS ELS COSTA DE PARLAR.
JANINA: TENIM UN ESQUELET. A LA CLASSE DE L’ADRIÀ N’HAN FET UN DE PAPER.
CRISTELL: TENIM CARA ,MANS , CELLES. LES DENTS ESTAN ENGANXADES. AMB LA VACUNA EM VA SORTIR SANG.
ADRIÀ : TENIM ULLS.
AINA: TENIM PULMONS. A L’AVI LI MIREN LA PRESSIÓ. SE LI ESTÀ PARANT EL COR.
QUERALT V.: TENIM OSSOS I SANG A TOT EL COS. ELS QUE FUMEN ES PODEN POSAR MALALTS. LA TIETA ROSER SAP MOLTES COSES DEL COS . MIRA LA PRESSIÓ SI ÉS ALTA O BAIXA.A LA BOCA TENIM LLAGUES I QUEIXALS. TENIM ELS PULMONS A L’ESQUENA, HO DIU EL METGE.ELS QUE FUMEN TENEN ELS PULMONS NEGRES.
OLIVER: TENIM L’ESQUELET QUE SERVEIX PER MOURE’NS. TAMBÉ TENIM UNA LLENGUA.
ALBERT: TENIM CABELLS A DALT EL CAP. TAMBÉ TENIM UNS LLAVIS.
JORDI: ELS PARES TENEN BARBA.
XAVI: TENIM 5 DITS A LA MÀ.
ISAAC: TENIM 2 MANS.
SAMUEL: LES MANS SON AL CAPDAVALL DELS BRAÇOS.
ELOI: TENIM CAMES , BRAÇOS I NAS.
ENRIC: TENIM DENTS A DINS LA BOCA .
NICOLAE V.: EL COS POT SER PETIT COM ELS NENS O GRAN COM EL PARE.
QUERALT C.: DINS L’ULL TENIM SANG. EM FALTA UNA VACUNA.

dibuixos-cosp.jpg

QUÈ VOLEM SABER DEL NOSTRE COS?

ALBERT: VULL SABER COSES DELS OSSOS I DE LA SANG.
AINA: VULL SABER QUÈ PASSA AMB EL COR, PER QUÈ ES PARA.
NEUS: COM SÓN ELS OSSOS?
JANINA: VULL APRENDRE NOMS D’OSSOS.
XAVI: QUÈ ÉS EL COS?
GEMMA: ON SÓN ELS OSSOS?
ALAN: AL COS HI HA UNS “BITXOS” QUE ENS FAN POSAR MALALTS, PER QUÈ ENS POSEM MALALTS.
RENÉ: QUÈ ENS FA MAL AL COS?
NEUS: QUÈ ENS CURA? LES PLAQUETES TAPEN ELS MALS.
MIQUEL: COM ES CUREN ELS MALS?
QUERALT V.: LA MEVA TIETA ÉS INFERMERA.
QUERALT C.: LA MEVA GERMANA ÉS INFERMERA.
NICOLAE V.: LA MEVA MARE TAMBÉ SAP COSES DEL COS.
QUERALT V.: VULL SABER COSES DE LA SANG.
ELOI: VULL SABER COSES DE LES VENES.
QUERALT C.: ON HI HA VENES?

Durant uns dies hem treballat les parts del cap i de la cara. A plàstica vam fer un collage de cares i va ser molt divertit. Mireu, mireu…!

collage-cares1.jpg

collage-cares2.jpg

collage-cares.jpg

Han passat bastants dies i ja hem descobert i après moltes coses sobre el nostre cos.

Hem estudiat els ossos i l’esquelet, vam fer el joc de “Els atletes i els Massatgistes”, ens vam tocar i vam descobrir que els ossos són durs i que junts formen l’esquelet que fa que els nostre cos es pugui aguantar dret.

També va ser molt divertit quan vam poder fer un esquelet de plastilina.

Després vam aprendre coses sobre els músculs i vam descobrir que sense ells no ens podríem moure i que en tenim moltíssims per tot el cos.

Més tard hem estudiat la sang i el cor i també la respiració. També hem fet jocs per adonar-nos de com batega el nostre cor i de que no s’atura mai, igual que la respiració: sempre respirem, però de vegades ho fem més ràpid, com quan estem cansats i llavors el cor també batega més depressa.

Amb els vídeos de “Erase una vez… La Vida” hem entès molt bé quin era el camí de la sang cap al cor i cap al cos, i també el camí de l’aire quan respirem.

 

L’últim que hem estudiat és el que passa quan mengem: la digestió.

Hem trobat un bloc on tenen uns dibuixos animats que van molt bé per entendre tot el camí que segueix el menjar durant la digestió. Mireu, mireu…!

digestio.jpg

 

GRÀCIES ALS CREADORS DEL BLOC “RECURSOS PARA NUESTRA CLASE”, ENS HA ANAT MOLT BÉ MIRAR ELS VOSTRES DIBUIXOS ANIMATS!

Per anar acabant hem après coses sobre les malalties que pot patir el nostre cos. També ens hem adonat que si ens volem mantenir ben sans hem de fer una vida saludable: menjar de tot, beure molta aigua, jugar i divertir-se per ser feliços i també, dormir les hores suficients.

Aquests últims dies els hem dedicat a estudiar els sentits a través de jocs i experiències:

  • TACTE: notem si les coses són suaus o aspres, dures o toves, càlides o fredes, pesades o lleugeres.

  • GUST: sentim si el que mengem és dolç, salat, àcid o amarg.

  • OLFACTE: podem olorar i apreciar les olors agradables i les desagradables.

  • OÏDA: podem escoltar i identificar sons i sorolls.

  • VISTA: ens serveix per veure i observar tot el que ens envolta. Hem descobert materials que són transparents, translúcids i opacs.

MIREU COM FÈIEM SERVIR L’OLFACTE!!!

olors4.jpg

 

olors3.jpg

 

olors2.jpg

 

olors1.jpg

ARA JA HEM ACABAT EL PROJECTE DEL COS. ESTEM MOLT CONTENTS PERQUÈ HEM APRÈS MOLTES COSES I HA ESTAT MOLT DIVERTIT. I SINÓ, FIXEU-VOS EN QUANTES COSES HEM APRÈS!

QUÈ HEM APRÈS DEL NOSTRE COS?

AINA: HEM APRÈS QUE ELS MÚSCULS SÓN ELS QUE ENS DONEN FORÇA.
ALBERT: ELS SENTITS: L’OLFACTE ÉS AL NAS, LA VISTA ÉS ALS ULLS…
NEUS: HEM PARLAT DE LES COSES QUE SÓN BONES PER AL COS. ENS HEM ADONAT QUE DE VEGADES ELS ULLS ENS ENGANYEN.
XAVI: LA BOCA ÉS PER MASTEGAR. HI TENIM EL GUST.
CRISTELL: HEM ESTUDIAT ELS OSSOS.
GEMMA: EL FÈMUR ÉS UN OS.
QUERALT C.: LA LLENGUA ÉS UN MÚSCUL I AMB ELLA NOTEM ELS GUSTOS DEL QUE MENGEM.
AINA: EL QUE MENGEM VA CAP A L’ESTÓMAC.
NEUS: AL COLL HI HA DOS TUBS, PER UN HI PASSA L’AIRE I PER L’ALTRE HI PASSA LA SANG.
QUERALT C.: I PER UN TUB HI PASSA EL PIPÍ I PER UN ALTRE LA CACA.
OLIVER: HEM APRÈS ON ÉS LA COLUMNA VERTEBRAL.
JANINA: AL CUL TAMBÉ HI TENIM MÚSCULS.
TOTS: I A L’ESQUENA, ALS BRAÇOS, A LES MANS, ALS COSTATS DEL COS…
TOTS: ELS PULMONS ELS TENIM DINS EL PIT PER RESPIRAR L’AIRE. L’OXIGEN DE L’AIRE VA CAP A LA SANG. LA SANG ÉS VERMELLA I VA PER TOT EL COS PER LES VENES.
QUERALT V.: EL COR FA MOURE LA SANG. EL COR NO ES PARA MAI.
NEUS: QUAN CORREM VA MÉS RÀPID.
ALBERT: QUAN ES PARA EL COR ENS MORIM.
QUERALT C.: EL COS S’HA DE MOURE PER ESTAR SANS.
TOTS: ÉS BO MENJAR DE TOT: FRUITES, VERDURES, CARN, PEIX…
ELOI: JO DE VEGADES HE DE CÓRRER QUAN TINC EL SUCRE MASSA ALT.
POL: HI HA ESPORTS COM L’ESCALADA QUE SÓN PERILLOSOS.
TOTS: AL COS HI TENIM LES DEFENSES (ELS GLÒBULS BLANCS) QUE LLUITEN CONTRA LES MALALTIES (VIRUS, MICROBIS…).
CRISTELL: AL NAS HI TENIM UN PÈLS I MOCS QUE AJUDEN A QUE NO ENTRIN ELS VIRUS.

One thought on “EL NOSTRE COS

  1. Pingback: CASTELLANO CICLO INICIAL » Blog Archive » Medi natural… com s’ho fa un entrepà

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *