Resum

 

La col•laboració de la Cecília Hoffman (CDIAP Sant Boi)  ens ha aportat referents per entendre els diferents perfils d’autismes, i ha plantejat elements de reflexió entorn a  plantejaments com ara:

“Necessito un guia que em segueixi” (Donna Willians)

“Cal comprendre com funciona la subjectivitat d’una persona amb autisme.”

Plantejaments que podem ampliar a:

http://www.autismos.es/tratamiento.html

A l’Xtec podem consultar d’altres tipus d’enfocament:

  http://www.xtec.cat/web/curriculum/diversitat/alumnes/tdes/tea

 

Curs 2013-2014

Tema: Els alumnes amb TEA a l’escola

Volem:

Conèixer els diferents perfil d’alumnes amb TEA i les seves necessitats educatives.

Revisar diferents enfocaments.

Recollir línies d’intervenció i recursos per facilitar l’atenció d’aquests alumnes dins la dinàmica de l’escola ordinària.

Per començar aquest enllaç a  l’XTEC ens aportarà molta informació:

http://www.xtec.cat/web/curriculum/diversitat/alumnes/tdes/tea

 

 

Resum final curs 2012-2013

Tema tractat: Actualització TDHA.

Objectius:

·         Reflexió crítica sobre el concepte de TDAH.

·         Revisar diferents perspectives.

·         Revisar línies d’intervenció pedagògiques per facilitar l’atenció d’aquests alumnes dins la dinàmica del grup classe.

Desenvolupament:

El grup havia treballat el tema amb anterioritat però darrerament s’han fet noves aportacions:

Ø  En concret a l’XTEC s’han posat molts materials i recursos per entendre i atendre els alumnes amb TDHA, i ens va semblar important que  a més de tenir accés al materials  poguéssim compartir-los i fer una posada en comú. Per tan una de les activitats que hem fet ha estat navegar pel web:

http://www.xtec.cat/web/curriculum/diversitat/alumnes/trastorns/tdah

Els materials que volen destacar:

·         Informació sobre el TDAH de la Fundació Adana. Aquesta guia ja l’havíem fer servir, i continua sent un punt de referència.

·        
Pràctiques docents que incrementen el compromís i la implicació en les activitats d’aprenentatge.

·         Intervencions que pretenen crear i estimular el desenvolupament d’habilitats d’autocontrol i autogestió en el nen.

 

Ha restat pendent fer una lectura més acurada de la Guia  El TDAH: detecció i actuació en l’àmbit educatiu, que va sortir publicada a final de curs.

 

Ø  C om a grup de treball vàrem voler assistir a les Jornades organitzades per la Societat Catalana de Pedagogia (29, 30 i 31 de gener 2013):

 INFÀNCIA I TDAH. ANÀLISI MULTIFACTORIAL. Perspectiva neurobiològica, psicosociològica i educativopedagògica.

La convocatòria va tenir tant bona acollida que malauradament ens vàrem quedar sense places. Tot i així hem dedicat tres sessions per veure els vídeos de les conferències.

http://videoteca.iec.cat/entrada.asp?v_id=354

Una altra font que ens ha estat útil per completar la informació sobre TDHA, han estat els vídeos del programa “Quèquicom” de C33 que vàrem trobar al bloc:

http://blocs.xtec.cat/recursosee/guies/

Reflexió final:

Sobre el TDAH hi ha molta informació, materials per a treballar amb aquests alumnes també,  però el repte és l’atenció i l’encaix dins l’aula ordinària i la dinàmica de l’escola. I sembla evident que a on s’han fet plantejaments més globals i innovadors les necessitats educatives  estan millor ateses.

Resum final curs 2011-2012

Tema tractat:

Estratègies per atendre els trastorns de conducta a l’escola.

A les sessions de treball  s’ha analitzat documents diversos sobre els trastorns de conducta:

1. Aspectes generals de la problemàtica i plantejament des de l’àmbit de la psicopatologia:

  • Guia sobre problemes i trastorns de la conducta (Maig 2006) edit pel CTIC de Sabadell.
  • Trastorns del comportament en la infància i l’adolescència. Hospital de Sant Joan de Déu. (Observatori  Faros).

2. Intervencions a l’àmbit educatiu i escolar:

  • Revista Suports. Volum 13, nº 1 (Eumo Editorial):

*L’estat actual i els avanços en el suport conductual positiu a nivell d’escola. (G. Sugal , J. Preciado).
*El Pla educatiu de conducta: el segon nivell d’intervenció per al tractament de les conductes problemàtiques. (J. Font, M, Castells).

  • Aportacions  de la Teoria PASS i la teoria dels comportaments emmascaradors per millorar l’aprenentatge i la conducta. (Estimulació del procés cognitiu Planificació, i canviar creences de l’alumne sobre ell mateix)
  • Material i aportacions facilitades pel SEETDIC del Vallès Occidental a nivell d’escola, a nivell de grup-classe i a nivell individual. S’han fet tres sessions amb Gemma Pérez, Àngels Arroyo, i Olga Ventosa.
  • Graelles d’observació de conductes.

 

A més a més d’aquests documents a les sessions s’han posat en comú les experiències d’intervenció amb els alumnes.

Conclusions i propostes:

  • Considerem necessari conèixer els diferents plantejaments que es fan des de la psicologia i la psiquiatria sobre els trastorns de conducta però constatem la necessitat de comptar amb uns instruments propis dins l’àmbit escolar per donar resposta a les situacions que aquests alumnes plantegen.
  • Els centres hauríem d’elaborar un protocol d’actuació i tenir al seu abast diferents materials per atendre els alumnes amb problemes conductuals.
  • Cal considerar diferents estratègies tant a nivell de centre com a nivell d’aula, així com a nivell individual.
  • La coordinació amb els serveis externs de salut mental és important i necessària, però sempre considerant que la intervenció terapèutica que és fa és en aquest àmbit és complementaria i que l’escola ha d’adoptar mesures pròpies.
  • Aquests alumnes requereixen sovint recolzament en els aspectes d’aprenentatge. Atendre aquests aspectes també contribueix a reduir els problemes de comportament.

Materials:(I)

http://www.faroshsjd.net/item.php?idpare=&id=341&lang=2

(Informe Observatori Faros)

http://www10.gencat.cat/catsalut/rsb/arxius/Guia_CTIC.pdf

(Guia CTIC Sabadell)

http://www.raco.cat/index.php/Suports/issue/view/11391

(Revista Suports Vol.: 13 Núm.: 1)

Curs 2011-2012

Aquest curs el tema que treballarem és: Estratègies per atendre els trastorns de conducta a l’escola.

El calendari de trobades serà:

Octubre 19, 26

Novembre 2, 9

Decembre 14

Gener 11. 25

Febrer 8, 22

Abril 16 (tarda)

Maig 7, 14 (tarda)

Resum final

Materials treballats sobre dificultats d’aprenentatge de les matemàtiques:

Punt de partida: Definir què son les dificultats d’aprenentatge de les matemàtiques i diferents enfocaments:

(Material cursos telemàtics. Mòdul 5 practica 3 i 7)

Recursos pràctics:

Recursos de matemàtiques a l’XTEC

Activitats de matemàtiques

The number race: Joc ”La carrera de los números”

D’altra banda, ens ha semblat interessant el document d’avaluació de coneixements curriculars que ofereix el web d’Alumnat nouvingut:

http://www.xtec.cat/lic/nouvingut/professorat/prof_aval_instruments.htm

  • Més suggeriments:

Dificultats mínims previs activitats d’aprenentatge Materials i recursos

Numeració:

  • Memòria auditiva

  • Memòria visual

  • Relació quantitat – grafia

  • Descomposició numèrica segons la seva posició

  • Escriptura de números

  • Orientació espacial del conceptes numèrics (U-D-C)

  • operacions etc.

  • Diferents aspectes d’orientació de l’espai

  • És important barrejar tots els aspectes en cada un dels esglaons que s’han d’anar pujant

Establir rutines per comptar: els nens de classe, els que es queden al menjador, els que estan malalts, objectes, etc

Jocs amb cantarella (la gallina ponicana, una mona en un terrat, la barqueta es tomba…

Cartells penjats amb números relacionats amb les rutines diàries

Demanar als pares que col·laborin fent adonar als nens que hi ha números en el seu entorn: el pis, la casa on viuen, l’autopista, les sortides, els quilòmetres que indiquen, cançons, etc

Fer sèries lògiques

  • Buscar a l’entorn proper quantitats determinades

  • Relacionar personatges de contes amb els números

  • Fer servir el propi cos

  • Amagar objectes a una capsa i fer que els nens ho endevinin

  • Amagar un número determinat d’objectes i que ho hagin de trobar

  • Posar a un lloc visible de la classe els números que estan aprenent.

  • Confegir una tira amb els números que estan aprenent i tenir-la a un lloc funcional perquè la puguin fer servir

  • Dictat de números

  • Fer agrupacions de nens segons un nombre determinat

  • Fer agrupacions de nens per treballar la desena

  • Fer agrupacions de diferents materials per treballar la desena: escuradents, boles…Visualitzar-lo a la cartellera

  • Euros per treballar la desena i la centena

  • Comptar de 1 en 1, de 10 en 10, de 5 en 5…

  • Buscar fitxes per treballar el valor dels números segons la posició.

  • Fer números amb diferents materials:

  • Plastilina, serradures, farina, pintura a terra, amb pals, gomets, a la pissarra…

  • Treballar totes les direccions de l’espai que intervenen en els números

  • Treballar de diferents maneres dreta-esquerra, amunt-avall

  • Treballar la coordinació oculo manual perquè el nen sigui capaç de fer angles. Fer-ho com els números amb diferent material, al final passar al llapis i el paper

  • Treballar el dibuix de les diferents figures geomètriques, quadrat, triangle, etc

  • Grafisme

  • Ordenar nombres.

  • Omplir el nº que falta

  • Comptar

Tots els materials manipulatius que calguin per confegir les activitats

Cançons

Joc del mocador

Joc de cartes (número i objectes que ho relacionin, ordenar files de números del 0 al 5, del 0 al 9…

Mèmori de números

Dòmino de números, s’ha d’omplir entre tots buscant objectes de la classe.

Joc de l’oca, joc del parxís..

Nius de material manipulatiu (es poden confegir amb oueres)

  • Activitats clic

Lògico

Càlcul i operacions

Suma, resta, multiplicació, divisió, fraccions…

Cicle Inicial:

Sumar i restar portant

Comptar endavant i endarrere

Saber numerar.

Unitats, desenes i centenes.

Cicle mitjà-superior

Multiplicar i dividir

Comptar fins al milió

Saber les taules.

Saber sumar i restar.

1r- Es comença amb materials diversos: botons, pedretes, cigrons…

2n-Es fa gràficament amb dibuixos.

3r-Es fa amb nombres.

Molta pràctica en fer els diferents tipus d’operacions.

Hi ha una manera de fer les divisions sense saber les taules.

-Hi ha tutorials al Youtube de suma, resta, multiplicació i divisió.

-Toomates

-Edu.365- Matemàtiques- Primària

El conte de la disfressa.

Com multiplicar. Exercicis:

Jocs per parelles de diferents operacions:

Ensenyar a dividir: http://miclase.wordpress.com/2007/09/28/aprende-a-dividir/

Resolució de problemes: Està relacionat amb les quatre etapes de resolució:

-Comprendre problemes.

-Fer un pla.

-Dur-ho a terme.

Revisar.

Numeració

Operacions

Comprensió del vocabulari.

Lectura i comprensió lectora en els problemes escrits.

1r-Seqüències temporals que impliquin una operació.

2n -Problemes molt senzills orals i problemes muts.

3r -Problemes escrits. Procés a seguir:

-Lectura(vocabulari)

-Subratllar les dades i la

pregunta amb diferents

colors.

-Dibuix o gràfic.

-Operació.

-Resposta. .

Reflexió del procés seguit.

Xtec. té una pàgina on trobareu les competències per treballar la resolució de problemes.

-Problemes graduats “la formiga matemàtica”.

-Problemes “El quinzet”.

-Referents visuals(suma. afegir, posar.., resta :treure, donar….

Estimació

Noció de quantitat.

Relacionar quantitats.

Aplicar quantificadors (molts, pocs, tots, cap)

Nocions més que, menys que.

tants com…

Problemes d’estimació de quantitats en situacions o espais reals: farem preguntes i l’alumne va anotant les seves estimacions segons el que se li demani que calculi. Desprès es surt a fer les comprovacions Entorn i situacions properes.

Mesures

temps, mida…

Temps: Treball sistemàtic:

ara/després,matí/tarda,dia/nit, ahir/avui/demà.

-Treball de processos seqüencials (activitats a realitzar durant la sessió, àpats del dia…….

-Seqüències de fets quotidians(2-3-4-5-6..vinyetes)

-Dies de la setmana.

-Horari, mesos, estacions ,rellotge.

-Referents visuals: Dies de la setmana amb velcro per a que es puguin ordenar. Cada matí, posar el dies: ahir avui, demà.

-Calendari.

-Cada estació imatges del vestit, paisatge…..

I ara…

Després de revisar els materials i els recursos per treballar les dificultats d’aprenentatge de les matemàtiques, comencem a fer el recull dels que en fem servir a l’aula….

Materials de treball

 

Què son les dificultats d’aprenentatge de les matemàtiques i diferents perspectives:

 

(Material cursos telemàtics. Módul 5 practica 3 i 7)

 

  

Recursos:

 

The number race: Joc “La c arrera de los múmeros” 

Recursos de matemàtiques a l’XTEC

 Activitats de matemàtiques.