Les mitjanes són injustes?

Aquest curs escolar m’he proposat revisar per complet el meu estil d’avaluació dels alumnes.

En aquest espai web compartiré amb tots aquells que vulgueu llegir-me, totes les reflexions envers la tasca docent que em vagin sorgint durant aquest viatge.

Per començar, m’agradaria explicar una reflexió que vam tenir, alumnes i jo mateix, a una classe de Física i Química de 2n d’ESO.

Parlàvem sobre l’avaluació d’una unitat i quan jo els vaig explicar que feia moltes tasques d’avaluació sense avís previ, una alumna em va dir: “això és molt injust perquè la mitjana em sortirà molt baixa!”.

Ah! Les mitjanes!

Llavors, és quan jo els vaig explicar que no feia mitjanes. Com que no fas mitjanes! I d’on surt la nota?

La nota, la maleïda nota…

La reflexió que jo els vaig donar va ser la següent. Veritat que quan et vols treure el carnet de conduir no et fan la mitjana des de la primera vegada que vas agafar el cotxe fins la darrera el dia que t’examines? Veritat que només valoren el resultat final del procés d’aprendre a conduir? Doncs és el que jo faig, valorar fins on heu arribat al llarg del vostre procés d’aprenentatge.

I per què? Doncs perquè una habilitat (competència) s’ha de qualificar quan s’ha adquirit, no mentre s’està aprenent.