Autoria: Jiaxin Chen

L’objectiu principal d’aquest treball és conèixer les malalties infeccioses, la seva  classificació, el canal de transmissió i els diferents tipus de patògens. Intentar trobar un agent antibiòtic adequat per a diverses superfícies i a partir d’aquí donar informacions bàsiques sobre què són i com són les malalties infeccioses i poder donar recomanacions de com podem evitar-les. També volia realitzar algun tipus d’experiment al laboratori i així comprovar experimentalment aquelles explicacions de classe que llegim als llibres.

La part teòrica del treball consisteix a explicar què és una malaltia infecciosa, l’estructura, la classificació dels diferents tipus de patògens (bacteris, virus, protozous i fongs). Vaig centrar-me més en la part de bacteris i de virus ja que no podia fer experiments al laboratori amb protozous i fongs, i encara menys amb virus.

A la part pràctica volia demostrar la resistència dels bacteris en diferents superfícies habituals (com les mans, el plàstic, el vidre, el paper i el metall) utilitzant diferents agents antibacterians que estan sent utilitzats freqüentment degut a la COVID-19: el sabó de mans, l’alcohol 96%, l’alcohol 64,5%, el gel hidroalcohòlic i el líquid de neteja de superfícies. Com a substàncies de control vaig utilitzar aigua d’aixeta i lleixiu. 

La meva hipòtesi va ser: de les diferents substàncies amb capacitat higiènica (alcohol al 96%, alcohol al 64,5%, líquid de neteja de superfícies, gel hidroalcohòlic i sabó de mans), el mètode més eficaç  per eliminar els bacteris patògens és utilitzar sabó de mans. 

Per poder realitzar aquesta part experimental vaig necessitar conèixer diferents aspectes referents a les tècniques de laboratori que utilitzaria: com preparar el medi de cultiu, fer recollida i sembra del bacteri, establir un estudi d’antibiograma, classificar els bacteris segons la tinció de Gram, etc. 

En realitat no vaig poder arribar a una conclusió clara. La falta de dades suficients per poder fer un estudi estadístic complet em va impedir poder respondre a la meva hipòtesi amb  contundència. Tot i  haver realitzat fins a tres rèpliques de tot el treball experimental, no van ser suficients per a obtenir dades concloents.  

Durant el procediment vaig trobar algunes dificultats:  la més important va ser haver-me de replantejar l’experiment, ja que em vaig adonar que estava mal dissenyat i que seguint d’aquesta manera no aconseguiria cap resultat. Això va implicar haver de començar tot el treball de laboratori des de zero.  

La falta d’una estufa de cultiu en el laboratori del meu institut, on poder cultivar els bacteris sota unes condicions controlades, també em va impedir aconseguir resultats precisos.  

A més jo sóc d’origen estranger i fa tres anys que visc a Catalunya. El fet d’haver hagut d’aprendre una llengua tan diferent de la meva em dificulta molt l’expressió i la redacció correcta, però amb moltes ganes i esforç ho he aconseguit.  

Valoro molt haver fet aquest treball, ja que he après moltíssimes coses que em faran servei  al llarg dels meus estudis i de la meva vida. He gaudit molt el temps que he  passat al laboratori i ara estic més segura que mai que vull estudiar una carrera científica.

Tutoria: Carol Ricou Ruiz