Autoria: Berta Henares, Paula Duarte i Ivan Romero
El nostre treball de recerca tracta sobre la farmacontaminació, que, a grans trets, és la contaminació del medi produïda pels fàrmacs. La motivació per fer-lo va sorgir de la preocupant situació, fortament invisibilitzada, que estem patint. Vam partir d’un article que recollia dades del riu Ebre, que constatava que el 54% de totes les substàncies que s’hi detecten són contaminants hormonals; és a dir, un tipus de fàrmacs que poden ocasionar efectes adversos a dosis molt baixes i fins i tot inferiors a les dosis d’exposició considerades segures per la normativa. Així doncs, la dosi d’exposició no en determina l’efecte.
Després de fer recerca bibliogràfica, vam dissenyar un experiment que va consistir a fer créixer plantes regades amb aigua i diferents concentracions de medicaments per tal de veure com afectava el seu creixement. L’experiment es va enfocar a la ciutat de Sabadell per observar l’impacte a la nostra localitat. Seguidament vam complementar la informació de la recerca amb una enquesta que ens va ajudar a saber quin era el grau de coneixement que tenia la gent sobre el tema.
Amb aquest treball vam constatar que els fàrmacs són un tipus de microcontaminants, ja que aquests no són aprofitats totalment pel nostre organisme quan els prenem, cosa que provoca que siguin expulsats al medi en quantitats molt reduïdes, difícils d’eliminar i acaben contaminant l’aigua. Així i tot, aquesta no és l’única via a través de la qual els fàrmacs arriben al medi; el reciclatge inadequat que es fa dels medicaments quan han caducat o quan s’ha acabat el tractament, no només té efectes en la contaminació de l’aigua sinó que fa que el sòl també acabi patint danys.
A partir del nostre experiment, hem pogut corroborar que la farmacontaminació de l’aigua afecta el creixement de les plantes i que, com més contaminada estigui aquesta aigua, les conseqüències a llarg termini seran pitjors.
Per acabar, cal destacar que el fet que la farmacontaminació estigui produïda per microcontaminants fa que aquesta no sigui tan evident. Això explica la invisibilització d’aquesta problemàtica, fet que deriva en una manca de conscienciació per part de la societat sobre aquest fet. Per això, creiem important la realització d’estudis i projectes per tal de buscar una solució al problema, o, com a mínim, la reducció notable d’aquest.
Tutoria: Angels Llonch Casanovas
Deixa un comentari