TÍTOL: Una joguina per a mi, un plat a taula per a ell
TEMA: Consumint productes de comerç just contribuïm a crear llocs de treball dignes
TEXT EXPLICATIU: Iren Nikolaeva i Elisa Martínez
Hi havia una vegada una nena que es deia Marta i que tenia una amiga d’Àfrica, que es deia Aamori i que un dia li va portar un regalet: una nina molt simple però bonica.
Aamori- Saps d’on és aquesta nina?
Marta- No, però és molt bonica.
Aamori- És africana.
Marta- On l’has comprat?
Aamori- És d’una ONG que va a un poble africà i dóna treball a canvi d’uns salaris justos i així la gent no passa tanta gana. Fan uns productes artesanals respectuosos amb el medi ambient.
Marta: Oh…, que bonic!
Aamori- Sí, quan jo vivia a Africà molta gent que coneixia es moria de gana, per això vaig haver de marxar i venir cap aquí.
Marta- I…perquè no muntem una campanya?
Aamori- Però, de què?
Marta- Una campanya publicitària que ensenyi el bonic que pot ser…, mmm… com es diu això…?
Aamori- El comerç just.
Marta- Això mateix!
Aamori- No és una mala idea.
Marta- Sí, sí..!!
La Marta saltava com una boja.
Les dues nenes van passejar en busca d’informació, van anar a biblioteques, van buscar per Internet… i van crear uns cartells molt bonics que van penjar per tot arreu i que deien:
IMAGINA’T PER UN MOMENT QUE TU NO TINGUESSIS DINERS, NI MENJAR.
PER UN MOMENT IMAGINA’T QUE ET DONEN UN TREBALL AMB UN SALARI JUST, SENSE LA INTENCIÓ D’APROFITAR-SE DE TU, NO COM ALTRES QUE FAN TREBALLAR DE SOL A SOL ALS MÉS NECESSITATS PER 15 CÈNTIMS AL DIA.
NO CREUS QUE SERIES MÉS FELIÇ?
COMPRA PRODUCTES DE COMERÇ JUST!
Després d’això la Marta i l’Aamori van prendre una decisió: a partir d’aquell moment comprarien tot el que poguessin de comerç just.
TÍTOL: Amb petits gests ajudem el medi ambient
TEMA: El reciclatge com a eina per a fer un món més sostenible.
TEXT EXPLICATIU: Iñigo Salguero i Olatz Saez
Un dia una mestra va entrar a la seva classe amb una paperera de cartró. Els seus alumnes es van quedar estranyats i un li va preguntar:
Alumne 1: Què és això que portes?
Mestra: És una paperera de reciclatge.
Alumne 2: I en aquesta brossa haurem de llençar els papers, l’embolcall dels entrepans, la pell de les fruites….
Mestra: No, home. Aquí només posarem paper i cartró.
Alumne 3: I per què?
Mestra: Perquè a l’escola us ensenyarem a reciclar. El paper que llanceu vosaltres el portarem després al contenidor blau del carrer.
Alumne 4: I què vol dir reciclar?
Mestra: Vol dir tornar a fer servir el mateix paper.
Alumne 4: Quin fàstic! Farem servir papers que hem utilitzat per netejar la taula o per netejar-nos les mans?
Mestra: No! Els papers passen per un procés molt llarg en el qual es fa una pasta per tornar a fabricar paper.
Alumne 5: Ah!
Mestra: Sabeu algun exemple de paper reciclat?
Alumne 6: Els folis de paper que són més marrons?
Mestra: Sí! Molt bé!
Alumne 7: Però, per què més serveix el reciclatge?
Mestra: Doncs per a no fer tant malbé el medi ambient, perquè per fer un paquet de folis han d’utilitzar la fusta dels arbres i si sempre estan tallant arbres al final ens quedarem sense boscos que ens ajudin a respirar més sa.
Nosaltres també intentarem reutilitzar el paper. Posarem una capsa a la classe on hi deixarem les fitxes que estiguin utilitzades per una banda i per l’altra no.
Alumne 8: I què farem amb aquests papers?
Mestra: Doncs, per exemple, ens aniran bé per a fer unes quantes operacions matemàtiques: en comptes d’agafar un full nou agafarem un full de la capsa de reutilització. Així nosaltres podrem ajudar una mica al medi ambient. Us ha agradat la idea?
Alumnes: Sí !!
TÍTOL: Si vols estalviar pots.
TEMA: Què es pot fer per estalviar?
TEXT EXPLICATIU: Olatz Saez
Hi havia una vegada un jove que es volia comprar un ordinador d’última generació que valia mil euros. La seva llibreta d’estalvis sempre estava a zero i no es podia ni permetre comprar-se aquell llibre que tantes ganes tenia de llegir.
Fins que un dia va decidir que havia d’aprendre a estalviar i els va dir als seus amics:
– Jo vull aquell ordinador i ho aconseguiré!
Els seus amic es van riure d’ell perquè sempre estava malgastant i no es creien que parlés seriosament.
Al dia següent va anar al banc a veure quants diners li quedaven per a tot el mes. Li van dir que només li quedaven 300 euros i va pensar:
– Vaig a la botiga i me’l compro a terminis.
De camí a la botiga dels ordinadors, va veure uns pantalons molt bonics i va estar a punt d’entrar a provar-se’ls i va estar a punt d’entrar a provar-se’ls però va pensar:
– L’altre jo se’ls compraria, però ara no puc perquè he d’estalviar.
Va arribar a la botiga d’informàtica i li van dir que no ho podia comprar a terminis, que ho havia de pagar de cop.
Va marxar a casa seva i va pensar com podria estalviar. En primer lloc va decidir deixar de fumar, així al dia s’estalviava 3,15€ i en un mes 100 euros. Aquella mateixa nit va anar a la discoteca i mentre els seus amics es prenien dos o tres cubates, còctels… ells es prenia un refresc més baratet, així s’estalviava 20 euros cada dissabte. També va pensar que si es comprés productes de marca més econòmica i cada vegada que anés a comprar agafés realment el que necessitava es podia estalviar 40 euros. Tampoc anava cada cap de setmana de compres de roba i complements i així va a aprendre a estalviar.
En cinc mesos es va poder comprar l’ordinador que tant desitjava. Però el més important de tot és que a partir de llavors va aprendre a estalviar i així podia fer tot el que volia perquè sabia controlar i administrar els seus diners.
TÍTOL: No miris la tele per mirar, selecciona!
TEMA: Ús i abús de la televisió
TEXT EXPLICATIU: Govinda Sclifos i Elisa Martínez
Ei! no t’empassis qualsevol cosa! No, no t’empassis un programa que no t’agrada simplement perquè és el que fan en aquell moment a la tele. Pots provar altres coses: passejar, fer qualsevol esport, escoltar música, ballar, llegir, tocar un instrument, jugar, compartir temps amb la família…
Les coses més divertides no han de ser necessàriament un partit televisat, una telenovel·la o una pel·lícula. Moltes vegades llegir un llibre és cent vegades millor i més entretingut.
I no cal dir que sortir amb els amics i amigues és una bona alternativa a passar tota una tarda davant la televisió.
És molt còmode estar assegut mirant la tele, però has de pensar amb tots els inconvenients que comporta: no és bo per a la salut perquè pot ocasionar trastorns de la son, problemes d’atenció i també sobrepès, ja que s’afavoreix la falta d’exercici i la vida sedentària.
A més, el que veiem en la tele té una gran influència en el comportament dels nens i dels joves: moltes vegades els programes transmeten uns valors inadequats (crits, baralles, falta de respecte…) i fomenten el consumisme (gran quantitat d’anuncis).
Fora de la televisió hi ha vida exterior; hi ha un món divertit i especial. No te’l perdis!
TÍTOL: Surt més a compte dir-ho amb un sms.
TEMA: Utilització responsable del telèfon mòbil.
TEXT EXPLICATIU: Sergi Jiménez
Si vols estalviar,
missatges has d’enviar.
Si vols estalviar
la teva tarifa has d’estudiar.
Si vols estalviar
de companyia pots canviar.
Si vols estalviar
menys trucades hauràs de realitzar.
Si vols estalviar
agafa un telèfon fix per trucar.
Si vols estalviar
menys hauràs de gastar.
Si vols estalviar
missatges tontos no hauràs d’enviar
Si vols estalviar
un mòbil ecològic hauràs de comprar.
Si vols estalviar
el saldo no t’hauràs de menjar.
Si vols estalviar
menys diners hauràs de recarregar.
Si vols estalviar
no truquis per trucar.
Si vols estalviar
a internet no t’hauràs de posar.
Si vols estalviar
el mòbil apagat haurà d’estar.