Una bona comprensió passa per una lectura atenta i reflexiva. Andrés Calero.

L’Andrés Calero torna a posar al seu lloc web una entrada MOLT INTERESSANT amb molts punts de contacte amb l’Impuls de la Lectura i l’Ensenyament explícit de les estratègies d’ensenyament aprenentatge.

D’una lectura atenta i reflexiva, com ell mateix demana a l’entrada, surten idees enriquidores que ens poden ajudar en la nostra tasca amb l’alumnat i el foment de la seva competència lectora…. 

Idees que emergeixen de la lectura:

– “…Su excesivo empeño en los procesos de decodificación les consume capacidad cognitiva para centrarse en el significado de dichas palabras”.

– “…hay que revolucionar los procedimientos clásicos de enseñanza de la lectura.”

– “…Resaltar la importancia teórica de enseñar a estos alumnos (…) procesos de pensamiento estratégicos, para que aprendan a supervisar y controlar la comprensión.

– “…Llevar a cabo una práctica de modelado inicial…” (per part del docent).

– “…que aprendan a utilizar de un modo voluntario y reflexivo estrategias que les hagan conscientes de que la comprensión del texto debe buscarse y darse simultáneamente a la lectura…”

Aquestes són només algunes de les idees que defensa l’Andrés Calero des de l’enfocament metacognitiu  que defensa al seu bloc i que té, per tant, molts punts de coincidència amb l’ILEC (Impuls de la Lectura) del Departament d’Ensenyament.

Val la pena fer-ne una lectura acurada… Podeu trobar-la seguint aquest enllaç.

Taller de lectura. Un text molt útil: lectura de les etiquetes d’aliments. Beatriu Palau

La Beatriu Palau comparteix un Taller de lectura molt pràctic i útil per tal de treballar la competència lectora amb el nostre alumnat.

Tot seguint les fases típiques de la minilliçó ILEC – connexió, modelatge, participació activa i enllaç – ens apropa com fer explícites les estratègies d’ensenyament-aprenentatge per millorar l’èxit educatiu del nostre alumnat amb etiquetes d’aliments (concretament treballa un tetrabrik de llet i un paquet de salmó fumat).

Curiós i interessant taller…

Si voleu veure l’experiència per poder-la desenvolupar a l’aula podeu seguir aquest enllaç.

El complementa amb aquesta altra entrada on hi ha una activitat pràctica de “fer preguntes” a partir d’una etiqueta amb qüestions classificades en: recordar, comprendre, aplicar, analitzar, avaluar i crear”… 

Com veureu es tracta d’una activitat molt nutritiva


Gràcies, Beatriu!

Centre endins. Sessió de formació ILEC a Sant Vicenç dels Horts

Uns assessors i assessores del Baix han fet una presentació per a un claustre d’un Institut on, a partir dels materials institucionals que està creant el Departament d’Ensenyament, recorden els elements principals que marquen les línies d’actuació de l’Impuls de la Lectura (ILEC).

Feu-li una ullada perquè pot ser transferible, sense dubte, a altres claustres de centres docents amb les modificacions oportunes (el podeu descarregar des de slideshare sense problemes).

Moltes gràcies a les assessores que ho han fet possible.

Felipe Zayas. “El giro copernicano a la enseñanza de la lengua”


Aprofitant la celebració ara fa uns dies des de Google del 540 aniversari del naixement de Nicolàs Copèrnic volem fer-nos ressó d’una entrada que Felipe Zayas va escriure al seu bloc “darle a la lengua” el 17 de gener, on parla de la necessitat de realitzar un “giro copernicano a la enseñanza de la lengua”.


Té plena cabuda dins d’aquest bloc perquè, malgrat la concisió de l’entrada, diu coses que estan en plena sintonia amb el que estem treballant amb els centres ILEC (Impuls de la Lectura) del Departament d’Ensenyament.

Ràpida lectura, però molt encertada i clara, amb un final lapidari:


 “…como todo giro copernicano, significa una revolución. Y ya sabemos cuáles son los costes de las revoluciones y el destino de los revolucionarios.

Así que sigamos permitiendo al sol girar gozoso alrededor de la tierra.”


Podeu llegir l’enllaç des d’aquí.

Competències bàsiques.

Material elaborat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.


Aquesta col·lecció la formen els documents per a la identificació i el desplegament de les competències 
bàsiques associades a les matèries del currículum a l’educació primària i a l’educació secundària obligatòria.



Com explica el Departament a l’espai de Col·leccions, “La finalitat d’aquest document d’orientacions de competències bàsiques de l’àmbit lingüístic de l’educació primària és ajudar els centres a l’hora de desenvolupar el currículum de les àrees de llengua catalana i de llengua castellana.
El document conté les dimensions, les competències graduades en tres nivells d’adquisició al final de l’etapa, els continguts clau que contribueixen al desenvolupament de cadascuna de les competències, i les orientacions metodològiques i d’avaluació.”

Des d’aquí podeu accedir-hi:


Taller de Lectura. El Joc de l’Oca. Beatriu Palau.

El taller de lectura com a estratègia per a la millora de l’èxit escolar que estem treballant a diverses escoles i instituts del territori es materialitza amb un treball interessant fet per la Beatriu Palau.

A partir del Joc de l’Oca, que tots i totes coneixem, organitza una activitat de lectura de la instrucció com a tipologia textual. La realitza des de la perspectiva de l’alumnat i tot explicitant estratègies d’ensenyament-aprenentatge per tal que vagin fent-les seves.



Ens ofereix: 





Una activitat preparada per a utilitzar-la a l’aula. Més informació al seu lloc web.