Llegir, més enllà de les lletres

Acaba de ser publicat el llibre “Llegir, més enllà de les lletres” (Pagès Editors), d’Enric Queralt, que de ben segur serà útil a les biblioteques escolars, a les escoles i també, potser, a les famílies.

Tal com diu l’autor:
Llegir, més enllà de les lletres és un assaig que vol aportar claror, il·lusió i ajudes a propòsit d’algunes de les raons que, encara avui, impedeixen avançar, de manera generalitzada, en la didàctica de la lectura als centres educatius. El treball arrenca amb el dubte del perquè el món educatiu es resisteix a emprar “tot el que se sap” sobre fer escola. S’adreça a persones que estiguin dins l’escolaritat obligatòria, inclòs el parvulari, malgrat que no en formi part. Amb un llenguatge clar i directe, desenvolupa els aspectes nuclears de la didàctica de la lectura, amb aportació de referents teòrics i amb inclusió d’exemples i models experimentats al llarg dels anys de formador de centres en aspectes relacionats amb la didàctica de la llengua, tant oral com escrita.”

Obra guardonada als XXXII Premis Baldiri Reixac.

Enric Queralt i Catà és formador i assessor de llars d’infants, d’escoles i d’instituts, en aspectes relacionats amb l’organització escolar, el desplegament curricular, la programació didàctica, la coherència pedagògica de les institucions educatives i, sobretot, amb l’ensenyament i l’aprenentatge del llegir i l’escriure.
Va visitar les escoles de Primària de Blanes a principis d’abril per fer-nos una xerrada sobre l’ensenyament de la lectura, dins del marc del Pla d’Impuls de la lectura que ha engegat aquest curs el Departament d’Ensenyament.
Aquest blocs són seus. Us convidem a visitar-los: Amb els peus a terra i Llegint amb els peus a terra.

Certamen de Lectura en Veu Alta

El passat 25 d’abril els alumnes de 5è que havien participat al Certamen de Lectura en Veu Alta van anar a Mataró en tren ja que l’Anahí Abreu participava a les semi-finals.

Aquí teniu un resum fotogràfic de com va anar la jornada!

Enhorabona Anahí i tots els companys i companyes!

Els fantàstics llibres voladors de Mr. Morris Lessmore

Aprofitant que ahir era Sant Jordi, els nostres alumnes van tenir la oportunitat de veure el film The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore, un curtmetratge d’animació preciós d’uns 15 minuts de durada que vol ser un homenatge als llibres, a les vides que porten dins i que ens fan volar la imaginació, al Mag d’Oz i a l’huracà Katrina que va assolar Nova Orleans.
Dirigit per William Joyce i Brandon Oldenburg, va guanyar l’Òscar al millor curtmetratge animat de l’edició passada.

Cliqueu aquí per anar al curt.

21 de març, Dia mundial de la Poesia

Aquest dimecres, 21 de març, se celebra el Dia mundial de la Poesia.
La paraula poètica, com a element important de l’educació artística a les escoles, es mereix una atenció més destacada dins del currículum de Primària.
A la xarxa existeixen recursos per a treballar-la amb nens i nenes de totes les edats. En català, tenim www.viulapoesia.com; en castellà, www.el huevo de chocolate.com; i en anglès, www.poetry4kids.com.
Gaudiu de la poesia!

Recomanacions i crítiques dels alumnes de 6è

Bon dia a tots i totes,
Avui volem aprofitar per explicar-vos les activitats de dinamització que duen a terme alguns alumnes de 6è.
Si cliqueu la pestanya Recomanacions i crítiques que hi ha a la barra superior, us portarà a una pàgina on els nostres alumnes més lectors de 6è ens expliquen els llibres que llegeixen durant el seu temps lliure i per plaer. Hi trobareu recomanacions, comentaris, crítiques… i una fotografia de la portada del llibre.
Hi esperem moltes més aportacions!
Aprofitem per felicitar-los per la iniciativa i també per donar-los les gràcies.

Jornada de presentació del Pla Nacional de Lectura

Com ja sabeu, la nostra escola ha estat escollida com a centre de referència per les seves bones pràctiques pel que fa a l’impuls de la lectura.
El passat dijous 15 de desembre vam assistir a la Jornada de presentació del Pla Nacional de Lectura, a Girona, a l’institut Vicens Vives.
A grans trets, el Pla consisteix en un programa d’actuacions que durarà tres anys i durant els quals els centres escollits intercanviaran pràctiques considerades de referència per a l’impuls de la lectura.
Al final de la presentació el mestre Enric Queralt ens va fer una ponència sobre com hauria de dur-se a terme, des del seu punt de vista, l’aprenentatge de la lectura. El seu blog (blocs.xtec.cat/ambelspeusaterra) val molt la pena de visitar. El trobareu enllaçat a la columna de la dreta o podeu accedir-hi clicant aquí.

Trobareu més informació sobre aquest pla als següents webs:
www.gencat.cat/ensenyament
www.xtec.cat/impulslectura
www.edu365.cat/llegeix

Per a les famílies que desitgin implicar-se en l’adquisició de la lectura dels seus fills o filles, podeu visitar el següent web:
www.gencat.cat/ensenyament/familiaiescola

Aprofitem per desitjar-vos unes Bones Festes de Nadal i Any Nou i esperem retrobar-vos el 9 de Gener!

Pla d’impuls a la lectura

El Departament d’Ensenyament participa en el Pla Nacional de Lectura impulsat pel Govern de la Generalitat establint com a objectiu estratègic la millora de l’èxit escolar de tot l’alumnat. I ho fa potenciant la lectura sistemàtica en totes les àrees i matèries del currículum al llarg de tota l’escolaritat bàsica per augmentar la competència comunicativa i lingüística i el desenvolupament de l’hàbit lector dels infants i joves, sense oblidar que la competència lectora és la base de molts aprenentatges i un requisit per participar amb èxit en bona part dels àmbits de la vida adulta.

Clicant aquí tindreu accés al dossier d’Impuls de la lectura.