La família i la societat en els contes tradicionals.
Hipòtesi de treball: No tots els contes tradicionals són sempre un bon model a seguir.
1ª SESSIÓ (1’5h):
Cada grup té una pregunta d’investigació. Abans de començar pròpiament el projecte fem una primera sessió per lliurar tota la documentació als alumnes i explicar què és cada un dels documents, per què serveix, com ens organitzarem, com treballarem, com s’avaluarà… Cada mestre té assignats uns grups (dos mestres tenen 3 grups i una mestra en té 4) que tutoritzarà durant tot el projecte.
Documentació pels alumnes: Full d’instruccions sobre el projecte, Pla d´Equip, Full de Planificació de tasques, rúbrica del treball en equip.
- La mestra parla amb els membres del grup de treball i els demana que busquin una mica d’informació, que preguntin a casa sobre les preguntes 1 i 2 detallades a sota:
1.- Què és un conte tradicional? Coneixeu contes tradicionals? Quins? Us n’han explicat algun? Qui? Quan?…
2.- Per què creieu que serveixen els contes tradicionals?
2ª SESSIÓ (3h matí):
- Conversa guiada per la mestra sobre el tema (30 minuts). Fan una pluja d´idees sobre la base de la informació que han buscat a casa, la secretària les va anotant. L’objectiu és arribar a formular una pregunta d’investigació i una hipòtesi que mirarem de comprovar.
Algunes de les preguntes formulades per orientar la conversa:
1.- Què és un conte tradicional? Coneixeu contes tradicionals? Quins? Us n’han explicat algun? Qui? Quan?…
2.- Per què creieu que serveixen els contes tradicionals?
3.- Penseu que els contes donen models/ valors als nens/nenes que els escolten? Quina mena de models?
4.- Plantegem una pregunta que vulgueu investigar sobre aquest tema i feu-ne una hipòtesi (resposta).
PLUJA D´IDEES
Algunes de les idees que van comentar:
“Els contes no sempre donen bons models, les princeses sempre s’han de casar obligatòriament amb algú que no volen.”
“Pensem que hi ha molts contes masclistes”
“Els contes transmeten valors i models als nens petits perquè els nens coneguin què està bé i malament”.
“Que hi ha molts personatges femenins que són cruels: madrastres, bruixes, germanastres…”
FORMULACIÓ DE LA HIPÒTESI
“Els contes tradicionals no sempre no són un bon model pels nens petits.”
PLA D’EQUIP (1h)
Abans de començar a treballar com a grup cal estar ben organitzats. Han de preparar el seu “Pla d’equip”.
PLA DE TREBALL (1’5h)
Els alumnes fan propostes de treball i les van concretant en el seu pla de treball. La proposta s’ha de presentar a la tutora qui donarà les orientacions necessàries. Tot i així, el Pla patirà transformacions durant el projecte ja que sorgeixen idees noves o propostes de millora de les activitats pensades inicialment. L’hauran d’anar modificant durant el procés.
SESSIONS 3a a 6a (3h del matí)
PROPOSTA D’ACTIVITATS DELS ALUMNES.
- Buscar informació sobre sexisme en els contes tradicionals
- Elaborar una guia per escriure un conte no sexista ( a partir dels models trobats). Volen fer arribar aquesta guia a la resta de companys de la classe per tal que puguin escriure un conte sense trets sexistes.
- Seleccionar 6 contes tradicionals i fer-ne una lectura crítica tot aplicant la guia Decideixen recollir aquesta informació en una graella que senyalarà els trets masclistes que observen.
- Escriure un conte infantil de tipus tradicional però que promogui un model de família o societat No sexista ni discriminatori.
- Representar aquesta petita història amb unes titelles que ells mateixos elaboraran.
- Escriure el guió dialogat per la representació amb les titelles.
- Fer un croquis de les titelles. Decidir la forma, els materials que utilitzaran…
- Fer un power point per presentar als companys la feina feta i les seves conclusions.
CONCLUSIONS I COMPROVACIÓ D’HIPÒTESI.
Treure conclusions sobre el treball realitzat. Respondre la pregunta inicial i comprovar o no la hipòtesi de treball que s’havien formulat inicialment.
AUTOAVALUACIÓ I COAVALUACIÓ DEL PROJECTE
- Avaluar el Pla d’equip: Establir el nivell d’assoliment dels diferents aspectes del treball en equip, avaluar l´assoliment d’objectius grupals i personals.
- Rúbrica del treball en equip.
ELABORACIÓ DE LA CARPETA D´APRENENTATGE
- Amb tota la documentació que ha generat durant el projecte, els productes finals i el seu diari personal de classe, cada alumne de forma individual haurà de preparar la seva carpeta d’aprenentatge tot argumentant la tria d’activitats significatives que han fet.
- La mestra avaluarà el projecte tenint en compte tots els documents anteriorment descrits, l’exposició oral del treball i les anotacions que ha fet durant el procés de realització del projecte.