Relat de l’aplicació del projecte

La família i la societat en els contes tradicionals.

Hipòtesi de treball: No tots els contes tradicionals són sempre un bon model a seguir.

1ª SESSIÓ (1’5h):

Cada grup té una pregunta d’investigació. Abans de començar pròpiament el projecte fem una primera sessió per lliurar tota la documentació als alumnes i explicar què és cada un dels documents, per què serveix, com ens organitzarem, com treballarem, com s’avaluarà… Cada mestre té assignats uns grups (dos mestres tenen 3 grups i una mestra en té 4) que tutoritzarà durant tot el projecte.

Documentació pels alumnes: Full d’instruccions sobre el projecte, Pla d´Equip, Full de Planificació de tasques, rúbrica del treball en equip.

  • La mestra parla amb els membres del grup de treball i els demana que busquin una mica d’informació, que preguntin a casa sobre les preguntes 1 i 2 detallades a sota:

1.- Què és un conte tradicional? Coneixeu contes tradicionals? Quins? Us n’han explicat algun? Qui? Quan?…

2.- Per què creieu que serveixen els contes tradicionals?

 

2ª SESSIÓ (3h matí):

  • Conversa guiada per la mestra sobre el tema (30 minuts). Fan una pluja d´idees sobre la base de la informació que han buscat a casa, la secretària les va anotant. L’objectiu és arribar a formular una pregunta d’investigació i una hipòtesi que mirarem de comprovar.

Algunes de les preguntes formulades per orientar la conversa:

1.- Què és un conte tradicional? Coneixeu contes tradicionals? Quins? Us n’han explicat algun? Qui? Quan?…

2.- Per què creieu que serveixen els contes tradicionals?

3.- Penseu que els contes donen models/ valors als nens/nenes que els escolten? Quina mena de models?

4.- Plantegem una pregunta que vulgueu investigar sobre aquest tema i feu-ne una hipòtesi (resposta).

PLUJA D´IDEES

Algunes de les idees que van  comentar:

“Els contes no sempre donen bons models, les princeses sempre s’han de casar obligatòriament amb algú que no volen.”

“Pensem que hi ha molts contes masclistes”

“Els contes transmeten valors i models als nens petits perquè els nens coneguin què està bé i malament”.

“Que hi ha molts personatges femenins que són cruels: madrastres, bruixes, germanastres…”

FORMULACIÓ DE LA HIPÒTESI

“Els contes tradicionals no sempre no són un bon model pels nens petits.”

PLA D’EQUIP (1h)

Abans de començar a treballar com a grup cal estar ben organitzats. Han de preparar el seu “Pla d’equip”.

PLA DE TREBALL (1’5h)

Els alumnes fan propostes de treball i les van concretant en el seu pla de treball. La proposta s’ha de presentar a la tutora qui donarà les orientacions necessàries. Tot i així, el Pla patirà transformacions durant el projecte ja que sorgeixen idees noves o propostes de millora de les activitats pensades inicialment. L’hauran d’anar modificant durant el procés.

SESSIONS 3a a 6a (3h del matí)

PROPOSTA D’ACTIVITATS DELS ALUMNES.

  • Buscar informació sobre sexisme en els contes tradicionals
  • Elaborar una guia per escriure un conte no sexista ( a partir dels models trobats). Volen fer arribar aquesta guia a la resta de companys de la classe per tal que puguin escriure un conte sense trets sexistes.
  • Seleccionar 6 contes tradicionals i fer-ne una lectura crítica tot aplicant la guia Decideixen recollir aquesta informació en una graella que senyalarà els trets masclistes que observen.
  • Escriure un conte infantil de tipus tradicional però que promogui un model de família o societat No sexista ni discriminatori.
  • Representar aquesta petita història amb unes titelles que ells mateixos elaboraran.
  • Escriure el guió dialogat per la representació amb les titelles.
  • Fer un croquis de les titelles. Decidir la forma, els materials que utilitzaran…
  • Fer un power point per presentar als companys la feina feta i les seves conclusions.

CONCLUSIONS I COMPROVACIÓ D’HIPÒTESI.

Treure conclusions sobre el treball realitzat. Respondre la pregunta inicial i comprovar o no la hipòtesi de treball que s’havien formulat inicialment.

AUTOAVALUACIÓ I COAVALUACIÓ DEL PROJECTE

  • Avaluar el Pla d’equip: Establir el nivell d’assoliment dels diferents aspectes del treball en equip, avaluar l´assoliment d’objectius grupals i personals.
  • Rúbrica del treball en equip.

ELABORACIÓ DE LA CARPETA D´APRENENTATGE

  • Amb tota la documentació que ha generat durant el projecte, els productes finals i el seu diari personal de classe, cada alumne de forma individual haurà de preparar la seva carpeta d’aprenentatge tot argumentant la tria d’activitats significatives que han fet.
  • La mestra avaluarà el projecte tenint en compte tots els documents anteriorment descrits, l’exposició oral del treball i les anotacions que ha fet durant el procés de realització del projecte.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *