El segon amb el que vam voler engrescar els alumnes va ser el de la família. Aquest és, per sobre, el guió que els mestres vam presentar a l’aula:
- Tipus de matrimoni: civil, religiós, homosexual, de conveniència (per aconseguir permís de residencia), parelles de fet, matrimonis pactats vs. l’amor romàntic
- Adopció. Famílies d’acollida. Legislació. Homosexuals, famílies monoparentals.
- Orfes.
- Família nombrosa. Avantatges. Franquisme.
- Descens de la natalitat i industrialització.
- Visió diacrònica (la família romana, la família pagesa catalana, …). Altres models de família en el món: la família gitana, la poligàmia…
- Patriarcat i matriarcat.
- La pèrdua del cognom de la dona en casar-se.
- Fills no reconeguts. Fills il·legítims. Proves de paternitat: l’ADN i la genètica. Mare biològica. Mares de lloguer. Donació d’òvuls. Fecundació assistida.
- El llibre de família.
- Dinasties (la importància de la descendència per a la monarquia, guerres de successió, matrimonis endogàmics).
- El tabú de l’incest.
- Arbres genealògics.
- La família pagesa catalana. La fragmentació del patrimoni (la pubilla i l’hereu).
- La màfia i la idealització de “la família”: vincles afectius i comercials que van més enllà
- Lleis de conciliació familiar.
- Divorci. Separació. Bigàmia.
- La família política. A qui considerem família? La 1a i la 2a línia de consanguinitat
- El fenomen dels bessons i els parts múltiples.
- La figura del pare de família. La figura del tutor legal i el vincle “padrí-fillol”.
- La dida i els germans de llet.
- La Sagrada Família i el concepte de família cristià. El vot de castedat. “Pare com a sinònim de capellà”, monjos (“germans”) i monges (“germanes”), la “mare superiora”, el “Papa” de Roma…