I QUÈ ÉS UN PROJECTE?
Posar-nos d’acord en què és un projecte ens va portar temps. I alguna reunió. I encara no estic prou segura que tots ho entenem de la mateixa manera.
A l’inici de curs comencem explicant què és això de la Xarxa de competències bàsiques i convidem a tothom a formar part de l’equip impulsor. Aquest equip dissenya el projecte i elabora els documents necessaris. Després ho trasllada a tot l’equip docent i el tirem endavant.
La xarxa ens ofereix un paraigües i una excusa per endinsar-nos en aquesta metodologia.
Cal esmentar la gran implicació dels tutors en tot aquest muntatge ja que al final sempre són ells els qui han d’acabar tancant i fent que tot quadri.
Tot el professorat s’implica però no tothom de la mateixa manera. Quan plantegem aquests projectes ens fem la pregunta: l’alumne aprèn malgrat el mestre? I la resposta és que alguns alumnes sí, però que n’hi ha d’altres que no, que si el mestre no els acompanya no aprendran. El projecte vol això. Que els alumnes que són capaços de treballar sols ho facin i avancin tot el que ells vulguin i siguin capaçaos. I, a més, que ajudin els que van més lents o no tenen tantes estratègies. El mestre acompanya.
Això ens ho hem de recordar perquè podem caure a la temptació que mentre els alumnes treballen nosaltres podem estar fent les nostres tasques. I no és així.Quan més feedbach hi hagi sobre el propi aprenentatge, l’alumne més aprendrà, més serà capaç d’autoregular-se. Més connexions hi hauran.
les TIC ens hi ajuden. Hi ha aplicacions que poden controlar molts dels aspectes que nosaltres no seríem capaços. Com per exemple l’aplicació de l’Additio o l’iDoceode l’Apple per anomenar algunes.
En aquest punt vam haver de fer una important reflexió sobre el paper de les transversals. Al moment de posar en marxa el projecte no les teníem massa desenvolupades (ara una mica més). Però teníem el convenciment que aquestes competències són importants en tot el procés d’aprenentatge i que no podíem obviar-les. Vam fer una tria de les que ens vèiem en cor de controlar. I ens vam adonar que no tot el professorat està en disposició d’ensenyar la competència digital a l’alumnat. Això és una mancança que hem de mirar de corregir.
Sobre la personal i social pensem que és la que dona coherència i sentit a tot el que fem a l’aula.
Atenció a part és el tema de l’aprenentatge cooperatiu.
Crec que un dels principals problemes que tenim en educació és que no som coherents. Parlem de coses políticament correctes però no creiem en elles. I un d’aquests aspectes és el treball en grup. Molts mestres parlem de treballar en grup però tenim el convenciment que és injust que uns tinguin la mateixa nota que altres quan no han treballat igual?
I… els hem ensenyat a treballar en grup? És el nostre hàndicap. Treballen en grup, avaluem el treball en grup però és l’aspecte que més insatisfacció crea.
A la xarxa vam fer una dinàmica per experimentar tècniques i metodologies que van en aquesta direcció…
Cal un entrenament. Cal promoure la pertinença al grup, deixar clara la col.laboració que cada membre pot aportar.
La cooperació es promou proporcionant i compartint informació sobre el coneixement del grup
Ara bé, cal un guió d’aprenentatge: un conjunt d’orientacions i recomanacions que facilitaran el desenvolupament d’un determinat procés d’aprenentatge. El facilitat el professor. Ha d’anar orientat cap a la construcció del coneixement, ha d’integrar el coneixement (l’ha de lligar amb els coneixements previs), cal detallar les activitats que l’alumne haurà de fer, quina ha de ser la seva seqüenciació, què cal fer de manera individual i què en grup.
Tothom sap que els professionals de qualsevol disciplina no treballen sols, però hem de transmetre la idea de què no només no vivim sols si no que ens enriquim els uns dels altres
Els espais col.laboratius permeten que els alumnes treballin junts sense estar al mateix lloc
L’avaluació del projecte té una càrrega molt important del treball en grup. Cal un entrenament ja!!!
I quin és el paper de l’equip docent? Ja hem vist abans que l’hem rellegat una mica a 2n terme, a que sigui un executor. Però no hauria de ser així.
A secundària el departament “mana” molt. I ho ha de fer. Però no hem d’entrar en contradicció amb l’equip docent
Això el decret d’avaluació ho apunta.
A nosaltres el procés de qualitat ens ha ajudat molt en aquest aspecte. Hem hagut d’endreçar tota la documentació i ser molt curosos entre el que escrivim i el que fem. Això t’ajuda a reflexionar i fer una traçabilitat adequada.