En les enquestes que es passen a final de curs, en general, l’alumnat ha valorat de manera positiva les activitats de Treball de síntesi de 1r, 2n i 3r que s’han plantejat en forma de projecte. Quant al professorat, durant la darrera setmana de juny i per tal de tancar el curs de competències que s’ha desenvolupat al llarg del curs, es farà una valoració. A continuació podeu veure alguns dels resultats de l’enquesta de satisfacció.
PRODUCTE FINAL
IMPLEMENTACIÓ
El projecte constarà de sis parts:
- Un matí arribaran els alumnes a la classe hi haurà una maleta que contindrà diverses guies de viatges, fullets informatius d’agències, 2000 euros i un calendari. A partir d’aquest material s’originarà una conversa i es proposarà als alumnes escriure un correu electrònic a una agència de viatges del poble, convidant-los a que vinguin a l’escola a explicar-nos com n’organitzen un.
- Paral·lelament es treballarà la tipologia textual de l’entrevista per quan vinguin a la classe. Es realitzarà l’entrevista i es farà un recull en gran grup sobre quins són els aspectes claus per organitzar un viatge cultural.
- Es formaran els sis grups i es repartiran els rols corresponents.
- Es plantejarà el late motive als alumnes Què pot visitar una parella en un viatge cultural per Espanya amb un pressupost de 2000 euros? Quines eines utilitzaries per promocionar el viatge? i es començarà a dissenyar el viatge (pressupost, visites culturals, llocs d’interès, rutes, dietes, mitjans de transport necessaris, gestió del temps…). Es dedicarà una de els primeres sessions a compartir els criteris d’avaluació i realitzar la rúbrica conjuntament.
- Es realitzarà el producte final: editar un tríptic en llengua catalana i dissenyar un cartell informatiu.
- S’exposarà als companys de cinquè les sis propostes i es realitzarà una co-avaluació.
Rúbriques d’avaluació compartides
Tant per al treball de 1r i 2n com per al treball de 3r, hem utilitzat rúbriques que es van compartir am els alumnes. Saber com se’ls avaluava els va ajudar a saber com havien de completar millor les feines. De fet , vam poder veure com comprovaven la gradació de les rúbriques per valorar la seva feina i corregir-la. La imatge correspon a la rúbrica que es va utilitzar a 3r:
Resultat a 3r d’ESO
Per explicar com serà el món d’aquí a 100 anys els alumnes van presentar diversos documents. Van crear un CV de cada expedicionari, van crear un full en forma de piràmide amb les preguntes que creien més importants sobre el futur, van fer un mapa conceptual de la formació que van rebre, van fer un quadern de bitàcola en què explicaven el seu viatge al futur i en què donaven resposta a les preguntes que s’havien plantejat. A més, al final, van presentar el seu treball. El format de la presentació era lliure i se’ls va suggerir de ser creatius (fer un telenotícies, un reportatge…) i, tot i que molts grups van optar per una presentació oral acompanyada d’un suport digital, d’altres van fer-ho en format d’entrevista o mitjançant un vídeo.
El resultat final a 1r i 2n d’ESO
Després de passar tres dies a Planoles, després de preparar-se dos dies, finalment els alumnes han presentat el seu projecte d’agència de viatges. Ho han presentat oralment davant d’un tribunal i han acompanyat la presentació amb un suport digital power point o prezi . També, el dia dels tribunals van portar un tríptic en què feia promoció de la zona que havien conegut uns dies enrere. Aquesta explicació, enfocada des del punt de vista d’una agència de viatges, els ha servit per donar utilitat a allò que havien après i per presentar-ho d’una manera globalitzada.
Keep Calm and Enjoy Esparreguera (Avaluació)
Per a avaluar, es tindran en compte diferents aspectes tant de continguts com de competències bàsiques assolides/no assolides i dinàmica de grup.
Hi haurà dos tipus d’avaluació. La primera serà una autoavaluació grupal, els alumnes hauran d’autovaluar-se mitjançant una graella que proporcionaran els docents. La segona avaluació la faran els professors/es també amb una graella i tenint en compte l’exposició oral que faran del seu treball a classe,la revista en sí i els continguts i objectius assolits al llarg del temps treballat.
Keep Calm and Enjoy Esparreguera (Producte final)
Keep Calm and Enjoy Esparreguera (Implementació)
La seqüència d’activitats programades es es realitzaran en els grups 2on D i 2on E per raons organitzatives.
Creació de grups (0:30).
En aquesta sessió s’estableixen grups heterogenis de 6 persones on cada grup elegeix el seu delegat i secretari de grup.
Visita al campanar 26 abril (1:30).
Els delegats i secretaris de cada grup faran la visita al campanar d’Esparreguera, on seran atesos i guiats per Josep Teruel (president de l’Associació d’Amics del Campanar d’Esparreguera) i li faran les qüestions necessàries per a elaborar una entrevista sobre la història, cura, manteniment i curiositats del campanar.
Sessió 1 (2:00). 26-4-2018.
Al començament de la classe s’estableixen els objectius i s’expliquen les tasques a assolir per a realitzar la revista producte final:
- Crear la portada amb un dibuix fet a ma i el lema “Keep calm & enjoy Esparreguera”, per darrere dibuixar el logotip de l’institut el Castell.
- Llistar els llocs d’interès d’Esparreguera amb una breu descripció (anglès).
- Redactar la transcripció de l’entrevista a Josep Teruel (català i anglès).
Es realitza regularment pels membres de l’equip impulsor el seguiment de les tasques que s’han d’assolir per tots els grups en aquesta sessió.
Sessió 2 (2:00). 2-5-2018.
Al començament de la classe s’estableixen els objectius i s’expliquen les tasques a assolir per a realitzar la revista producte final:
- Descriure el campanar i les vistes des del mirador des de d’alt del campanar amb la incorporació d’imatges (anglès i castellà).
- Identificar les mides del campanar per mitjà de descobrir les coordenades cartesianes de la seua forma i establir-lo com una tasca per a completar pel lector de la revista (anglès).
Es realitza regularment pels membres de l’equip impulsor el seguiment de les tasques que s’han d’assolir per tots els grups en aquesta sessió.
Sessió 3 (2:00). 16-5-2018.
Al començament de la classe s’estableixen els objectius i s’expliquen les tasques a assolir per a realitzar la revista producte final:
- Realitzar la secció de passatemps que inclourà: sopa de lletres en anglès amb vocabulari clau sobre el campanar i dos sudokus en nivells fàcil i difícil. Joc de les set diferències i de mots encreuats (anglès).
- Expressar un comiat apropiat per a la revista (anglès i català).
Es realitza regularment pels membres de l’equip impulsor el seguiment de les tasques que s’han d’assolir per tots els grups en aquesta sessió.
Sessió 4 (2:00). 17-5-2018.
Al començament de la classe s’estableixen els objectius i s’expliquen les tasques a assolir per a realitzar la revista producte final:
- Maquetar la revista i acabar les tasques pendents.
- Lliurament via Internet del treball fet per ordinador pujant el arxiu a la carpeta Drive compartida pels alumnes i l’equip impulsor.
Es realitza regularment pels membres de l’equip impulsor el seguiment de les tasques que s’han d’assolir per tots els grups en aquesta sessió.
Keep Calm and Enjoy Esparreguera (Metodologia)
Per dur a terme aquest projecte hem avaluat prèviament si les circumstàncies al voltant de la implementació del nostre projecte ens permetien aplicar-lo a tots els grups actuals de 2n o no. Finalment, la conclusió és que no per motius de dinàmiques de grup i s’ha optat per aplicar-lo als grups que millor dinàmica de grup presenten aquest curs en quant a treball cooperatiu, motiu pel qual el projecte s’ha dut a terme només als grups de 2n D i 2n E.
Una volta decidits quins grups participen al projecte, a continuació s’estableix la durada del projecte. Es pren la decisió de fer-ho en 4 sessions de classe i s’estableixen els horaris de les sessions, els grups de treball (tenint en compte el ritme d’aprenentatge de l’alumnat present dins cada grup) i el període d’entrega final del projecte finalitzat.
El projecte consisteix en fer una revista, que posteriorment serà reduïda per a fer un triptic per a rebre l’alumnat d’intercanvi en futurs cursos. Per a fer-la, l’alumnat treballarà en equip i haurà de repartir-se les diferents tasques integrades dins el projecte. Dins el projecte s’inclouen continguts de les assignatures d’anglès, català, castellà, matemàtiques i Ciències de la natura.
El disseny inicial del projecte està pensat per a realitzar-lo en 4 sessions de dues hores cadascuna. Dins la primera sessió es fa una sortida al campanar d’Esparreguera i una entrevista al president de l’associació “Amics del campanar” d’Esparreguera.
Els objectius a assolir en cada sessió se’ls hi notificarà a l’alumnat al començament de cada sessió. La darrera sessió serà per finalitzar objectius pendents i maquetar la revista com a objectiu final del projecte.
La distribució de l’alumnat és per grups de 5-6 alumnes, tenint 6 grups de treball màxim en total dins cada aula. Cada grup fa elecció d’un delegat i un secretari del grup per a realitzar certes accions extra, com per exemple organitzar i coordinar la distribució i finalització de les tasques dins el grup, a més de fer la seua part corresponen i fer la recopilació final per entregar el projecte finalitzat.
El delegat i el secretari de cada grup són les persones que aniran a fer la visita al campanar durant la primera sessió en representació del grup. També seran els encarregats d’aconseguir tota la informació necessària (història, dades, entrevista, imatges) per a fer les activitats que de les diferents assignatures s’han inclòs en el projecte. A més, se’ls proveirà d’algunes dades extra per si durant la visita no aconsegueixen totes les dades que s’esperen.