El jardí botànic (Producte final)

Finalment, hem pogut acabar el jardí vertical que ens havíem proposat. Amb el temps, esperem veure les flors de color taronja que lluiran a la façana del nostre institut. Serà el logo floral gegant que representa el logo de l’Institut El Castell.

Com que unes imatges valen més que mil paraules, aquí us deixem un carrusel de fotos perquè veieu l’elaboració d’aquest producte final.

         

AVALUACIÓ DEL PROJECTE DELS INVENTS

Per realitzar l’avaluació dels projectes utilitzem rúbriques.

És essencial que l’alumne participi en el seu procés d’avaluació. L’autoavaluació i la coavaluació esdevenen aspectes bàsics de l’avaluació formativa i formadora.

La rúbrica utilitzada per realitzar la coavaluació dels company del grup ha estat la següent:

GRUP EXPERTS BON NIVELL ACCEPTABLE MILLORABLE PUNTS
3 2 1 0
TREBALL INDIVIDUAL Planifica i fa la feina que li pertoca, busca informació o l’amplia a partir de diferents fonts o fa recerques per ampliar-la i la presenta en la data corresponent. Fa la feina encomanada i la completa només si cal i no fa recerques per ampliar-la. A vegades la presenta fora de termini. No sempre presenta la feina i sovint ho fa fora de termini. No acaba les feines i per tant no les pot aportar al grup.
PARTICIPACIÓ EN EL GRUP Participa activament i fa perquè participi tothom, col·labora, respecta i no imposa les seves idees i accepta els suggeriments dels altres. Participa, col·labora i respecta els companys, però no fa perquè participi tothom, no imposa les seves idees, però no sempre accepta els suggeriments dels altres. Participa i acostuma a imposar les seves idees, li costa acceptar els suggeriments dels altres, no fa perquè participi tothom. No acostuma a participar ni a col·laborar amb els companys. Deixa que els altres facin la feina.
COL·LABORACIÓ EN EL GRUP Ajuda als companys i demana ajuda. Explica els dubtes. Discuteix (argumenta justifica) fins arribar al consens. No sempre ajuda o demana ajuda als companys i en les discussions casi sempre participa. Si que procura arribar al consens. No sempre demana ajuda i no acostuma a participar a les discussions, encara que li agrada que el grup arribi a un consens. Li costa participar i demanar ajuda. No se sent implicat per arribar a un consens.
CÀRRECS Exerceix el seu càrrec, assumint les seves responsabilitats i mostrant una actitud positiva. Intenta assumir el seu càrrec, però li costa, encara que fa per aconseguir-ho. És una responsabilitat que ha d’assumir. Només a vegades exerceix el càrrec, entén que no és suficientment responsable. No acaba d’assumir el seu càrrec, i no n’és conscient.
LA RESPOSTA Sempre explica la solució tenint en compte totes les dades del problema real. Expressa la resposta valorant el tipus de resultat i les fites de la solució que tenen sentit en el problema real. Dóna resposta al problema real reflexionant l’ordre de magnitud i les unitats de la solució. Normalment escriu una solució sense pensar en el problema real.
TOTAL

 

IMPLEMENTACIÓ DEL PROJECTE DELS INVENTS

Els alumnes obtenen la informació d’internet i dels documents adjuntats a  les fitxes del quadern de treball.

Els punts que es treballen són els següents

  1. Els invents de l’edat antiga.
  2. Encriptació de missatges.
  3. Els invents de l’edat moderna.
  4. El poder de volar.
  5. El poder de crear paraules i històries.
  6. Creació artístic d’un abecedari diferent.
  7. Els invents de l’edat contemporània
  8. Un invent revolucionari: el mòbil.
  9. Els invents del present, del passat i del futur.
  10. Solucionem inventant: una idea nova.
  11. Presentació del projecte som inventors.

Els alumnes s’han posat a fer els seus invents. Han gaudit de l’experiència i han deixar anar la seva imaginació!

METODOLOGIA DEL PROJECTE D’INVENTORS !

Com es fa?

  1. El treball es fa en grups de 4 persones. Cada grup ha de presentar un únic producte final que consistirà en la creació d’un invent, però abans, haurà de resoldre altres activitats per informar-se i conèixer la història dels invents.
  2. Els alumnes disposen d’un quadern de grup per tal d’anar organitzant-se i avaluar diàriament la seva feina.
  3. En el dossier de treball hi ha tota la informació sobre les activitats a realitzar.
  4. El temps de realització és limitat i només es treballa  a l’aula, per això és important la planificació de la feina segons els recursos que tenen els membres del grup i del temps que es  disposi.
  5. Cal que diàriament:
  • El grup reflexioni sobre les dades obtingudes, treballin i decideixin la resposta correcta entre tots.
  • Comparteixin  la informació i els resultats de les activitats: tots els membres del grup han de conèixer globalment el treball.
  • Redistribueixin  les tasques a fer.
  • Facin  l’autoavaluació del grup, omplint la graella de la sessió corresponent.
  1. Els alumnes han de mostrar capacitat d’autonomia en l’organització del seu treball individual i bona disposició per col·laborar en el treball de grup.
  2. Les rúbriques determinen els criteris mitjançant els quals se’ls avalua.

La feina a fer s’estructura en 3 franges diàries de 2 hores, de forma que les dues primeres hores es dedica a treballar els invents en cada etapa de la història, i en les altres dues franges s’incorpora un treball més manipulatiu o artístic. Si els alumnes acaben la feina poden parlar del producte final, i un dels dies es dedica quatre hores a crear-lo.

Els grups són heterogenis, d’aquesta forma tots poden aportar al treball les capacitats, o habilitats amb les que es senti més identificat.


Els alumnes es reparteixen els rols dins del grup:

PORTAVEU: ​Representa al grup. Comunica els acords del grup.  Comunica, explica o intercanvia informacions o conclusions amb un altre grup, al professor/a o a la classe.

SECRETARI/A: ​Pren nota dels temes tractats, informes o conclusions a les que arribi el grup. Emplena cada dia al quadern de grup el diari de les sessions. Recorda al grup els acords o conclusions que s’han pogut prendre en anterioritat.

COORDINADOR/A: ​Organitza i consensua el treball entre tots els components del grup. Ajuda a tots el membres del grup, comprova que tots entenen l’activitat a realitzar. Ajuda el grup a discutir l’estratègia a seguir per realitzar la tasca. Ajuda a avançar en les activitats.

MEDIADOR/A: ​Modera les reunions, dona paraules, controla el temps d’intervencions, procura que tothom parli i  expressi alguna idea.

RESPONSABLE MATERIAL: ​Preveu el material que es podrà necessitar per fer una determinada tasca. Procura que tot el material i mobiliari, quedi recollit i endreçat per part de tots els membres del grup en acabar la feina.

El rol que costa més de complir és el de secretari, ja que els alumnes el confonen amb el de coordinador. Observem que cal treballar des de primer d’ESO el rol que exerceix cada càrrec dins el grup cooperatiu per familiaritzar-se amb les seves funcions.

Exemple de la primera franja del dia (2h)

FEM D’INVENTORS!

Hem creat aquest projecte per als alumnes de 2n d’ESO. El text introductori del projecte és el següent:

La història dels invents és en si mateixa la història de la humanitat. Una gesta que va de les necessitats primàries de l’homo sapiens, com ara menjar, situar-se sota un sostre protector i defensat dels seus enemics, fins aquest món electrònic i sorprenent en què avui vivim. Aquest projecte està pensat per fer un recorregut pels invents més importants de cada etapa de la humanitat. Ens aproparem a un dels invents més antics, el llenguatge o a altres més recents, com el mòbil, amb l’objectiu de despertar el vostre esperit creatiu i que sigueu capaços, treballant en equip, de respondre al repte que se us planteja. Per poder-ho fer treballareu diferents aspectes relacionats amb els invents mitjançant unes quantes fitxes que haureu d’anar recopilant i guardant en la carpeta d’aprenentatge del grup.

L’objectiu final del projecte és que pugueu pensar en una necessitat actual i fabriqueu un objecte per solucionar-la. Podeu fer un invent nou o millorar un invent ja existent. El darrer dia haureu de presentar el vostre invent en una exposició oral final que recollirà els resultats del vostre grup. L’haureu d’acompanyar amb un petit quadre explicatiu amb les característiques més importants del vostre invent i un anunci per publicitar-lo.

INSTITUT COLLBATÓ

L’institut de Collbató es va inaugurar el curs 2006-2007. Es caracteritza per ser un institut  jove.

L’Institut està situat en una de les zones residencials del municipi. Rep alumnes principalment de tres centres d’educació primària. Té tres línies de primer a quart. Al centre s’imparteixen els quatre cursos de l’ESO  i no oferta educació postobligatòria. La plantilla de professors de secundària (ESO) està formada per 33 professors.

Des de fa un temps s’observa la necessitat d’introduir noves metodologies inclusives a l’aula  que promoguin el desenvolupament de les competències bàsiques en els alumnes i assegurin l’èxit escolar.

Des d’aquesta perspectiva es crea el grup impulsor, format per tres membres de l’equip directiu, un professora de matemàtiques i una orientadora del centre.

Durant el curs passat, després de visitar diversos centres familiaritzats amb la metodologia del treball cooperatiu i d’investigar sobre el treball per projectes, comencem per planificar un projecte per cada curs d’ESO. Aquests projectes s’implementen durant una setmana de la tercera avaluació.

La planificació d’aquests projectes ens obliga a prendre decisions:

  1. Com englobem els projectes dins el marc horari, si durant tot el trimestre o compactant les hores en un termini concret? Finalment decidim preparar un projecte cada trimestre que duri una setmana sencera. Comencem per organitzar un projecte diferent a cada curs de 1r a 4t d’ESO.
  2. Quin tipus de projecte fem, lligat al contingut curricular d’una matèria o interdisciplinar? Finalment decidim que sigui interdisciplinar.
  3. Qui crea el quadern de treball del projecte? Es decideix que  sigui l’equip impulsor qui faci un primer esbós i després posar-ho en comú amb l’equip docent.
  4. Com avaluem els projectes? Per rúbriques. Crearem una rúbrica d’autoavaluació i coavaluació, una rúbrica d’exposició oral i una de producte final. Per últim tindrem en compte que l’avaluació del projecte serà una nota més en el conjunt d’avaluació del curs.

 

ESCOLA JOSÉ JUAN ORTIZ

Som l’escola José Juan Ortiz, a Sant Andreu de la Barca. El nostre grup impulsor està format per 8 mestres representants dels diferents cicles.

Creiem en una metodologia basada en projectes, tenint en compte els interessos dels nostres alumnes, amb la finalitat de fomentar la motivació i les ganes d’aprendre. I en el treball per racons, on potenciem l’autonomia de cada infant, la motivació i les ganes de fer, despertant l’esperit crític i el criteri propi.

Tenim moltes ganes de millorar, compartir experiències i aprendre per la nostra pràctica docent, per aquest motiu ens vam engrescar a participar en la Xarxa de Competències Bàsiques.

LA VEU DELS ALUMNES

Per recollir la veu dels alumnes hem fet una enquesta dividida en quatre parts:

  1. Presentació i motivació
  2. Procés / elaboració
  3. Evidències / exposicions
  4. Aspectes a millorar

A continuació mostrem el buidatge dels alumnes de la classe d’Inside Out:

  • PRESENTACIÓ/ MOTIVACIÓ:
    • Ens ha agradat molt com heu presentat el projecte si las tasques a fer.
    • Molt divertit.
    • Ens ha fet conèixer una professió que desconeixíem.
    • Molt interessant
    • Crea curiositat.
    • Dinàmiques diverses i motivadores.
    • Molt positiu el fet de fer un horari continuat i no parcel·lat per àrees.
    • Projecte molt motivador.
    • Ens heu donat molta confiança.
  • PROCÉS/ ELABORACIÓ
    • Cada dia hem estat més implicats.
    • Com hem pogut crear el nostre viatge hem treballat amb molta il·lusió i empenta.
    • Diverses activitats
    • Ens ha agradat molt treballar amb les noves tecnologies.
    • A vegades hem tingut alguns problemes d’organització.
    • No tots els companys han seguit adequadament el rol que els havia tocat.
  • EVIDÈNCIES /EXPOSICIONS
    • Ens han agradat molt fer una exposició per companys d’altres classes.
    • Han estat les exposicions que més ens hem treballat de tot el curs.
    • Ens ha agradat molt que vingués la directora de l’agencia de viatges que vam visitar.
    • Responsabilitats de tots el components
    • Molt bons resultats.
  • ASPECTES A MILLORAR:
    • Més col·laboració entre tots els integrants del grup (falta de cohesió).
    • Més temps per poder fer les tasques.
    • A vegades no ens hem organitzat prou bé.
    • Més implicació per parta de tots els components de l’equipl.

 

AVALUACIÓ

L’avaluació dels nostre projecte s’ha realitzat amb una rúbrica consensuada amb els alumnes. Com a claustre criem que aquest instrument d’avaluació és una eina que ajuda a mostrar als aprenents de forma clara les expectatives (el que esperem que aprenguin) i com hi poden arribar. També és un instrument per guiar l’aprenentatge de l’alumnat, ja que els facilita l’autoreflexió i la implicació activa. A més, poden ser motivadores si orientem a l’alumnat sobre com poden millorar.

En el desenvolupament del nostre projecte hem involucrat a l’alumnat en l’elaboració, en la posada en pràctica i en la revisió de la mateixa. A l’inici del projecte vàrem consensuar avaluar el cartell publicitari, el fulletó , el pressupost desglossat i l’exposició oral.

Pel que fa a l’exposició oral cal dir que també hem involucrat als alumnes de cinquè, fent un concurs. Cada alumne ha tingut que votar:

  • El viatge més complert.
  • El tríptic més ben elaborat i clar.
  • El cartell publicitari més atractiu.
  • La millor exposició del viatge.
  • El que tu triaries.

Una vegada fet el buidatge de les seves respostes hem fet l’entrega dels premis.