GRUP 3: Qui viu a NY i com parlen?

La nena que va anar a Nova York durant les vacances de Nadal ens va explicar que a allà no tothom parlava igual. Sobretot ens va dir que parlaven en anglès, però que ella no reconeixia com parlaven… El grup d’experts número 3 ens van explicar Qui viu a Nova York i com parlen.

Desprès d’escoltar l’exposició els nens i nenes van coincidir que gairebé tots sabien dir Bon dia! en català, castellà i en anglès. Alguns fins i tot en àrab! Però es van preguntar com seria en Xinés, Japonés, Francés… Entre tots ho vam buscar a internet i ho varem afegir en un document Word. Desprès cada nen i nena va buscar les paraules escrites que ja coneixia (Bon dia, Buenos dias i Good morging) i les va encerclar.

Veient que a Nova York hi viuen moltes persones d’ètnies diferents, hem estat parlant de les semblances i diferències que hi ha a la nostra aula. Hem vist que tot i ser iguals (edat, sexe, mida…), som molt i molt diferents! Així que hem decidit elaborar enquestes i preguntar als companys i companyes d’educació primària les llengües que parlen. Primer en els grups d’experts han pensat les preguntes que els hi farien…

… i desprès hem pujat a les aules a passar les enquestes. Un cop finalitzades hem posat en comú les dades i hem elaborat una gràfica afegint el que cada grup ha anotat. Conclusió: la majoria de nens i nenes de l’escola parlen català, i el que ningú parla és el xinés.

GRUP 2: On viuen? L’Estàtua de la Llibertat

El Grup 2 d’experts ha buscat informació dels edificis i monuments més important que hi ha a Nova York. Els Gratacels i l’Estàtua de la Lliberta són els més emblemàtics, i als que ells han prestat més atenció a l’hora de fer les exposicions. Per això n’hem parlat de les alçades, el tipus de construccions que fan a Nova York, l’espai dels terrenys…

Als nens i nenes de P5 els ha agradat molt l’Estàtua de la Llibertat i el que simbolitza. Arrel de les converses sobre els edificis i els monuments importants, una nena va comentar que fa uns anys hi havien dos gratacels bessons que uns avions els van ensorrar. Hi havien nens i nenes que les coneixien i compartien amb el grup l’explicació que donaven a aquell fet (ho han vist a la televisió, els ho han explicat els pares…). Va arribar un punt que una nena va lligar els fets de les torres bessones amb els fets esdevinguts el passat mes d’agost a la Rambla de Barcelona. Tots els nens i nenes van concloure dient que no s’ha de fer mal ningú ni trencar res, ni als nens ni als adults. La mestra va ser mera observadora de com evolucionava la conversa.

GRUP 1: On està i com es NY?

A l’aula hem anat fent activitats de consolidació dels continguts que els nens i nenes han aportat sobre Nova York. Unes eren literals, per tal que els nens i nenes assenyalessin o escriguin allò demanat…

… i d’altres més competencials on els alumnes han de pensar i utilitzar els continguts i coneixements ja apresos.

Grups d’experts

Un cop tenim les preguntes elaborades, les distribuïm en els diferents grups d’experts de l’aula. Distribuïm els nens i nenes en 5 grups heterogenis, per tal de poder donar una visió més àmplia als treballs dels diferents grups.

Com podem observar cada grup té dos o tres preguntes de les elaborades pel propi grup-classe. La mestra envia una circular a les famílies explicant l’inici del projecte i demanant una cerca d’informació en grups de les diferents preguntes.

 

Desprès d’uns dies, els diferents grups van portant materials per donar resposta a cada pregunta. Hi ha qui ho ha fet en grup, i d’altres de manera individual, però tothom hi participa. Un cop tenim tota la informació, els nens i nenes de cada grup d’experts fan les exposicions on expliquen als companys/es la resposta a les preguntes.

Aquestes exposicions, per motius obvis, es van haver de fer en diferents sessions. Tot i això, els nens i nenes van estar molt atents a les explicacions dels companys i companyes, tot era molt interessant!!

Què sabem i què volem saber?

Un cop els nens i nenes de P5 van escollir el tema del projecte, arriba l’hora de posar-se a treballar. A primera hora del matí els explico que la sessió serà per veure què volem saber sobre la ciutat de Nova York i la gent que hi viu.

A la rotllana parlem d’allò que cada nen o nena coneix d’aquesta ciutat. Tenim sort ja que una nena de l’aula aquest nadal va marxar de viatge amb la seva família a Nova York i ens explica una mica el que va fer i el que va veure. És molt interessant veure com expliquen les coses des de la seva mirada. Aquesta nena ens explica que va pujar a un edifici molt alt: “Vaig tocar els núvols!” o quan ens parla de com parlen allà: “Parlen en anglès, però no és el nostre anglès”.

Acabada la conversa, els proposo fer cinc grups de nens i nenes, aquest cop hem aprofitat el canvi de lloc a les taules per crear cinc grups de nens i nenes homogenis. Així tenim els grups d’experts! Primer hem parlat què volia dir Grups d’experts i cada nen/a ha anat fent la seva aportació. Al final hem arribat a la conclusió que seran els grups que seran experts (sabran moltes coses) en coses sobre Nova York.

Com a primera activitat dels grups d’experts el he proposat parlar d’allò que voldrien saber de Nova York i la gent que hi viu i escriguin en un full les preguntes que tenien. Han sortit preguntes molt interessants!!

La veu dels alumnes

Per saber l’opinió de l’alumnat hem recollit la valoració de totes les activitats realitzades i una valoració global del projecte.

Les activitats s’han agrupat en quatre fases:

  • REFLEXIÓ
  • AUTOCONEIXEMENT
  • ENTORNS DE TREBALL
  • BUSCAR FEINA

Aquí us presentem un resum de les valoracions dels alumnes:

 

  1. Reflexió:  En general aquesta part l’han trobada interessant, els ha agradat molt el documental “Assignatures pendents” però alhora l’han trobat poc útil per a la preparació de la entrevista final. El documental “Inventant el futur” ha estat molt inspirador.La lectura de l’article sobre la imatge a internet l’han trobada  molt aburrida però molt interessant fer una reflexió sobre la imatge de cadascú a internet.
  1. Autoconeixement:  La realització del test intel·ligències múltiples els ha agradat molt i l’han trobat molt interessant ja que han pogut descobrir i aprofundir en les seves capacitats.El test sobre interessos professionals l’han trobat massa llarg però molt útil i adequat ja que relaciona els interessos personals amb el tipus de feina més adient.
  1. Entorns de treball: L’activitat de “Treball d’ocupacions global” sobre la situació del mercat laboral és massa llarga i algunes de les activitats han estat inasequibles i estan massa lluny de la realitat dels nois i noies. L’anàlisi dels sectors amb més futur en relació amb els seus propis interessos ha estat molt feixuga i pensem que no han pogut treure profit. L’acitivitat de descoberta d’ocupacions conegudes i no conegudes l’han trobat molt útil i interessant.

 

  1. Buscar feina: Tant la part de buscadors de feina, així com la carta de presentació, el currículum i el videocurriculum ha estat molt interessant i molt útil pel seu futur. A continuació en teniu una mostra.

 

Per finalitzar volem destacar que els alumnes han estat molt contents amb el resultat obtingut, han après coses molt útils pel seu futur i la gran majoria de videocurrículums i entrevistes personals han estat un èxit, tant els professors com els nois i noies han fet unes interpretacions genials, per un moment les aules de 4t d’ESO s’han convertit en despatxos de recursos humans de diferents empreses.

També ens fan una proposta de millora, els hagués agradat realitzar una sortida a una empresa real per posar en pràctica tot allò que han treballat.

 

 

 

COM HA ANAT EL PROJECTE?

Per a nosaltres aquesta ha estat la nostra primera experiència a la Xarxa i estem molt contents. Per finalitzar el projecte es va fer una campanya de recollida de sang al gimnàs de l’escola on va assistir molta gent, gent sensibilitzada amb la importància de donar sang.

L’autoavaluació dels alumnes va ser molt positiva, veient la resposta de la gent a la seva campanya de sensibilització i amb tot el que havien après. Per part dels mestres, realment estàvem sorpresos de que tanta gent hagués vingut i també contents.

Valorem aquest projecte de forma molt positiva, tant pels resultats com per la implicació de cara al proper curs. Implicar a mestres que no formaven part de l’equip impulsor, a l’hora de fer el projecte, ha fet que altres mestres del claustre es mostrin interessats per participar el curs vinent. També som conscients que s’ha d’anar a poc a poc i ser realista amb els objectius que ens marquem.

Bon estiu i bones vacances!

Escola Puigventós

Kahoot sobre les fraccions

Hola a tothom!

Fa uns mesos us vam explicar que havíem fet servir un treball de racons per poder treballar el tema de les fraccions amb els nostres alumnes de sisè. Us vam dir, també, que havíem fet servir un Kahoot per poder avaluar de manera lúdica els aprenentatges que havia fet el grup (a part d’una prova escrita individual que va realitzar cada alumne).

Aquest mateix Kahoot el vam tornar a passar a la classe a finals de curs, i els resultats van ser també molt bons.

Valorem molt positivament el treball per racons d’aquest tema. Ha ajudat als alumnes a entendre de manera visual el concepte de fracció, la seva representació i conceptes més abstractes com les fraccions equivalents, els nombres mixtos i el mínim común múltiple.

Al final de l’article us deixem la imatge principal del nostre Kahoot, es diu “Fraccions” i una captura de pantalla d’algunes de les preguntes que els vam fer.

De segur que el curs vinent els tornarem a fer servir!

Fins aviat!