QUI SOM?

Som l’escola Mare de Déu de la Muntanya d’Esparreguera, un centre de més de 100 anys d’història. Som una escola d’una línia amb una plantilla molt estable i implicada.

Constantment tenim ganes de millorar la nostra pràctica educativa i. tot i que estem contents amb la nostra metodologia de treball, volem evolucionar i fer un treball globalitzat de les diferents àrees. Aquest fet és el que ens ha portat a participar a la Xarxa de Competències Bàsiques d’enguany.

El nostre equip impulsor és de 15 mestres. Participar a la Xarxa ens permet aprendre d’altres experiències i compartir dubtes, idees i ganes d’evolucionar diàriament. Tenim moltes ganes d’aprendre i, sobretot, veure com l’alumne/a es fa preguntes i qüestions per créixer personalment i descobrir el món que l’envolta.

Aquest curs  hem decidit començar implementat dos projectes globalitzats: una a educació infantil (P4) i una a cicle superior (6è). En aquest blog mostrarem tot el treball fet en el  darrer projecte, ORGANITZEM UN VIATGE CULTURAL PER ESPANYA.

 

Escola Vicente Aleixandre

Hola a tothom!

Som l’escola Vicente Aleixandre de Martorell, composada per un claustre de 31 mestres, dels quals 22 formem part del grup impulsor.
Aquest és el nostre primer curs i la majoria dels docents s’ha engrescat a participar de manera activa d’aquesta xarxa.
Cada curs, el nostre centre treballa a partir d’un eix transversal i d’ell en neixen diferents activitats que es duen a terme a les aules, implicant les diferents matèries. D’aquí també sorgeixen alguns projectes sobre els noms de les classes.

Entre tots, volem conèixer més coses sobre el treball per projectes i d’aquesta manera valorar si podem introduir noves formes de treballar a les aules, que motivin els nostres alumnes i, alhora, que els faci créixer aprenent.

Ens veiem a la Xarxa!

“SIGUES EL CANVI QUE VOLS VEURE EN EL MÓN” (Ghandi)

COM VAM FER LA TRIA DEL NOSTRE PROJECTE?

Fer la tria de qualsevol projecte sempre ha de comportar una reflexió inicial. Què volem que els alumnes aprenguin? Com ho plantegem per tal que els alumnes tinguin ganes d’investigar i aprendre? Un repte? Una bona pregunta? Per a quin curs?

Totes aquestes qüestions es van posar sobre la taula per tal de fer l’elecció del nostre projecte.

El primer pas va ser el de consensuar el curs on aplicaríem el projecte i l’àrea que tindria més presència. A partir d’aquí calia donar un cop d’ull als criteris d’avaluació que planteja el currículum.

El segon pas ja va ser una pluja d’idees de possibles projectes: “aquest no perquè…”, “aquest potser és més proper als alumnes”, “aquest no, no m’agrada”…

Fins que vam decidir:

                                   FEM DE METEORÒLEGS!!

 

 

ELABOREM UN KAHOOT

Per arribar al nostre producte final els alumnes van realitzar prèviament un lapbook organitzant la informació obtinguda.

Després de treballar en anglès les oracions interrogatives cada grup va fer deu preguntes sobre la seva ciutat. Per posteriorment, elaborar el kahoot on line. El qual vam utilitzar per avaluar els nostres alumnes.

Un cop finalitzat el projecte, creiem que és molt motivador però de cara al curs vinent s’hauria de realitzar al segon trimestre, ja que al tercer el temps ha estat molt just.

QUI SOM?

Benvolguts i benvolgudes companys i companyes de la Xarxa, som un grup de 13 mestres que aquest curs formem part de l’equip impulsor de l’escola Mercè Rodoreda. L’escola està situada dins del casc urbà de Martorell, al barri Camí Fondo. És el primer curs que formem part de la Xarxa de Competències Bàsiques.

La nostra escola és una escola gran (tres línies). S’aposta per impulsar metodologies d’investigació i experimentació centrant l’atenció en el coneixement i ús de les llengües, el treball per racons i projectes, ús de les eines tecnològiques, (ordinadors portàtils i de sobretaula, Pissarres digitals…) Es proposen activitats que desenvolupin la creativitat la iniciativa i l’esperit crític.

Pensem que el treball a la Xarxa de Competències ens ajudarà a reforçar la cohesió entre els membres de l’equip docent.

Escola Puigventós ( Olesa de Montserrat)

Hola a tots i totes, som l’equip impulsor de l’Escola Puigventós d’Olesa de Montserrat.

 La Rut Asènsio Secretària de l’Escola i la Raquel Vilchez tutora de 3r i coordinadora de Cicle Mitjà són les dues persones que lideren el grup. La Teresa Casas tutora de 1rA, el Gil Gabarró tutor de 2nB i coordinador de Cicle Inicial, l’Àsun Gracia tutora de 5èB, la Carmen Sànchez especialista de música i coordinadora de Cicle Superior, i l’Igor Ceballos especialista d’anglès i Cap d’Estudis, som la resta de components.

A la nostra escola treballem sense llibres, amb metodologies diverses com racons, ambients, plans de treball……

És la primera vegada que participem a la Xarxa de Competències Bàsiques i ens hem proposat realitzar un projecte a Cicle Superior.

Road to Europe (Planificació)

Road To Europe fa referència a un viatge real (aprenentatge vivencial i significatiu) previst per a l’alumnat de 4t ESO.  Aquest és el nivell educatiu en què es desenvoluparà el present projecte.

Tenint en compte aquesta situació real, demanarem que els alumnes simulin la creació d’una empresa de viatges, per tal que siguin protagonistes planificant una proposta de viatge des de l’inici fins al final en totes les seves vessants.  En aquest sentit, hi hauran d’aplicar criteris de transversalitat (sostenibilitat, economia, diversitat, tradició cultural, història…)

El producte final serà una proposta de viatge per a una setmana a una ciutat europea del dia 17 al 21 de juny de 2018.  Així doncs, l’alumnat  haurà de presentar una proposta que inclogui:

  1. Pressupost complet.
  2. Disseny diari de les activitats (visites culturals, llocs d’interès, rutes, plans alternatius segons meteorologia)
  3. Dietes (tenint en compte intoleràncies i al·lèrgies)
  4. Mitjans de transport necessaris.
  5. Gestió del temps.
  6. Compra d’entrades dels llocs a visitar.
  7. Documentació necessària.
  8. Tenir previsió d’accessos de mobilitat limitada (alumne amb cadira de rodes)

La presentació haurà de ser oral, amb suport visual, i textual (tríptics, cartells publicitaris, infografies)

Per a l’avaluació es tindran en compte els criteris corresponents a les competències treballades.  L’alumnat coneixerà aquests criteris per tal de participar de la autoavaluació i la coavaluació mitjançant una rúbrica.

 

Institut El Castell (Esparreguera)

Som l’ Institut El Castell, un centre de secundària d’Esparreguera.

Col.laborem enguany per primera vegada amb la Xarxa de Competències Bàsiques perquè estem molt interessats a desenvolupar i aplicar de manera extensiva al nostre Institut el treball per projectes.

El nostre equip impulsor està configurat per un grup nombrós de docents. És per això que ens hem dividit en tres grups per tal de poder planificar tres projectes per aplicar en tres cursos d’ESO:
  • 1r ESO –  El jardí botànic
  • 2n ESO – El campanar d’Esparreguera
  • 4t ESO – Road to London
L’objectiu que ens hem proposat per aquest any és portar a terme els tres projectes, que esperem fer créixer, millorar i perfilar perquè tots els nostres docents puguin participar i aplicar aquesta metodologia a les aules.

EL TREBALL A LES REUNIONS DE L’EQUIP IMPULSOR

 

Fins ara, febrer de 2018, hem fet dues sessions de treball. A la primera sessió els coordinadors van presentar la Xarxa de Competències i amb una graella l’equip va començar una anàlisi dels treballs de síntesi del centre. Per acabar la sessió, després de l’anàlisi, es van marcar les prioritats a l’hora de crear o millorar una activitat competencial. En resum, es va concloure que en el nou treball síntesi volem que…

-sigui transversal

-atengui bé la diversitat

-fomenti la creativitat i l’esperit crític

En la segona sessió es va començar a buscar un objectiu per al treball de síntesi, un ‘focus’ sobre el qual s’han d’organitzar els continguts i després les activitats. Havia de ser, doncs, un ‘focus’ que estimulés l’alumne i que li permetés ser creatiu. Per al treball de 1r i 2n es va pensar en què el alumnes, després d’una estada de tres dies al Ripollès, haguessin de preparar una companya per publicitar el turisme de la zona. Per al treball de 3r d’ESO, que s’organitza al voltant de la confecció de la revista, tingués com a objectiu o eix temàtic plantejar-se com serà el món d’aquí a cent anys.

ESCOLA MANSUET

L’Escola Mansuet va obrir les seves portes el 12 de setembre de 2007, ara fa 10 anys. És un centre d’una sola línia, tot i que els cursos de tercer i sisè estan desdoblats. Es troba ubicada a Collbató, just davant de la falda de Montserrat.

Actualment, som un claustre de 17 mestres i el nostre grup impulsor està format per 11 mestres representants dels diferents cicles educatius.

Som una escola que treballem sense llibres, apostant pel treball significatiu i funcional. Considerem que utilitzem una metodologia molt dinàmica i motivadora per l’alumnat, fomentant els racons i el treball per projectes. Tot i això, ens agradaria començar a engegar projectes a tots els cursos, ja que en l’actualitat hi ha cursos que encara no s’han introduït massa en aquest món.

El nostre propòsit és aprofitar aquestes sessions per reflexionar i valorar sobre la nostra línia d’escola.

A més a més, volem adquirir noves tecnologies, recursos i eines per poder enriquir el procés d’ensenyament i aprenentatge tot treballant mitjançant la metodologia de projectes. Creiem que serà un bon espai per compartir experiències, recursos i maneres de treballar entre tot el claustre.

Considerem que un dels nostres objectius a llarg termini és aconseguir ser suficientment competents per poder treballar d’una manera realment significativa, transversal i funcional sense un horari estructurat per àrees.