El nostre jardí botànic (Planificació)

Jardí botànic és el títol del projecte que realitzarem a 1er d’ESO.

L’alumnat elaborarà el seu propi jardí botànic. És un projecte transversal on tractarem diferents àmbits curriculars (anglès, matemàtiques, biologia, tecnologia…)

Es construirà una façana de jardí vertical on l’alumnat plantarà diferents espècies vegetals, transformant un espai rígid en un espai més amable i colorit, aconseguint apropar la natura al centre educatiu.

Els punts que seguirem per l’elaboració d’aquest projecte són els següents:

  • INTRODUCCIÓ DEL PROJECTE: Com ho farem? Què farem? Graella de planificació. Importància del Portafoli (recull de continguts i dades importants).
  • DISSENY DEL JARDÍ. Ubicació, superfície, estructura. Pluja d’idees. Decidir opcions i votar l’opció més adequada: reixa o paret?
  • Triar tipus de plantes més adequades.
  • Descripció de les plantes escollides ( fitxa tècnica de les plantes).
  • Consells del manteniment de les plantes escollides.
  • Etiquetatge i plastificació.
  • Disseny del muntatge del jardí botànic (formes geomètriques).
  • Distribució de les jardineres quantitat i materials a utilitzar.
  • Estudi materials necessaris per a la construcció del jardí botànic.
  • Elecció dels materials adequats per la plantació.
  • Càlcul del cost dels materials.
  • Plantació i muntatge.
  • Preparació i presentació del producte final.
  • Valoració del projecte.

Quant a la distribució del professorat, els membres del grup del projecte,  seran els encarregats de garantir el bon funcionament de les sessions del treball, a més de la revisió i seguiment de l’intercanvi dels diferents rols del grup i el guió de les sessions.

 

 

Un món per a tothom

L´escola Montserrat d´Esparreguera cada any escolar tria un tema del curs per treballar-ho, transversalment, a totes les classes d´Infantil i Primària. Durant el curs 17-18 el tema triat ha estat “Un món per a tohtom”. El claustre va escollir aquest tema degut als fets socials viscuts en els darrers temps a la nostra societat (guerres, violència, terrorisme,…). Pensem que és important treballar amb els nens i nenes valors com el respecte, la tolerància, la diversitat,….

En aquest blog volem mostrar-vos tot el procés del projecte realitzat a la classe de P5. Els/les alumnes d´aquesta classe, a partir de la pregunta “Qui viu al món?” i després de diverses converses a l´aula van decidir treballar la ciutat de “Nova York”.

A partir d´aquest projecte, portat a terme per les dues tutores de P5, iniciem aquesta metodologia més competencial i cooperativa a la nostra escola. En aquest curs ens hem proposat com a objectiu de la Programació General de Centre fer un mínim de dos projectes (un a Infantil i un a Primària). La idea es donar continuïtat a aquesta experiència i que el proper curs totes les classes puguin fer-ne, com a mínim, un projecte al llarg del curs.

En els següents articles us anirem explicant l´evolució d´aquest projecte realitzat a la classe de P5.

Projecte “Ens agermanem amb Polònia”

Primer pas:

Posar en comú els objectius i els criteris d’avaluació del projecte amb els alumnes.

Segon pas:

Durant la cerca d’informació sobre les tradicions, gastronomia i cultura de diverses ciutats de l’Estat Espanyol, l’alumnat disposava de portàtils a l’aula amb accés a internet. Ens hem adonat que el volum d’informació és massa elevat i que els hi costava prioritzar la informació més rellevant. Ens hem adonat que de cada apartat s’haurien de concretar més les preguntes.

L’alumnat s’autoavalua la cerca d’informació

 

Tercer pas:

Vam començar l’elaboració del lapbook, mitjançant la informació estreta i organitzant-se a partir d’esquemes. Aquesta activitat ha estat molt motivadora i s’han engrescat i implicat amb molta facilitat.

L’alumnat s’autoavalua l’expressió escrita durant l’elaboració del lapbook.

Quart pas:

Per grups van realitzar les exposicions orals. Es van coavaluar durant l’exposició.

Cinquè pas:

Elaboració del producte final, un kahoot en anglès.

 

 

 

Road to Europe. Metodologia

Per desenvolupar aquest projecte, comptem amb 10 sessions del 31 de maig al 7 de juny.  D’aquestes sessions, 8 seran de treball a l’aula, 2 de presentació oral del producte final, avaluació i co-avaluació.

Formarem grups de 3-4 persones escollides pel professorat per tal de garantir que els grups de treball siguin heterogenis.

Confeccionarem un document amb les orientacions metodològiques pertinents que presentarem en una mateixa sessió grupal. En aquest document estaran explicades les activitats que han d’elaborar. També especificarem el producte final que serà una exposició oral amb el suport visual d’un bloc.

Així mateix, se’ls explicarà el sistema d’avaluació tant del procés com del producte final, criteris que ells coneixeran perquè seran partícips en la co-avaluació, mitjançant una rúbrica que es lliurarà amb el dossier orientatiu.

Pel que fa a la distribució del professorat, els membres de l’equip impulsor vetllaran pel funcionament de les 8 sessions de treball a l’aula. També de la constitució d’un tribunal avaluador de la presentació final del producte.

 

Institut Joan Oró

Hola companys i companyes!
Nosaltres som l’institut Joan Oró de Martorell i som un grup molt nombrós de profes els que estem participant en aquest projecte amb moltes ganes d’aprendre i  molta més il·lusió.

L’any passat, ja es va desenvolupar un grup pilot de treball per projectes al nostre centre i malgrat les mancances que vam tenir en posar-ho en pràctica, es va decidir apostar per continuar aplicant-ho a l’aula, ja que d’aquesta forma es treballa de forma transversal totes les assignatures, es millora l’atenció a la diversitat i s’utilitzan eines TIC, a més d’augmentar l’interès de l’alumnat per aprendre.

 

 

QUÈ ENS FA POR?

El nostre punt de partida és el tema transversal de l’escola: La Fantasia. Aquest tema ha estat triat pels alumnes del nostre centre.

El projecte que documentem es realitza a les classes de P5. Ens hem centrat en els monstres i l’emoció de la por per crear interès a l’alumnat.

Introduïm el projecte amb el conte “ Jo mataré monstres per tu” d’en Santi Balmes.

Partim d’una programació inicial elaborada per l’equip impulsor que servirà de base per desenvolupar el projecte.

Les àrees que es treballen són:

-Descoberta d’un mateix i dels altres.

-Comunicació i Llenguatge.

El professorat que porta a terme el projecte és l’equip de mestres d’infantil i l’equip impulsor, al llarg de tot el curs.

El projecte consta dels següents apartats:

CAPACITATS:

  • Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres.
  • Progressar en la comunicació i l’expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.

OBJECTIUS D’APRENENTATGE:

  • Identificar les pròpies pors i neguits per a gestionar les emocions de manera adequada.
  • Expressar les emocions amb claredat per a un millor autoconeixement.
  • Reconèixer les emocions dels companys/es per desenvolupar l’empatia.

CRITERIS D’AVALUACIÓ:

  • Participar activament a les converses col·lectives.
  • Ser conscient de les pròpies emocions.
  • Tenir consciència de les emocions dels altres.
  • Ampliar el seu vocabulari emocional.

INDICADORS D’AVALUACIÓ: (Les evidències es recullen a través de graelles d’avaluació).

  • Converses a la classe.
  • Verbalització de les emocions treballades (estic content/a, estic trist/a, estic enfadat/ada, tinc por).
  • Raonament del motiu dels seus estats d’ànim i dels altres.
  • L’alumne/a proposa possibles solucions a les pors dels seus companys.

Les sessions inicials es realitzen en gran grup (explicació del conte i converses sobre les pors i les emocions). Les següents sessions es duen a terme en la franja horària d’espais que permet treballar en petit grup (12 alumnes). Són dues sessions setmanals d’una hora aproximadament.

Els recursos personals que utilitzem són: tutores de P5, mestres de reforç i altres col·laboradors (famílies).

Els recursos materials, els espais i els equipaments dels quals disposem són: PDI, conte, material de rebuig, material fungible, aules de P5, passadís, pati, …

PLANIFICACIÓ: D’on partim!

La necessitat de proporcionar a l’alumnat un estil d’ensenyament on siguin els protagonistes reals del procés educatiu ha obert la porta als recursos que ofereix la TECNOLOGIA. La motivació i estimulació dels infants i la importància de la participació de tota la comunitat educativa són dues de les qüestions que més es fan patents a la nostra experiència.

Fa dos anys vam voler innovar incorporant les noves tecnologies mitjançant un nou projecte. L’objectiu final d’aquest era la realització d’un MÀPPING. Amb això, preteníem apropar els joves a la cultura, a l’art cinematogràfic i a les TAC, tot agafant els diferents rols dels diferents professionals del cinema (càmeres, realitzadors, directors de fotografia, guionistes, muntadors, actors i actrius, …).

Al llarg d’aquests dos anys hem vist com el projecte evolucionava i millorava de manera significativa. Aquest any, però, li hem volgut donar una volta i potenciar no només el treball de les noves tecnologies sinó també l’educació emocional.

Cal destacar que a la nostra escola es treballa l’acompanyament emocional a totes les àrees i que a partir de l’Educació Primària realitzem l’assignatura de dinàmiques, amb l’objectiu d’ajudar als nostres discents a ser millors persones i a construir una societat millor on el respecte i el benestar emocional regeixin les nostres actuacions. Aquest projecte és qui nodreix el nostre dia a dia a l’escola facilitant la reflexió i l’acceptació de les conseqüències que poden comportar els nostres actes.

Tot i la continua reflexió de la nostra pràctica educativa, ara és un molt bon moment per fer una lectura completa de la tasca iniciada fa 8 anys. Anys en els quals el procés ha anat creixent i convertint-se en quelcom exitós, significatiu i el nostre tret d’identitat.

Aprofitant la incorporació de les noves tecnologies com a eina motivadora i competencial, vam apostar per la simbiosi entre els valors que ens identifiquen i l’ús d’aquestes.

I així és com d’un Mapping vam créixer cap a “el curtVALORtratge”, el termòmetre que ens permetrà veure a on estem i ens facilitarà regular el nostre procés d’ensenyament i aprenentatge.

Ens fraccionem!

Bona tarda!

Durant el segon trimestre, els alumnes de sisè, van treballar el tema de les fraccions de manera manipulativa amb diferents tipus de racons.

Van fer servir, com a eines d’aprenentatge, els portàtils, jocs de referència d’algun dels racons que es van preparar i, evidentment, també van utilitzar el llibre de text (en alguns espais) per recolzar l’aprenentatge.

L’experiència ha sigut molt positiva!

Per acabar, van jugar tots junts a un kahoot sobre les fraccions.

A continuació us mostrem algunes fotos de la nostra feina!

METODOLOGIA

El projecte ORGANITZEM UN VIATGE CULTURAL PER ESPANYA vol ser molt vivencial i proper als alumnes. La participació i la implicació dels alumnes serà la clau de l’èxit. Per dur a terme aquest projecte es faran sis grups formats per quatre alumnes amb diferents rols: moderador, secretari, portaveu i material. És important que els alumnes coneguin quines són les seves funcions. Durant el projecte es duran a terme activitats individuals, en parelles, en equips i també en gran grup.

Aquest projecte es defineix pels següents criteris:

  • Parteix dels interessos dels alumnes.
  • Els objectius i competències es relacionen amb el Currículum.
  • És un projecte integrat que es porta a terme amb els mestres que hi participen, especialista de castellà, TAC, visual i plàstica i tutora.
  • Elaborem conjuntament un pla de treball.
  • Les activitats contenen elements d’indagació i recerca.
  • Fem més preguntes que no pas es donen respostes.
  • Es treballa en grup heterogeni, agrupant-los en equips que permetin el treball cooperatiu, i un aprenentatge significatiu per a cadascú dels membres.
  • Es fomenta l’autonomia.
  • Es treballa de forma competencial.
  • Es creen moments de reflexió per a compartir-contrastar idees i dubtes.
  • Els mestres acompanyen, proposen, pregunten, introdueixen continguts quan cal.
  • S’avalua el procés no només el resultat final.
  • Es fomenta la metacognició, l’aprendre a aprendre, l’autoregulació.
  • S’elabora un producte final amb exposició oral.
  • S’utilitza l’avaluació formativa, compartint els objectius i els criteris d’aprenentatge.
  • S’atèn a la diversitat respectant els diferents ritmes i destreses.

 

PLANIFICACIÓ

ORGANITZEM UN VIATGE CULTURAL PER ESPANYA fa referència a un viatge que els alumnes de sisè hauran de preparar per anar de vacances aquest estiu.

La motivació del projecte serà a través d’una maleta que rebran a classe abans de marxar de viatge de final de curs. En ella hi haurà diverses guies de viatges, fullets informatius d’agències, 2000 euros i un calendari. A partir d’aquest material s’originarà una conversa i es proposarà als alumnes escriure un correu electrònic a una agència de viatges del poble, convidant-los a que vinguin a l’escola a explicar-nos com n’organitzen un. Paral·lelament es treballarà la tipologia textual de l’entrevista per quan vinguin a la classe.

 

Una vegada activada la motivació del projecte farem que els alumnes siguin protagonistes planificant el seu viatge des de l’inici fins al final en totes els seus vessants.  El late motive del projecte serà:

  • Què pot visitar una parella en un viatge cultural per Espanya amb un pressupost de 2000 euros?
  • Quines eines utilitzaries per promocionar el viatge?

 

Per donar resposta a aquests objectius d’aprenentatge treballarem els següents continguts:

  Contingut Àrea
1 Mitjans de comunicació i transport MEDI
2 Representacions cartogràfiques (mapes, plànols…)
3 Organització territorial d’Espanya (comunitats autònomes, províncies…)
4 Trets culturals (monuments. museus, gastronomia, folklore…).
5 El relleu, la hidrografia i el paisatge d’Espanya.
6 Text conversacional: L’entrevista LLENGUA CATALANA
7 Text expositiu: el tríptic i el cartell publicitari
8 Estratègies per la comprensió lectora LLENGUA CATALANA I CASTELLANA
9 Fonts d’informació
10 Càlcul  

 

MATES

11 Significat de les operacions, de les propietats i les seves relacions entre ells
12 Tècniques i instruments de mesura
13 Taules i gràfics

 

Els àmbits del currículum i les dimensions que treballarem seran:

  • LLENGUA: Comprensió lectora, expressió escrita, plurilingüe intercultural)
  • MEDI: Món actual, tecnologia i vida quotidiana)
  • MATEMÀTIC: Resolució de problemes, comunicació i representació)
  • VALORS (persona i interpersonal)
  • DIGITAL: Instruments i aplicacions, tractament de la informació, comunicació interpersonal i col·laboració, hàbits i identitat digital)
  • ARTÍSTIC: Percepció, comprensió i valoració, interpretació i producció i imaginació i creativitat)
  • APRENDRE A APRENDRE: Autoconeixement respecte de  l’aprenentatge, Aprenentatge  individual, Aprenentatge en grup, Actitud positiva envers l’aprenentatge.
  • AUTONOMIA I INICIATIVA PERSONAL: Autoconcepte, Presa de decisions, Creació i realització de projectes personals i col·lectius

 

El producte final consistirà en editar un tríptic en llengua catalana i dissenyar un cartell informatiu on es mostrarà:

  1. Pressupost complet.
  2. Disseny diari de les activitats (visites culturals, llocs d’interès, rutes…).
  3. Dietes.
  4. Mitjans de transport necessaris.
  5. Gestió del temps.
  6. Compra d’entrades dels llocs a visitar.

Els alumnes aniran a la classe de cinquè a fer la presentació oral del seu viatge, amb el suport visual i textual del tríptic i del cartell publicitari.

A l’avaluació es tindran en compte els criteris corresponents a les competències treballades.  L’alumnat compartirà aquests criteris a l’inici del projecte i dissenyarà una rúbrica.